Jump to content

Dedikert ferskvannstank til elektrisk toalett.

Eureka

Recommended Posts

Ifb en annen tråd om toalett her, kom jeg til å tenke på mulighetene for å montere en dedikert ferskvannstank til toalett. Dersom f.eks Jabscos elektriske kun bruker 0,5 liter per spyling, så vil en 30 liter tank holde til 60 dobesøk, som ikke er så gale.

Med tanke på at sjøvann både lukter, fører til forkalkning og urinsten i rør, og sikkert slitasje på rør, pakninger og septikktank så må jo dette være en grei løsning.

Er det noen som har dedikert vanntank til toalett/ elektrisk toalett?

Jeg spyler med drikkevannet ombord. Har 2x275 liter så det holder til noen do-besøk i tillegg annet forbruk...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

SveinH, betyr det at du har montert slange fra ferskvannstanken til toalettet eller bruker du dusjslangen og spyler oppi skåla? Tanken om dedikert tank er å unngå direkte kontakt mellom do og ferskvann.

Bodde i båten noen dager tidligere denne uka og brukte da dusjen til å få vann i skåla. Dette av to årsaker: dårlig spyling med sjøvann, så det er på tide å skifte pakninger, og egentlig bare for å teste ut hvordan det funker samt å få minst mulig sjøvann i systemet nå før opplag. Funka igrunn bra det.

Det jeg ser på som et "problem" nå, er at når jeg dusjer i båten så sitter jeg på dolokket. Jeg er 190 høy og mangler 3 cm takhøyde på å stå oppreist. Så når jeg sitter der og dusjer, så renner 4-5 liter av vannet ned i doskåla. I løpet av noen dager, med dusjing hver dag, så fylles septikktanken unødig med vann, dog, noen liter ferksvann i systemet er igrunn bare bra. Så jeg må nok til med en plastduk over dolokket for å hindre unødig fylling av dassen.. hverdagslige utfordringer, som igrunn ikke er noe problem i det hele tatt...

Mine Jabscoer har magnetventil i stedet for vannpumpe og er koblet direkte til trykkvannet fra pentrypumpen. Ser ikke noen fare med det da doen er trykkløs alltid og trykkvannsystemet alltid er mer eller mindre trykksatt.

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

If we grew our own food, we wouldn't waste a third of it as we do today. If we made our own tables and chairs, we wouldn't throw them out the moment we changed the interior decor. If we had to clean our own drinking water, we probably wouldn't contaminate it. Mark Boyle.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...