flkl Startet 16.September.2010 Del på Facebook Startet 16.September.2010 Hei. Jeg har fått sandblåst kjølen på seilbåten min ca 30 opp forbi kjølen på skroget. I alt vil jeg tenke en lengde som ikke er lengre enn 20 fot. Denne jobben tok ca 3 timer men jeg er blitt fakturert for 4 timer. Jeg inngikk muntlig avtale med firmaet at jobben skulle koste 4500 inkl- mva. Totalt krever de meg for 7059 kroner. De skriver at det er 4 timer arbeid på 3224 kroner der timeprisen er 806 kroner, de skriver at rigging av utstyr tok 2 timer på totalt 1012 kroner(de brukte ikke mer enn 20 minutter)for dette var timeprisen 506 kroner.De skriver at jeg må betale 810 kroner for leie av kompressor (ble aldri sagt noe om da vi avtalte).De skriver at 10 sekker star gritt blåsesand koster 60 kroner. I tilegg kommer da altså mva. Fakturadato er 13-9-10, mens forfallsdato er 13-9-10 (jeg mottok fakturaen i dag på torsdag den 16-9-10). Jeg kontaktet et annet firma og spurte hva de ville ta for en slik jobb. De sa de har fast pris på 250 kroner inklusive mva. pr fot. m.a.o. ville de ikke tatt mer enn 5000 kroner for jobben. Jeg har skrevet mail til firmaet og sagt at jeg vil betale 4500 kroner iht til muntlig avtale og at jeg bestrider deres krav på 7059 kroner for 3 timer sandblåsing. Jeg ba de komme med en tilbakemelding på den henvendelsen innen 14 dager på om de vil godta muntlig avtale hvor som var 4500 kr inklusive mva. Hva er riktig pris for en jobb som dette? - Blir jeg krevd for urimelig mye penger? Hva bør jeg foreta meg om jeg er uenig i kravet de fremsetter? - Setter veldig, veldig stor pris på gode svar da jeg synes kravet de fremsetter er alt for høyt. Sitér dette innlegget Link to post
Frøken Fryd Svart 16.September.2010 Del på Facebook Svart 16.September.2010 Hva som er riktig pris skal ikke jeg legge meg bort i, men en muntlig avtale er også en avtale. Hvis firmaet spekulerer i at det kommer tilleggsutgifter som ikke blir oppgitt er det i mine øyne ikke noe du skal svi for. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Det er vel lov om håndtverkstjenester som regulerer dette. Avviker prisen mer enn 15% fra anslaget skal du varsles. Max pris derfor ca 5100 kroner. Jeg hadde nok insistert på opprinnelig prisanslag - som du Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 er vel lov om håndtverkstjenester som regulerer dette. Avviker prisen mer enn 15% fra anslaget skal du varsles. Max pris derfor ca 5100 kroner. Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Er det ikke forskjell på prisanslag og avtale om pris? Prisanslag gir en når jobben er uoversiktlig i utgangspunktet. Kan ikke se at det er tilfelle her. Dette ser jeg på som forsøk på lureri. Her ville jeg ikke betalt mer enn 4500 ihenhold til avtale. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Mouche Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Her foreligger det tydeligvis i følge trådstarter en avtale, dog muntlig, men like bindende som skriftlig bare mye vanskeligere å diskutere/argumentere i ettertid. Hvis hele avtalen er gjort uten at tilbyder har sett båten så er vel det hele basert på trådstarters opplysninger og hvis disse avviker fra virkeligheten så vil jeg mene at tilbyder med rette kan kreve betaling for av-vikene. Regningen fra firmaet er jo detaljert mht timer, rigging osv, men det fremkommer ikke noe i trådtsarters første innlegg om dette har vært diskutert før avtale ble inngått. På basis av trådstarters fremstilling av saken ville jeg betalt 4500 umiddelbart og henvist til at det var hva som var avtalt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Sjeldenutpå Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Her er vi enige med deg flkl . Lykke til. Eg forventer firmanavn i slike tilfeller. Det er feil å beskytte firmaer som tuller med avtalt service. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
