Jump to content

Redningsselskapets nye grafiske profil

Avsluttet_1

Liker du den nye grafiske profilen til NSSR?  

139 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

solhjulet.jpg

Det stiliserte korsene ble tatt i bruk av nazistene som brukte mange symboler fra den norrøne mytologi.

Dette korset er et solkors / hjulkors. Synes det er helt legitimt at vi tar tilbake symbolene som nazistene røvet til sin propaganda. De skal ikke få eierskap til dem i all fremtid.

Link til info om solkorset

SOLKORSENE, HJULKORSENE, kopiert fra linken over:

"Solhjulet, solkorset eller hjulkorset er et av de eldste symboler vi kjenner, og det er brukt over hele verden. I Norge finnes solhjulet i helleristninger fra bronsealderen, år 1800-500 f.Kr. Det er et symbol på solens gang over himmelen og står for den livgivende kraft som besjeler alt.

I norrøn mytologi er solhjulet symbol på sola og himmelguden, et Odinskors. Odin ble også kalt Allfader og holdt orden på det utenomjordiske.

Da kristendommen kom til landet ble solkorset et symbol på Kristus i himmelrommet. For å få dette til ble det hugget et lite kors i midten av korsarmene. Det var viktig å spille på kjente symboler for å få folket til å akseptere Kvitekrist. Solkorsene ble tatt i bruk senere enn steinkorsene. De ble brukt som innvielseskors i kirkene, der de ble malt eller hugget inn i kirkeveggen og viste at dette var Jesu eiendom.

Solkorsene som er funnet på kirkegårdene i Numedal er antagelig gravmæler fra 1200-tallet. Disse korsene er også av keltisk opprinnelse, men i motstetning til steinkorsene er solkorsene vanlige på Østlandet.

Solkorsene er laget av kleberstein. Kleberstein finnes ikke i Numedal og korsene må derfor ha blitt fraktet hit. Kanskje som botsøvelser. Det er funnet solkors ved Rollag og Uvdal kirker og fragmenter av solkors ved Svene og Nore kirker."

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Spørsmålet i pollen er "Hvilken er penest" - Ikke "Synes du at NSSR skal bytte.

Jeg "liker" den nye logoen bedre. Skulle bare mangle - den har sikkert ikke vært billig.

Det betyr ikke at jeg synes NSSR skal bytte logo. Den gamle er godt innarbeidet og "er" redningsselskapet for meg. Det er noe ærverdig og stolt over den.

• 3 måneder senere...

Synes det nye logo er fin. Vekslet litt epost hindagen angående utmeldelse av småbåtregistret og la faktisk merke til det nye logo. Synes det ser profft ut.

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Profil betyr egentlig lite, viktigste er at skøyta kommer når du roper på den og trenger hjelp. Men noen ganger kan en jaggu lure på om ledelsen i RS ikke har viktigere ting å bry seg med med enn å forandre på en logo som er innarbeidet, fungerer og kjent for de fleste langs kysten. I tillegg koster det mye penger, disse pengene kan brukes til en helaften på skøytemannskapene. Det fortjener de.

Alle blåruss som har gått NHH er innprentet at det er veeeeeldig viktig å profilere seg i en moderne drakt.

Innholdet i tjenestene er ikke av interesse, men profilen. Derfor må alle endre sin grafiske profil for å fremstå som ny, koste hva det vil :headbang:

Jeg er strålende fornøyd dersom jeg får hjelp når jeg roper på VHF eller mobil, uansett hvordan logoen ser ut.

sailorBoy

Jeg er strålende fornøyd dersom jeg får hjelp når jeg roper på VHF eller mobil, uansett hvordan logoen ser ut.

