Puffen Startet 16.September.2010 Del på Facebook Startet 16.September.2010 Jeg vet at det har vært tråder på dette tidligere, men jeg finner ingen i farta. Kan noen nevne opp noen store nettsteder i utlandet som annonserer brukte båter ? Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Boatshed i England f.eks. Det går også an å Google used boats uk, og du vil få mange treff.Det var sånn jeg fant min båt i vinter. Lykke til Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 (redigert) boatshop24.com boatshop24.co.uk theyachtmarket.co.uk rightboat.co.uk yachtworld.com boats.com bestboat.de boatsandoutboards.co.uk for og nevne noen Redigert 16.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Janee Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Til dere som har erfaring med dette. Hviklen ca pris snakker vi om dersom man ikke vil kjøre båten hjem selv (fra UK), men ønsker å få den fraktet med båt/skip? Avgiftene som tilkommer er vel HK avgift med kr 150,50 per HK og MVA på hele summen (kjøpssum + HK avgift)? Er det noe mer som tilkommer? Hva er forresten typisk prutningsmonn på UK markedet? Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 mva grunnlaget er kjøpesum i tollvesenets egen valutakurs (finnes på nettet) på innfortollingstidspunktet +hk avgift på aksel hk +frakt til Norge Sitér dette innlegget Link to post
sildåpote Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Aksel HK, det er jo interresant, hvis du ikke kan dokumentere den, går de på motor HK da? CE merking er også veldig viktig å være klar over, hvis ikke båten er dokumentert CE merket må du påberegne deg en stor jobb og eller en god utgift der og. USA kan jo være interresant også, hvis båten går i en container blir det ikke så dyrt med frakten. Sitér dette innlegget Link to post
Gudrun Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Vedr CE merking kan du lese her: http://www.sjofartsdir.no/no/Sjofolk/CE-merking_av_fritidsbater/ Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Aksel HK, det er jo interresant, hvis du ikke kan dokumentere den, går de på motor HK da? CE merking er også veldig viktig å være klar over, hvis ikke båten er dokumentert CE merket må du påberegne deg en stor jobb og eller en god utgift der og. Til ditt første spørsmål.. ja de prøver seg stadig på det, men tolloven sier at så lenge motor og gear/drev er et sammnesatt komponent så skal du betale for proppell HK. Men vær obs.. det er din jobb og dokumentere dette som alt annet ved fortollingen. CE merking er sjeldent problem så lenge du kjøper et Europeisk merke av en båt. Men det finnes unntak slik som Viking sports cruiser båtene.. Dette er Princess båter bygd i UK men er rebranda for slag i USA og mellom amerika.. Disse er ikke CE godkjent vistnok.. Princess begynte forøvrig med dette i 1995 ca.. Fra 2011 skal båtene hete Princess igjen. Så hvis en finner en Viking Sport Cruisers V42... ja så er det en Princess Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 aksel hk er ikke noe problem å finne ut av. De fleste motorprodusenter oppgir det i sin motorspesifikasjon. Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Mange nyttige opplysninger her Men hva med transportkostnader? Noen som har erfaring med hva dette ligger på (frakt med båt fra UK)? Disse skal vel også inngå i summen det beregnes moms av, eller?? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Frakt av cabincruiser på 40 fots flak fra Immingham til Larvik ligger på rundt 27 000.-+ MVA. Da er båten rundt 27-37 fot dette er da inklusive lastebilfrakt 30 mil typisk Sothampthon-Immingham. Du må stille krybbe selv og den må sendes ned 1 uke i forveien. Det er et skip som heter Uranus som går fast denne rute Immingham-rotterdam-danmark-drammen-moss-larvik-Immingham. Den går hver uke. Hvis båten er rundt 30 fot så er det greit og frakte på flak med båt.. over 37 for så lønner det seg og gå båten hjem selv fra UK da frakt blir fort dyrt.. typisk dieselkost for en helplaner ligger på fra 12000.- til 20000.- Går du hjem båten selv og har tatt ferie for dette så skal du slippe MVA på frakten.. men dette blir praktisert meget forskjellig. Frakt fra Frankrike/Spania til Kiel langs vei ligger på ca 60 000.- Ca 80 000.- opp til Fredrikshavn for eks. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Tom Rør Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 [quote name='Thorlyn' timestamp='1284711392' post=Går du hjem båten selv og har tatt ferie for dette så skal du slippe MVA på frakten.. men dette blir praktisert meget forskjellig. Jeg tok meg ferie, men det var ikke noen som forklarte meg at jeg da ikke skulle betale moms på min egen hjemtransport????? Sitér dette innlegget Link to post
