Cruiseliner Startet 17.September.2010 Link til dette innlegget Startet 17.September.2010 Hvite skai-seter har en tendens til å bli møkkete og grå med tiden. Hva er den beste og mest effektive metoden for å få disse skinnende hvite? (Og da tenker jeg ikke på lakk, bare så det er sagt.) Sitér dette innlegget Link to post
andersb Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 autosol funket på mine, som var grå/grønne, og skulle være hvite. + polermaskin og tidvis skrubb. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Autosol har flere typer produkter, f.eks. metallrengjøring. Jeg regner med at du da tenker på Autosols renseprodukt beregnet for plast? Eller finnes det et eget Autosol-produkt spesielt beregnet for skai/pvc? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Rødsprit funker for meg! Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Ser ikke bort fra at jeg vil teste rødsprit. Antar at whitesprit i fall vil funke vel så bra, men det blir kanskje litt for sterkt? Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 17.September.2010 Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 White Spirit er bare til fisk. Rødsprit er til kjøtt + til rengjøring av skai. Seriøst: Det er to vidt forskjellige væsker, helt ulike egenskaper, den ene kan ikke substitueres for den andre. Så glem White Spirit med mindre du har fisk til middag. Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Cruiseliner Svart 17.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.September.2010 Sprit er sprit. Nå er det lite som slår whitesprit som rengjøringsmiddel da, spesielt hvis det er olje eller fett som skal fjernes. Men som nevnt, det kan trolig bli i sterkeste laget for skaien. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Rødsprit er nok sterkere enn whitesprit. En bekjent av meg brukte en voks som de bruker på hestesaler etc. husker ikke hva den heter, noe med talg ?? Men han brukte den på skinnsetene i bilen sin, og de ble veldig rene og fine, og fikk tilbake mykheten som da de var nye. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
CSL Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Rødsprit funker bra. Det gjør også div. rensemiddel til gummibåter og fendere. Bruk gjerne en sånn 8kr-pakke med skuresvamper fra matbutikken. Sitér dette innlegget VG-jolle, Doris, Askeladden, Flipper seiljolle, Albin Vega Zodiac Pro 9, Nordkapp 600 E, windsurfing og andres regattamaskiner.Skal du bare ut i solskinn og vindstille har du kjøpt båt i feil land, nyt alt været! Link to post
bukt Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Kjøpte et rensemiddel på spray med sitronsyre i hos en møbeltapetserer som funkelt helt knall der eks rødsprit ga seg. søk litt på rensemiddeler med sitron, virker bedre enn det meste jeg har prøvet og "miljøvennligt" Sitér dette innlegget Link to post
Lars H. Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Har du møkkete skaiputer, kan du dyppe en dott av aller fineste type stålull i rødsprit og gni rent. Har brukt det selv, og det funker fantastisk godt uten å skade skaien. Også ypperlig til møkkete fendere. Du kan også bruke en svamp med skrubb på den ene siden, men stålull er bedre. Etterpå kan vinylen/skaien med fordel behandles med vinyl/skai fornyer fra f.eks. AutoGlym. Lars H. Sitér dette innlegget Lars H. Helgesen, "Kapteinen" på Trudelutt (Saga27) med hjemmehavn i Son, Oslofjorden Nettsteder jeg drifter: trudelutt.com oljepionerene.no Skipshunden vår Som Paschuan i Soten sa på 1920-tallet: Ja, inte är jag mätt, men törstig är jag. Link to post
Audun V Svart 19.September.2010 Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Biltema lakktynner. Sterkt som rakkeren men funker der alt annet må gi tapt. Men test et lite område fordi den løser litt i overflata. Har brukt det på hele buesalongen på min Cranchi, og de setene var gitt opp. Sitér dette innlegget Link to post
Cruiseliner Svart 19.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Takker for gode tips. Da prøver jeg nok rødsprit, evt. tester biltemas lakktynner hvis rødsprit ikke gjør nytten. Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 19.September.2010 Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Vil rødspriten også ta jordslag flekker på skai? Har ett sete til bil som har stått lagret i kjeller. Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
snekko880 Svart 19.September.2010 Link til dette innlegget Svart 19.September.2010 Jeg har meget god erfaring med Jiff skurekrem, vil tro det er noe mer skånsomt en både rødsprit og tynner.. Sitér dette innlegget Link to post
Skipper Worse Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Jordslaget tar du enkelt med sitron. Gul flaske fra dagligvarebutikken, står på hyllen like ved sukettene. De vet, slik citron som de fiiinere fruer har i sin eftermiddags-the? Sitér dette innlegget I've always been crazy, it has kept me from going insane. www.baatjuss.no | www.judiciumblawg.no Link to post
Rune_12 Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Sprit er sprit. Bortsett fra Whitespirit, feilaktig kalt whitesprit, som overhodet ikke er sprit men hydrokarboner. Rødsprit derimot, er etanol... Sitér dette innlegget Link to post
Arild81 Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Jordslaget tar du enkelt med sitron. Gul flaske fra dagligvarebutikken, står på hyllen like ved sukettene. De vet, slik citron som de fiiinere fruer har i sin eftermiddags-the? Vil sitron bleke teddystoff som skottbekledning? Hva brukers på til å ta jordslag på teddystoff, uten å ødelegge stoffet? Sitér dette innlegget Link to post
Zeiss Svart 24.Juni.2017 Link til dette innlegget Svart 24.Juni.2017 Kan anbefale Sonax sin interiør cleaner, spray på skrubb lett over med svamp(dei små grå svampene) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.