Jump to content

Maxi 77 eller Granada 27

regattaseiler

Recommended Posts

Nå har jeg ikke vert borti granada 27 men maxi 77 har jeg selv. Å den er en veldig god båt for en liten familie eller bare alene sån som jeg er den er lett seilt til og med alene den seiler veldig bra i lite og mye vind. Noen ulemper til tider kan den være trang hvis en skal på langtur med andre. Hvis du skal på do må du jage alle ut siden den er så passa åpen. Hvis du skulle vellge maxi 77 så velg en som er nyere en 1978 siden den har mer skaper de som er før kan være lite skapplass og velg også en med innenbors motor for ok kunne utnytte alt plassen og det ser mye finere ut på utsiden :lol: hvis det er noe anent du lurer på så spørr i vei konkret. :flag:

Eg har litt erfaring med granada 27, og kan sei at også den seglar godt, særleg på kryss. Høg kjølprosent gjer at G27 er svært stabil og lett å segle. Innvendig har båtane mykje fint treverk (føresett at vedlikehald er utført) og detaljar som eg vil påstå ligg eit nivå over maxi 77.

G27 har eit dårleg rykte mtp plastpest, dette bør du sjekke før du kjøper. Det er vel strengt tatt ikkje farleg om båten har nokre blærer under vasslinja, men det kan gje rom for pruting.

G27 drenerer spillvatn frå sittjebrønnen gjennom motorrommet. Det er ei dårleg løysing. Pass på at dreneringsslangane har fall heile vegen om du tek båten på land om vinteren.

Kva skal du velge av maxi og g27? Den med best motor! Motorbytte kostar fort meir enn kva du må betale for båten.

Redigert av per-pusling (see edit history)
  • 4 uker senere...

Har selv hatt Granada 27 og var VELDIG fornøyd med den, men som nevnt over - pass på dreneringen. Hvis du også skal seile litt regatta, er Granadaen best, men den må som en del andre Elvstøm/Kjærulf konstruksjoner reves tidlig (ca 8 m/s) Den er også romslig nede - og ikke mange 27 fotere av eldre type på markedet som har ståhøyde inne. Eksemplarer med innenbords motor er litt dyrere enn utenbords variantene. Vær obs på motoren ellers også, G27 har ofte VP MD5 og disse begynner jo å bli gamle. Er rimelig sikker på at i allefall jeg ville valgt Granadaen.

Lykke til.. :sailing:

Kjøpte selv båt i denne størrelsen for 3 år siden. Ble ingen av de båtene da jeg synes de mangler/ikke har noen god toalettløsning. Maxien har ikke et eget avlukk til toalett. Granadaen har toalett, men da det er sammen med lugaren i piggen. Det er litt dumt dersom noen sover når man må gjøre sitt. Jeg endte på en eldre Benteau First 26. Den har eget toalett og egen akterlugar. Ellers synes jeg du bør ta en titt på Trio 80 - synes den er veldig fin. Se på denne http://www.finn.no/finn/boat/used/object?finnkode=23818504&folderId=1174028

• 1 måned senere...

Maxi er solide greier ihvertfall. Også får du fortsatt engod del deler både til motor og båt siden markedet for båten er såpass stort.

Ikke noe å utsette på båten egentlig, men finn ihvertfall et eksemplar som er velholdt og som har hatt skikkelig konservering av motor hvert år. Utstyret varierer jo veldig. Jeg syns båten er for liten for toalett, så jeg har valgt å ikke ha det. Nok av gjestehavner og "andre muligheter" enn at man skal sitte der å ....... i egen båt.

Vil presisere at jeg ikke er selgerern, Jeg solgte den til nåværende eier for et år siden, Men jeg kan med hånden på hjertet si at båten var i meget god stand da jeg solgte den, takket være forrige eiers iherdige innsats med oppussing, Jeg bare vedlikeholdte den godt i 5 år. Og ja, jeg savner den. Har ikke kjøpt meg ny båt enda og jeg lengter ut på havet igjen.

Medlem i RS. Har båtførerbevis fra 1989

Båt: Bavaria 31AC Tidligere: Happy 27

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...