Det ville jeg tro de aller fleste av oss er. Men synes det er unødvendig bruk av ressurser å bruke masse tid og penger på slikt tull. Denne tiden og og ikke minst midlene kunne brukes til å forberede tjenesten og som andre skriver oppgradere skøytene til beste for brukerne.

sailorBoy

RS sier at de endrer profil fordi de må synes bedre i markedet for frivillige kroner. Den statlige støtten er relativt begrenset - og en fast bemannet skøyte i helårsdrift koster ca 5 millioner kroner per år om jeg husker rett. Det er ca 46 skøyter i drift nå (ca 20 av disse er frivillig drevet av folk som bruker mye av fritiden sin hele året uansett vær uansett tid på dette). For 2 år siden ble 2 skøyter tatt ut av drift pga for lave inntekter. RS kjemper ikke bare om driftsmidler - de kjemper også om donasjoner fra velgjørere som sikrer rask og profelsjonell hjelp. De pengene som RS konkurrerer om er jo feks de samme pengene som Plan og Kirkens Nødhjelp og Røde Kors og Folkehjelpen og andre frivillige organisasjoner kjemper om. Både den løpende støtten fra medlemmer og store donasjoer og driftsmidler fra staten.

For meg blir da spørsmålet er endring av profil en god investering som vil øke inntektene i fremtiden til RS? Og her er det helt sikkert mange som har sterke meninger både basert på egne erfaringer eller ikke egne erfaringer. Jeg synes diskusjonen blir lite konstruktiv når man baserer sin oppfatning av hva RS bør gjøre i et viktig spørsmål på hva man liker eller ikke av grafisk profil.

For dette handler ikke om at den som trenger hjelp skal like logoen eller ikke. Den som trenger hjelp tar i mot uansett hvem som kommer. Det handler om hva RS gjør for å øke sine inntekter som gjør at de kan ha skøyter tilgjengelig slik at vi som er på sjøen kan få hjelp den dagen man trenger det. Og akkurat det skal man ikke ta for gitt - man kan ikke forvente at redningsskøyta - bemannet av frivillige eller lønnede - alltid er der om ikke Redningsselskapet tar grep som sørger for at de sikrer sine inntekter fremover. For har ikke RS inntekter nok til å dekke hele vårt lange land med skøyter så får vi ikke hjelp om vi skulle trenge det.

Situasjonen er faktisk slik i Oslofjorden i dag. Stormbull er flyttet ut av Oslofjorden, skøytene i Moss og Tønsberg er ikke i tjenste pga isforholdene. Så da er en på SKjærhalden og en i Oslo igjen da. Også er det jo vinter - og da er det ikke så mange på sjøen. Men ikke forvent at hjelpen alltid er der når du trenger den. For det kan være at RS ikke har råd til å ha den beredskapen mange tar for gitt finnes der.

De ansvarlige i redningsselskapet er meget klar over hva som skrives og diskuteres her :smiley: For de som har sterke meninger kan man jo også ringe til de ansvarlige i kommunikasjonsavdelingen (tror jeg). Da får man sikkert litt info også om hva RS tenker selv

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Som alle organisasjonene må Redningselskapet har den oppmerksomhet de trenger fra eksisterende og fremtidige Kunder. Derfor driver de med merkevarebygging. Og logo og grafisk profil er en ledd i dette (ikke den eneste og ikke en gang den viktigste). Andre viktige element er kommunikasjonsstrategi, faktiske leveranser, osv.

Regner med at dette er gjennomtenkt fra deres ledelse og sitt på som langsiktig lønnsomt. Ser forununftig ut for meg. Husk at ikke vi som kjenner RS godt er nødvendigvis det viktigste målgruppe. Det er antagelig potentielle medlemmer i skjærgårdsjeeper og andre uvitende blårusser.

mvh

"Blårussen fra NHH"

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Som alle organisasjonene må Redningselskapet har den oppmerksomhet de trenger fra eksisterende og fremtidige Kunder. Derfor driver de med merkevarebygging.

Logoen og selve instutisjonen er velkjent for de aller fleste bortsett fra som noen hevder, blårussen. Det kan de sikkert leve godt med.

Logoen og selve instutisjonen er velkjent for de aller fleste bortsett fra som noen hevder, blårussen. Det kan de sikkert leve godt med.

Jeg lurer fælt på hvem disse blårussene er jeg. Jeg har ikke jobbet i så mange steder - så jeg er nok mer grønn her enn andre. Hva er det som karakteriserer blåruss - og ikke minst. hva er det de ikke er?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...