Jump to content

Kobling av start/forbruksbatterier i båt

jensemann2

Recommended Posts

baatstroem.jpg

Nå har jeg koblet slik, altså forbruksbatt er koblet direkte til dynamoen, og startbatt direkte til starteren, begge med hver sin hovedbryter. Så har jeg en stor skillediode mellom forbruk og start batteri, samt felles jord for alt. Det rare er at alt lyset og andre forbrukere fungerer selv om jeg kun slår på bryteren fra startbatteriene... Tenkte først at det måtte være skilledioden, koblet da fra linken mellom start og forbruk, men fortsatt er det slik.. Da er jo hensikten borte. Kan det være at + på starter og + på dynamo henger sammen på et vis? Det skal det jo ikke..

mulig jeg tegnet litt dårlig akkurat det, men plussen på forbruksbatteriet og plussen på startbatteriet er koblet sammen med en stor diode. Meningen var at denne dioden skulle hindre startbatteriet fra å tappes av f.eks kjøleskap osv. Jeg har kanskje tegnet dioden feil vei? Strømmen skal gå fra forbruksbatteriet over til startbatteriet når motoren går, men ikke andre veien. Det er hvertfall slik det er koblet, men jeg har glemt symbolbruken:)Jeg vet at startbatteriet da vil lades med 0,6 volt lavere spenning enn resten, men det har gått bra i mange år med dette oppsettet..

Redigert av jensemann2 (see edit history)

forslag.jpg

Omtrendt slik koblet jeg inn et ekstra batteri på min 21 foter.

Ledning 1 på BEP henter ladestrøm fra startbatteriet som er koblet sammen med dynamo.

Når spenningen overtiger 13,7volt sender den ut strøm på Ledning 2 til forbruksbatterier. Den 3. ledningen på BEP´n skal være jordet. Det kom ikke med på bildet.

min_baat.jpg

Her er en litt annen tegning, som viser slik jeg har koblet det.

Blir vist mye rot dette :headbang:

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...