Jump to content

Slo av tenning på Volvo Penta dieselmotor. Hvordan sjekke dynamo?

småbåtentusiasten

Recommended Posts

Auda, nå klarte jeg det som ikke skal skje i følge manualen:

Noe krims-krams som lå rundt nøkkelen til tenningslåsen klarte å få slått av tenningen mens dieselmotoren Volvo Penta MD-2010 gikk. Turtall var under 1500 og det varte i maks 3 minutter. Det var ingen last i systemet annet enn en liten GPS.

Ingen røyk eller lukt fra den originale alternatoren (dynamoen).

Normal oppstart med slukking av ladelampe.

Hvordan måler jeg, helst bare med vanlig multimeter, om alternatoren er intakt?

Er det ingen form beskyttelse som standard installasjon fra Volvo Penta for dette?

Det er tross alt en relativt ny motor med tilhørende Volvo Penta konsoll.

Det er jo fort gjort å glemme seg..

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Å skru av tenninga mens motoren går har jeg prestert stadig vekk på tidligere dieselmoter jeg har eiet, uten å ødelegge noen av dem. Det skal en del til før dynamoen blir skadet av dette. Med all sannsynlighet har dette gått bra. Det er i det hele tatt ikke så lett å ødelegge motorer som det man kan få inntrykk av ved å lese brukermanualen.

Riktignok har jeg eid Yanmar-motorer. Hvordan Volvo Penta tåler dette vet jeg ikke, men du kan trolig slappe av. Hvis dynamoen virkelig er skadet vil du raskt oppdage dette på batteri, lading og spenning.

Å skru av tenningen med motoren i gang gjør du jo HVER gang du stopper motoren (ikke på alle motorer men ganske så mange i alle fall) og det kan da ikke på noen måte skade motoren.

Å slå av hovedstrømbryteren med motoren i gang derimot, det er langt mer "risky business"...

Mine kjøretøy pr i dag: "NittiNitti": -90 Land Rover 90, "Bimbo": -93 BMW R1100RS, "Helmut": -08 Knaus Sunliner 808

Grunnet intensiv sensur og shadowbanning har jeg forlatt Fakebook, Insta og Twitter for godt, dere finner meg på https://mewe.com/i/sveinhauge og Telegram

• Mahatma Gandhi, 1869-1948: Vaksinasjon er en barbarisk praksis og en av de mest fatale av alle vrangforestillinger som er aktuelle i vår tid. Samvittighetsfulle motstandere av vaksinasjon bør om nødvendig stå alene mot hele verden for å forsvare sin overbevisning.
  • Barnevaksiner

I grunnen må man bare se på koblingen.

Problemet som dere snakker om kan vanligvis bare skje hvis koblingen mellom dynamo og batteri går via tenningslås.

Dette fantes på gamle dager og fortsatt på noen annleggsmaskiner, men vanligvis ikke lengre på båter.

Enkelt å sjekke:

Se om det finnes et kabel fra dynamoets B+ til starter-pluss, eller direkte til batteriene.

Med direkte mener jeg også via relé/skillediode eller bryter.

Så lenge ingen toucher på det er det helt o.k.

:seeya:

Jörg

=>  Husk: Sier du ikke noe, da sier du "Ja".

=> Leser Du også på Båtplassens MARKED ?
=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Ja, etter nærmere undersøkelse står det i manualen at det er hovedbryteren som ikke skal slås av da det kan knekke diodene i alternatoren ganske raskt.

1. Det vil si at det kun er strømmen til konsollet som brytes?

Man stopper denne motoren ved å kvele den med egen hendel.

Deretter skal man skru av tenningen.

Så skal tenningsnøkkelen føres kort stund mot "S" der den "mekaniske restartsperren frakobles". På den elektriske tegningen kan jeg ikke se at den fører noen steds.

