Jump to content

Hvordan er kvalitet og deletilgang på GM Peninsular-maskiner?


Båtleteren

Recommended Posts

  • 4 uker senere...

Jeg vil imøtegå påstandene om at dette skal være dårlige motorer. GM satte sine første V8 diesler i produksjone på 1970-tallet. Det var et katastrofeprosjekt med en konvertert 5,7L bensinmotor. Dog var den så bra at man satte i produksjon en 'ekte diesel', 6,2L. Denne motoren kom i flere utviklingsteg, og var befengt med en del topplokkproblemer. Peninsular startet sin produksjon med basis i denne motoren. Siden har GM fortsatt linjen med en 6,5L og den siste som heter GM Duramax. Frem til i dag er det derfor en utvikling på mer enn 30 år som har fulgt basismotoren. Det Peninsular gjør, er å marinisere denne motoren. De skifter ut fronten på motoren for å få inn andre pumper, bytter bunnpannen til en som er meget større, etc. GM selv leverer dieselpumper (Stanadyne) som harmoniserer med forskjellige bruksområder og kraftuttak. Dette skulle derfor være en av de mer gjennomprøvde motorkonstruksjoner som har blitt levert. Motorene brukes også som stasjonærmotorer til aggeregater, pumpestasjoner etc.

 

Det er vel muligens her kommentaren fra Worse kommer inn. Hulda har marinisert sin egen 6,2L- derfor et 'garasjeprosjekt'. Dieselpumpe, glødeplugger og dieseldyser kommer fra autorisert forhandler i USA. Alt beregnet for marine, 140 hk kraftuttak ved 3600 rpm. Leveringstid fra bestilling til sakene lå på postdisken hos Kiwi var ca. 3 uker. Topp kvaliet, og prisen var slik at man ikke vil få det samme hos Volvo om man så fikk 50% rabatt. Motoren får en helt annen karakteristikk om jeg skulle kjørt med dieselpumpe for bil. Det kommer aldri til å stå 'Peninsular' på min motor. Kjøper man en motor som er fabrikert av Peninsular, så er det vel en Peninsular.

 

Dette med f.eks. dieselpumpe er nøye:

Thank you for your interest in Fuel Injection and our products.

The 4425 Injection pump is replaced by the 4502 and has a full load RPM of 4,000. This is used in a Light Truck Application.

There are 2 pumps available used in the Peninsular Marine Diesel applications that have a full load RPM of 3,600. There will be a different torque curve between the pumps. Was this boat manufacturered with the 6.2L engine or is this a conversion?

Please advise

Thank You

Rick

 

Hulda fikk produsert en pumpe som skulle ha arbeidsområde mellom 1800- og 2400 rpm. Rick trengte 10 dager på å fremskaffe deler, de fikk det til på under en uke.

 

Kommentaren blir like håpløs som om noen skulle kalle Volvo for dårlig om man skulle komme til å kjøpe en brukt Mitsubishi-motor som noen hadde marinisert hjemme i garasjen og malt grønn.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Jeg vil imøtegå påstandene om at dette skal være dårlige motorer. GM satte sine første V8 diesler i produksjone på 1970-tallet. Det var et katastrofeprosjekt med en konvertert 5,7L bensinmotor. Dog var den så bra at man satte i produksjon en 'ekte diesel', 6,2L. Denne motoren kom i flere utviklingsteg, og var befengt med en del topplokkproblemer. Peninsular startet sin produksjon med basis i denne motoren. Siden har GM fortsatt linjen med en 6,5L og den siste som heter GM Duramax. Frem til i dag er det derfor en utvikling på mer enn 30 år som har fulgt basismotoren. Det Peninsular gjør, er å marinisere denne motoren. De skifter ut fronten på motoren for å få inn andre pumper, bytter bunnpannen til en som er meget større, etc. GM selv leverer dieselpumper (Sundyne) som harmoniserer med forskjellige bruksområder og kraftuttak. Dette skulle derfor være en av de mer gjennomprøvde motorkonstruksjoner som har blitt levert. Motorene brukes også som stasjonærmotorer til aggeregater, pumpestasjoner etc.