finnmarken Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Jeg er så drita lei firmaer som avtaler en pris og skriver en helt annen faktura. Nei, her må man bare være harde. Gjør som folk her anbefaler. Betal avtalt pris. 15% tillegg kan være aktuelt, men da skal de begrunne det. Tror heller ikke man skal være så redd for at firmaer i slike tilfeller forfølger saken videre. Det kommer litt an på hvor stort firma det er, men de vil som regel gi seg. Er gjestehavna i Lillesand åpen ennå? Sitér dette innlegget Link to post
Onkel Roger Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei, jeg skal ikke gå inn å si hva som er rett pris eller ei. Men jeg kan opplyse om at jeg har fått sandblåst undervannskroget på to seilbåter. Den siste for 4 årsiden. Prisen var begge ganger 100kr pr fot. Selv om det generelle prisnivået har økt de siste årene synes jeg fortsatt din pris er høy. Ikke gi deg Ltykke til Sitér dette innlegget Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger. Link to post
roaldbj Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Deler mange av synspunktene i tråden. Likevel tror jeg det er klokt å etterleve regelen om notoritet. Etter en muntlig avtale er det greit å sende en e-post eller SMS hvor man bekrefter jobben og betalingen. Antar at dette har betydning ved en påfølgende uenighet. Sitér dette innlegget Link to post
Joerg Becker Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Antar at dette har betydning ved en påfølgende uenighet. Dermed er det protokollert, holder i alle land som kalles sivilisert. Men sånt er også bra for å vekke folk litt -før- det går riktig galt. Feil beregning kan jo skje og i så fall kan man snakke om det før det er for sent. Jørg Sitér dette innlegget => Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja". => Leser Du også på Båtplassens MARKED ? => Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv. Link to post
dhjerp Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Som flere her sagt er en muntlig avtale like bindene som en skriftlig avtale. Problemet er at dersom det blir uenighet i ettertid er en muntlig avtale umulig å verifisere. Det beste er som roaldbj sier og bekrefte en slik avtale skriftlig. Et pristilbud skal ikke variere, da det her er firmaet som bærer ansvaret om å undersøke dette godt nok. Er dette vanskelig så kan de ta et forbehold og gi klar beskjed om det. Hva som er normal pris og hva firmaet bruker av tid er egentlig ikke relevant da dere har avtalt en pris. Et prisoverslag/budsjettpris er noe annet. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Prisoverslaget er det firmaet skal forholde seg til. Til en privatkunde skal dette også inkludere mva dersom det ikke opplyst noe annet. Dersom de skal legge på 15% skal de begrunne dette. Hva som er normal pris for en slik jobb er selvsagt også ganske relevant. Det sannsynliggjør jo at det kunden sier var avtalt pris er riktig. Så skrives det over at man bør bekrefte en slik muntlig avtale skriftlig. Jo, selvsagt burde man det, men det er ihverfall ikke vanlig gjøre det. Forbrukerrådet mener at firmaer burde gjøre slike avtaler skriftlig, dvs at de mener at det er først og fremst firmaet som har dette ansvaret. (Dette står å lese på Forbrukerrådets nettsider.) Men som sagt: Bare stå på ditt. Ikke betal noe før de bekrefter den avtalte prisen. Jeg skal like å se det firmaet som forfølger en slik sak videre. De kan ikke gå til et innkassobyrå med et krav som kunden bestrider. Da må de ta rettslige skritt. Det gjør de neppe.... Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Som sagt, det er forskjell på et prisoverslag og en avtalt pris. Slik TS beskriver det er dette en avtalt pris. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Ok, det kan godt hende det er noe forskjell på prisoverslag og avtalt pris. Da må det i tilfelle være slik at på avtalt pris så kan ikke firmaet legge til noe, men på prisoverslag så kan de legge på inntill 15% dersom de begrunner det. Eller hva mener du dhjerp? Sitér dette innlegget Link to post