2. Noen som vet noe om dette?

3. Er dette bare en intern sperre i tenningsbryteren?

(Har søkt "mechanical restart inhibitor") uten å finne annet enn Volvo Pentas egne manualer)

Edit: Ble skrevet mens Haba og Becker svarte.

Skjønte ikke siste setningen din, Jörg.

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)

Ja, etter nærmere undersøkelse står det i manualen at det er hovedbryteren som ikke skal slås av da det kan knekke diodene i alternatoren ganske raskt.

Så skal tenningsnøkkelen føres kort stund mot "S" der den "mekaniske restartsperren frakobles". På den elektriske tegningen kan jeg ikke se at den fører noen steds.

(Har søkt "mechanical restart inhibitor") uten å finne annet enn Volvo Pentas egne manualer)

Edit: Ble skrevet mens Haba og Becker svarte.

Jeg knakk en splitter ny Iskra 100amps i fjor da vi sto på skjær å jeg ble redd for at vi skulle dra inn tang å dritt i vannintaket. Kona fikk beskjed om å stoppe båten men fikk det ikke til. Den regulerte helt teit etterpå. Lada 18 volt. Skummelt

=> Link til egne nettsider Sterling Power, Balmar, Victron, egen FAQ (tips feilsøking mm), osv.

Å skru av tenningen med motoren i gang gjør du jo HVER gang du stopper motoren (ikke på alle motorer men ganske så mange i alle fall) og det kan da ikke på noen måte skade motoren.

Enkelte båter er utstyrt med stopphendel og strømtilførsel via tenningsbryteren. Har eksempelvis hatt en 83-mod. Neptim 20 med Yanmar 3GM hvor dette var tilfelle. I brukermanualen ble det advart på det sterkeste mot å skru av tenningen mens motoren gikk pga. fare for skade på dynamoen.

Men i båter der det er meningen å bruke tenningsbryteren til å stoppe motoren, er det selvsagt ingen fare.

Jeg hadde dette systemet i båten jeg nevner over. I den var det angivelig svært viktig at motoren ble stoppet før tenningsbryter ble skrudd av. Selv om jeg gjorde feilen opp til flere ganger, greide jeg aldri å skade dynomoen. I den grad din grad din båt fungerer på samme måte som mine tidligere båter med dette systemet, tror jeg du uansett kan slappe helt av. Hvis du ikke har merket noe problem i etterkant, har det helt sikkert gått bra.

Nå vet jeg ikke hvorfor at svarene ble borte i mitt innleg nr. 9,

men da gjør vi det bare en gang til.

Til 1,3.

Ja.

Som sagt gjelder dette allminnelig:

Startsperren som du har er noe som finnes også i alle biler som komm etter "1805".

Meningen er bare å forhindre at starteren blir brukt uten vilje når motoren går allerede.

Dette kan føre til kraftige skader.

Unntak finnes vanligvis bare på veldig gamle båter og noen anleggsmaskiner.

Slike -kan- ha ladestrømmen via tenningslås, men det er skjelden og gjelder flest dynamoer med svært lite effekt.

Hos deg er det klart allerede siden du leste på manualen at strømmen går via hovedbryter.

Hvis altså kona ikke også har slått av den da skjedde ikke noe.

Jeg selv synes forresten at det er unødvendig fordi man har jo på startkretsen en hovedbryter allerede,

og den kalles "tenningslås". :wink:

Til siste setningen din:

Jeg mente akkurat det, dvs. spørsmålet om kona også har slått av noe via hovedbrytere.

------------------------------------------------------

Til Alma:

Det er litt rart egentlig.

Selv om kona fikk tak i hovedbryteren går det vanligvis "bare" diodene i stykker,

men ikke nødtvendigvis regulatoren.

Og som beskrevet ovenfor kan jeg heller nesten ikke tenke meg at noen ha koblet en 100A-dynamo via tenningslås.

Kanskje det vær bare en dumm tilfelle?

:seeya:

Jørg

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...