 

Det er vel muligens her kommentaren fra Worse kommer inn. Hulda har marinisert sin egen 6,2L- derfor et 'garasjeprosjekt'. Dieselpumpe, glødeplugger og dieseldyser kommer fra autorisert forhandler i USA. Alt beregnet for marine, 140 hk kraftuttak ved 3600 rpm. Leveringstid fra bestilling til sakene lå på postdisken hos Kiwi var ca. 3 uker. Topp kvaliet, og prisen var slik at man ikke vil få det samme hos Volvo om man så fikk 50% rabatt. Motoren får en helt annen karakteristikk om jeg skulle kjørt med dieselpumpe for bil. Det kommer aldri til å stå 'Peninsular' på min motor. Kjøper man en motor som er fabrikert av Peninsular, så er det vel en Peninsular.

 

Dette med f.eks. dieselpumpe er viktig

Thank you for your interest in Fuel Injection and our products.

The 4425 Injection pump is replaced by the 4502 and has a full load RPM of 4,000. This is used in a Light Truck Application.

There are 2 pumps available used in the Peninsular Marine Diesel applications that have a full load RPM of 3,600. There will be a different torque curve between the pumps. Was this boat manufacturered with the 6.2L engine or is this a conversion?

Please advise

Thank You

Rick

 

 

Kommentaren blir like håpløs som om noen skulle kalle Volvo for dårlig om man skulle komme til å kjøpe en brukt Mitsubishi-motor som noen hadde marinisert hjemme i garasjen og malt grønn.

Link to post

Jeg vil imøtegå påstandene om at dette skal være dårlige motorer. GM satte sine første V8 diesler i produksjone på 1970-tallet. Det var et katastrofeprosjekt med en konvertert 5,7L bensinmotor. Dog var den så bra at man satte i produksjon en 'ekte diesel', 6,2L. Denne motoren kom i flere utviklingsteg, og var befengt med en del topplokkproblemer. Peninsular startet sin produksjon med basis i denne motoren. Siden har GM fortsatt linjen med en 6,5L og den siste som heter GM Duramax. Frem til i dag er det derfor en utvikling på mer enn 30 år som har fulgt basismotoren. Det Peninsular gjør, er å marinisere denne motoren. De skifter ut fronten på motoren for å få inn andre pumper, bytter bunnpannen til en som er meget større, etc. GM selv leverer dieselpumper (Sundyne) som harmoniserer med forskjellige bruksområder og kraftuttak. Dette skulle derfor være en av de mer gjennomprøvde motorkonstruksjoner som har blitt levert. Motorene brukes også som stasjonærmotorer til aggeregater, pumpestasjoner etc.

 

Det er vel muligens her kommentaren fra Worse kommer inn. Hulda har marinisert sin egen 6,2L- derfor et 'garasjeprosjekt'. Dieselpumpe, glødeplugger og dieseldyser kommer fra autorisert forhandler i USA. Alt beregnet for marine, 140 hk kraftuttak ved 3600 rpm. Leveringstid fra bestilling til sakene lå på postdisken hos Kiwi var ca. 3 uker. Topp kvaliet, og prisen var slik at man ikke vil få det samme hos Volvo om man så fikk 50% rabatt. Motoren får en helt annen karakteristikk om jeg skulle kjørt med dieselpumpe for bil. Det kommer aldri til å stå 'Peninsular' på min motor. Kjøper man en motor som er fabrikert av Peninsular, så er det vel en Peninsular.

 

Dette med f.eks. dieselpumpe er viktig:

Thank you for your interest in Fuel Injection and our products.

The 4425 Injection pump is replaced by the 4502 and has a full load RPM of 4,000. This is used in a Light Truck Application.

There are 2 pumps available used in the Peninsular Marine Diesel applications that have a full load RPM of 3,600. There will be a different torque curve between the pumps. Was this boat manufacturered with the 6.2L engine or is this a conversion?

Please advise

Thank You

Rick

 

Rick & Co trengte 10 dager til å fremskaffe deler til min pumpe som skulle ha driftsområde mellom 1800- og 2400 rpm. De fikset det på under en uke.

 

Kommentaren blir like håpløs som om noen skulle kalle Volvo for dårlig om man skulle komme til å kjøpe en brukt Mitsubishi-motor som noen hadde marinisert hjemme i garasjen og malt grønn.

Redigert av Hulda (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...