Renita Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei Tom Rør, Hvor mye fuel brukte du fra England og hjem? Fulgte med på hentetråden men husker ikke om det ble nevnt hvor mye du brukte. God helg Mvh Bjørn Sitér dette innlegget Link to post
Fiskmåsen Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hva er forresten typisk prutningsmonn på UK markedet? Noen som vet?? Ikke bare synsing,gjetting men erfaring?? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 (redigert) Du begynner gjerne på 30% under forlangende og havner gjærne opp mellom 15-22% ned.. Det er helt annet prutningsmonn der nede enn hva vi er vant til her hjemme. Dette er av egen erfaring og venners erfaring av faktiske kjøp Redigert 17.September.2010 av Thorlyn (see edit history) Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Janee Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Du begynner gjerne på 30% under forlangende og havner gjærne opp mellom 15-22% ned.. Det er helt annet prutningsmonn der nede enn hva vi er vant til her hjemme. Dette er av egen erfaring og venners erfaring av faktiske kjøp Glimrende Hvordan gjør du det praktiske da? Inspiserer du båten selv, eller leier du inn en lokal takstmann? Det beste er antagelig å gjøre begge deler Sitér dette innlegget Link to post
Puffen Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 (redigert) Jeg har fått en del adresser til nettsteder i UK, men hva med kontinentet og Sverige/Danmark ? Redigert 17.September.2010 av Puffen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Tom Rør Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei Tom Rør, Hvor mye fuel brukte du fra England og hjem? Fulgte med på hentetråden God helg Mvh Bjørn 3500 liter , men vi tok en omvei om kanalene i holland, så det var ikke rett linje akkurat Sitér dette innlegget Link to post
Janee Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Frakt av cabincruiser på 40 fots flak fra Immingham til Larvik ligger på rundt 27 000.-+ MVA. Da er båten rundt 27-37 fot dette er da inklusive lastebilfrakt 30 mil typisk Sothampthon-Immingham. Du må stille krybbe selv og den må sendes ned 1 uke i forveien. Det er et skip som heter Uranus som går fast denne rute Immingham-rotterdam-danmark-drammen-moss-larvik-Immingham. Den går hver uke. Hvis båten er rundt 30 fot så er det greit og frakte på flak med båt.. over 37 for så lønner det seg og gå båten hjem selv fra UK da frakt blir fort dyrt.. typisk dieselkost for en helplaner ligger på fra 12000.- til 20000.- Jeg kikker for øyeblikket på en spesifikk båt i UK på drøye 38 fot (38fot10"). Dersom jeg fortsår deg riktig er denne muligens litt stor, eller går dette greit? Finnes det eventuelt noe kontaktperson/kontor hvor man kan henvende seg angående frakt med Uranus fra Immingham? Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 Jeg skal sende deg nummer til kontaktperson på IM i morgen Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Janee Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 (redigert) Jeg skal sende deg nummer til kontaktperson på IM i morgen Strålende Jeg fikk i dag oversendt en survey rapport på den aktuelle båten. Rapporten var på hele 20 sider og virket veldig grundig og ryddig. Survey er her selvsakt utført på oppdrag fra selger. Har du noen erfaring/mening om disse rapportene "farges" av oppdragsgiver? Er det eventuelt vanlig å engasjere egen surveyer og mekaniker for å sjekke båt og motor? Redigert 18.September.2010 av Janee (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Thorlyn Svart 18.September.2010 Del på Facebook Svart 18.September.2010 En slik Survey er flott og ha og koster som regel rundt en 6000.- alt etter hvor mye som sjekkes.. Jeg har ikke erfart "fargede" Surveyer men det skal legges til at du MÅ ned og gå over båten selv da Te drikkerne der borte har et annet syn på pent enn hva vi har.. En Survey er ofte god og ha for og presse pris eller få utbedret feil ved båten.. I UK tas det nesten altids surveys når kjøp blir vurdert.. dette er fordi de ikke har noen forbrukerkjøpslov som fanger opp og beskytter kjøper ved evt tvist.. Det er ut døra/fjorden garanti ofte.. og alt som ikke er kontraktfestet kan du bare "glemme" så sørg for og ha med at "Engines and drives shall be in working condition" for eks slik at evt feil blir rettet. Og purre på feil etter at båten har kommet hjem er som og stange hodet i veggen.. Det kan du bare glemme og komme noen vei med. Som du sikkert skjønner så er det noen "fallgruver" og gå i her.. Og bestille en full ny survey med Sea trial må du føle på selv.. men er du lite tekninsk annlagt og usikker på tekninsk engelsk så kan det være billig forsikring for deg, da du får en person som er hyrt inn av deg til og sjekke båt og motorer og du kan også "innstruere" Takstmannen etter ditt behov. Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.