Sverre--- Startet 16.September.2010 Link til dette innlegget Startet 16.September.2010 Hva slags motorolje bør jeg bruke på en 30 år gammel Mercedes OM617? Forrige eier har benyttet Valvoline MaxLIfe 10W-40. Dette er en syntetisk motorolje. Det jeg lurer på er om denne gamle traveren kanskje ville likt seg bedre med en mineralsk olje...? Hva mener dere som har greie på slikt? Det hører med til historien at motoren har et visst oljeforbruk... Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Mineralsk 15W-40 er det du skal ha. Syntetisk er ikke noe særlig på en såpass gammel motor. Oljeforbruket går nok også litt ned når du går over til mineralsk. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
Sverre--- Svart 19.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Tror jeg konverterer til mineralsk ja. 15W-40 og ikke 10W-40 altså? Rask titt innom noen bilrekvisitabutikker på nettet og eneste 15W-40 jeg finner er halvsyntetisk. Men jeg har ikke vært innom alle enda :) Sitér dette innlegget Link to post
index Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Rask titt innom noen bilrekvisitabutikker på nettet og eneste 15W-40 jeg finner er halvsyntetisk. Men det er vel ikke en bil du skal ha olje til?? Sjekk båtutstyrsbutikkene, de har olja du trenger! Eller Biltema/Felleskjøpet, de har også.. Sitér dette innlegget "First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi Link to post
sørlandschips Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 (redigert) Blir dette feil olje da ? Akkuart kjøpt ny båt med en 615/616 Mercedes motor. Dette var oljen han brukte på gear og motor. Kan det stemme ? Ved du hvor mange liter som går på motoren ? Redigert 14.Mai.2022 av sørlandschips (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Timmeeh Svart 14.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 14.Mai.2022 sørlandschips skrev for 2 timer siden: Blir dette feil olje da ? Akkuart kjøpt ny båt med en 615/616 Mercedes motor. Dette var oljen han brukte på gear og motor. Kan det stemme ? Ved du hvor mange liter som går på motoren ? Den er grei den. Husker ikke i farten hva spec de skulle ha, men 229.1 er mer enn godt nok. Mener det går 6.5L inkl filter på 616. Sitér dette innlegget Link to post
Faxen Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 På en så gammel motor kan du jo bruke traktorolje. Fåes på Biltema. Sitér dette innlegget Fairline Mirage 29 er solgt. Link to post
husky dane 85 Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Eller BT sin 15/40 mineralsk Sitér dette innlegget Link to post
sørlandschips Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Syns olje trykket på båten vaier litt opp og ned. Holder seg på 4 "bar når jeg kjører 2200 rpm motoren blir god temperatur og jeg slakket av til 1800 rpm faller olje trykket til 1.5-2 bar er dette normalt ? Eller kan det ha noe og si med oljen ? Sitér dette innlegget Link to post
husky dane 85 Svart 15.Mai.2022 Link til dette innlegget Svart 15.Mai.2022 Er normalt med litt mindre trykk ved varm motor,men du må ikkje stola 100% på innstrumenta,eg har montert eit mannometer på samme uttak som den elektriske giveren,er stor forskjell på resultata. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.