Jump to content

Hvor kjøper man bra 4 takt motor olje til en ny Honda 50hk 2010?


jepp.

Recommended Posts

Motorprodusentene gir anbefalinger om hvilken olje som skal benyttes. Og det er ikke nødvendigvis slik at syntetisk blir anbefalt. På min motor blir det faktisk frarådet å bruke syntetisk. Dette er sågar en bensinmotor.

 

Og generelt er det slik at dieselmotorer går best på vanlig mineralsk olje, f.eks. 10-40. Men oljen bør tilfredstille oppgitt ATI etc.

 

Sakset fra håndboka til Mercruiser 5,7L:

 

Crankcase Oil

 

To help obtain optimum engine performance and to provide

maximum protection, we strongly recommend the use of Quicksilver

4-Cycle 25W-40 Marine Engine Oil. This oil is a special blend of

25-weight and 40-weight oils for marine engines. If not available, a

good grade, straight weight, detergent automotive oil of correct

viscosity, with an API classification of SH,CF/CF-2, may be used.

 

In those areas where Quicksilver 4-Cycle 25W-40 Marine Engine Oil

or a recommended straight weight oil are not available, a

multi-viscosity 20W-40 or, as a second but less preferable choice,

20W-50, with API service ratings of SH, CF/CF-2 may be used.

IMPORTANT: The use of non-detergent oils, multi-viscosity

oils (other than Quicksilver 25W-40 or a good quality 20W-40 or

20W-50), synthetic oils, low quality oils or oils that contain solid

additives are specifically not recommended.

 

 

Personlig har jeg ingen tro på at alternativ olje av god kvalitet (f.eks. syntetisk) vil være skadelig for motoren, men skal man være på den sikre siden bør man følge anbefalingene mht. API.

Redigert av Cruiseliner (see edit history)
Link to post

Ut fra anbefalingene i eksempelet over, skulle man tro at denne 20w-50 oljen burde være ok å benytte. http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Motorolje-mineral-Classic-20W50/

 

Basert på krav til API burde også Biltemas syntetiske 5w-50 kunne brukes http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje-og-Smoremiddel/Helsyntetisk-motorolje-5W403/, men så var det dette med den spesifikke frarådelsen av syntetisk olje da.

Link to post

Les i instruksjons boka!

 

Står helt sikkert hvilken viskositet og kvalitet(helsynt eller delsynt og bokstavkvaliet)

Viktig som både Beertrip og Bitteliten sier att ta vare på kvitteringene og kjøp olje fra merkeforhandler når motoren er helt ny!

 

Når det er en Honda går jeg utifra att det anbefales Motul olje da denne brukes/anbefales av merkeforhandler når det gjelder Honda motorsykkel.

 

 

Mvh Janniz.

Link to post

Det synes ikke jeg at du skal nøle med å kjøpe hos forhandleren der du kjøpte motoren....

 

Mange forhold som kan gjøre at akkurat den olja som anbefales bør brukes, følg forhandlerens råd blindt og få ham gjerne til å skrive ditt navn på kvitteringen sammen med at oljen er til Honda 50 2010 og motorkode, ved en eventuell reklamasjon har DU ett grasat godt kort på handa... :yesnod:

Link to post

hvis motoren ryker av å bruke en annen olje enn en med honda emballasje innenfor reklamasjonstiden er det noe alvorlig galt med konstruksjonen. Men det er jo en honda så det er det nok ikkje ;)

Oljespecsa står nå i håndboken ja. Men merkelig nok så varierer merket de anbefaler rundt om på kontinenta og alle manualane slår fast at kun denne oljen kan brukes :giggle:

Vet ikkje om akkurat honda har vært så lure men har sett det mange ganger hos andre merker både til lands og til vanns..

Redigert av Plutonium (see edit history)
Link to post

Men merkelig nok så varierer merket de anbefaler rundt om på kontinenta og alle manualane slår fast at kun denne oljen kan brukes :giggle:

Vet ikkje om akkurat honda har vært så lure men har sett det mange ganger hos andre merker både til lands og til vanns..

 

 

Merkelig det der ja. :smiley:

 

Alle oljer som tilfredstiller krav til API (noe de fleste oljer i handelen i dag oppgis å gjøre) kan i utgangspunktet brukes. Men noen vil være mer optimale enn andre, f.eks. oljer med maritime kvaliteter. Men dette er ikke nødvendigvis avhengig av pris. Ingen grunn til å bruke 150 kroner literen for produsentens anbefalte olje, dersom like god olje kan kjøpes til 50 kroner pr. liter.

Link to post

Honda USA skriver på sin hjemmeside at Honda er utviklet og testet med mineralolje:

 

Link

"Can I use synthetic oil in my Honda outboard?

Honda engines are developed, tested, and certified with petroleum based motor oils as a lubricant. Any motor oil used in our engines must meet all oil requirements as stated in the owner’s manual to include the recommended oil change intervals."

 

West Systems, som påstår de er en av de større Honda forhandlerne, anbealer Motul syntetisk olje.

Selv bruker jeg Statoil syntetisk olje som tilfredstiller alle standarder og har mange gode additiver.

Kan nesten ikke se eller lukte at oljen er brukt etter 200 t.

 

Jeg vil imidlertid undersøke nærmere dette med mineralolje og årsaken til at Honda anbefaler dette.

Har mistanke om at en grunn kan være at hvis en motor har gått lenge på mineralolje og bytter til syntetisk så kan den bli litt lekk og begynne å bruke olje. Reklamasjoner som følge av det er neppe i Honda interesse.

På en "lettmotor" (utenbordsmotor) som har gått hele sin levetid på syntetisk olje bør ikke det skje.

 

Tildels tror jeg også at USA, som er Hondas største marked, består av ganske mange som sparer på skillingen.

Med hyppige oljeskift, minimum ett pr sesong tror jeg at mange amerikanere ville "rynket på nesen" hvis de ble "pålagt" å bruke syntetisk olje. "Far too expensive, my son..!"

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Link to post

Nå er det først og fremst additivene som skiller oljene og høyere API-koder.

Additivene (rensestoffene) brytes ned, men oljens smøreegenskaper forringes lite under bytteintervallet.

Det er særlig nye avanserte diesel-teknikker og lange oljeskiftintervaller som krever oljer med mange additiver.

F.eks har VW, Ford(?) og Volvo laget sine egne spesifikasjoner.

Link to post

Nå er det først og fremst additivene som skiller oljene og høyere API-koder.

Additivene (rensestoffene) brytes ned, men oljens smøreegenskaper forringes lite under bytteintervallet.

Det er særlig nye avanserte diesel-teknikker og lange oljeskiftintervaller som krever oljer med mange additiver.

 

 

Syntetisk olje har lengre levetid enn mineralsk olje. Og med utgangspunkt i normal bruk av en fritidsbåt, er det nok mindre relevant å bruke syntetisk olje på en båt fremfor f.eks. en bil.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...