dhjerp Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Omtrent det jeg mener. En avtalt pris er en avtalt pris og det er firmaet som bærer nødvendig "risiko". Et prisoverslag er ikke en avtale, men det noen tror noe kommer til å koste. Litt slingringsmonn i begge retninger. Jeg utarbeider dette daglig, og svært ofte får en kunde et muntlig prisoverslag. Det skjer derimot nesten aldri at vi starter en jobb hvor prisen ikke er avklart på forhånd da diskusjoner i ettertid er svært uheldig og en muntlig avtale lett kan misforstås. Noen ganger tar vi forbehold om at overraskelser kan skje og noen ganger gjør vi hele eller deler av jobben på regning da det kan være umulig å gi en pris, f.eks. ved feilsøking. Har vi avtalt en pris uten å ta et forbehold er det vårt problem dersom vi ikke har tatt høyde for det, men en sandblåsing kan vel ikke være så komplisert og medføre noen store overraskelser underveis? Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Det er vel også et moment at firmaet, som er den profesjonelle parten, har utført jobben uten noen form for skriftlig avtale. Det styrker vel ikke akkurat deres stilling. Jeg ville sendt en bekreftelse på mundlig avtale om kr 4500. Bedre sent enn aldri. Og så betalt akkurat det beløpet. Ikke ett øre mer. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
flkl Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Billedlig talt fyrte jeg avgårde en undervannstorpedo mot bredsiden av dette firmaet som ser ut til å ha truffet ganske godt. Jeg skrev ganske enkelt at jeg bestred krav på 7059 kr og at jeg ville ha svar innen 14 dager på om de ville overholde avtale der vi ble enig om 4500 kroner. Jeg betalte så inn 4500 kroner. På morgenkvisten i dag fikk jeg mail tilbake om at de hadde gjort en feil og ville sende ny faktura. Jeg ringte også til forbrukerrådet som sa jeg hadde gjort alt riktig og at firmaet ikke kunne gå til inkassokrav om jeg bestred kravet til firmaet på 7059 kroner jf.inkassoloven § 8.Jeg kontaktet et annet firma som sa de har fast pris på 250kr ink mva pr meter for sandblåsing. Da de hadde blåst ikke mer enn 18 fot ville det derfor være maks pris på 4500 ink mva. status quo er at jeg avventer ny faktura, men kan vanskelig se at de vil kreve meg for mer penger slik saken nå står. Jeg oppgir ikke navn på firma før det evt foreligger en dom i saken. Men deres fremgansmåte er et brudd på både vanlig folkeskikk og normer for god handel etter mitt skjønn. Takk for mange gode svar. Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Bra jobba flkl! Men er gjestehavna i Lillesand åpen ennå? Sitér dette innlegget Link to post
flkl Svart 17.September.2010 Emnestarter Del på Facebook Svart 17.September.2010 Hei finnmarken. Ta og ring nummeret og snakk med de, så kommer man sikkert frem til en løsning. Selv om det er stengt på vinterstid, bør det kunne ordnes vil jeg anta. Lillesand gjestehavn; Gjestehavna er åpen i perioden 01.06. - 31.08. Servicerommet er åpent i denne perioden mellom kl. 07.00 - 22.00. Besøksadresse: Røde kors-huset, Havnegata 10 Telefon: 99 36 15 00 I gjestehavna kan vi tilby: •Informasjonskontor åpent hver dag hele sommeren •Gjestehavn med gratis strøm, vann, trådløst internett (så langt kapasiteten rekker). •Gratis bryggeplass for dagbesøkende kl 08.00 - 17.00 •Nyoppusset servicerom med dusjer, WC, vaskemaskiner og tørketromler (poletter). •Vacumanlegg for tømming av septik fra båt/ bobil •Utleie av redningsvester (Røde kors) Priser perioden 1. juni - 31. august: Båter opp til 30 fot koster kr. 150 pr. døgn Båter 31 - 40 fot koster kr. 200 pr. døgn Båter 41 - 50 fot koster kr. 250 pr. døgn Båter 51 - 60 fot koster kr. 300 pr. døgn Båter 61 - 70 for koster kr. 350 pr. døgn Båter over 70 fot - etter avtale! Dusj kr. 20.- (Poletter kjøpes i informasjonskontoret) Vaskemaskin kr. 30.- (Poletter kjøpes i informasjonskontoret) Tørketrommel kr. 30.- (Poletter kjøpes i informasjonskontoret) Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 17.September.2010 Del på Facebook Svart 17.September.2010 Takk skal du ha. Da regner jeg med at bryggene ligger der. Jeg trenger ikke strøm for ei natt eller to, så da tar jeg det bare derfra. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.