Jump to content

Drevolje til Mercruiser


Scand_550

Recommended Posts

Følgende drev kan bruke Mercury's Premium olje, som har en brun farge:

R, MR, Alpha One, II, IITR, TR, TRS

Disse kan også bruke Mercury's High Performance Gear Lube, men oljene må ikke blandes.

 

Bravo One, Bravo Two og Bravo III MÅ bruke High Performance Gear Lube.

Alpha One Gen II bruker også High Performance Gear Lube.

High Performance Gear Lube er blågrønn i fargen, og er spesielt utviklet for å fungere med clutch kon (i følge Brunswick Marine).

 

Mercury oppgir at kun deres oljer skal brukes, da disse har en unik beskyttelsesegenskap, som gjør at oljen tåler større vanninnhold ved eventuelle lekkasjer, før oljen mister smøreevnen.

 

 

Det pussige er selvfølgelig at Volvo anbefaler kun vanlig motorolje på sine gamle AQ drev, med samme designet på cluthkonet, og hvilken som helst GL-5 girolje på duoprop og nyere drev.

 

Sannsynligheten er stor for at en god API GL-5 olje av annen fabrikat, slik som Pennzoil, Castrol e.l. (ikke Biltema) fungerer minst like godt som Brunswick sine egne oljer, som sannsyligvis blir laget av en annen produsent uansett. Bruk av olje fra andre produsenter er uansett på eget ansvar :saint:

 

Dersom drevet fortsatt har garanti vil det helt sikkert lønne seg å heller betale ett par hundrelapper ekstra for olje i året, enn å helle på noe som ikke er godkjent av forhandler/produsent.

Link to post

Har også fortalt at det på mercruiserdrev er orginaloljen som gjelder om en vil ha problemfri drift.

 

adeneo; Dersom en vil kunne nytte annen fabrikat på oljen, hvorfor da ikke biltemas om de har olje til formålet med de riktige spesifikkasjoner? (skjønt jeg heller ikke ville nyttet den, men ville ikke vurdert annen olje engang en orginal til dette formålet, en dråpe i havet hva båthold generellt koster uannsett, og gamble på dette med ett havarert gear som følge? tror ikke det...

Link to post

Tror ikke Biltema har noe som kan benyttes på Bravo drev, men har ikke akkurat satt meg inn i hele produktspekteret deres.

 

Pennzoil og Castrol produserer i hvertfall spesiell olje til marine gir, som har den samme blågrønne fargen som orginal oljen, hvor denne kan kjøpes vet jeg ikke ?

 

 

A penguin walks into the Marina repair shop and says "the gear lube in my outdrive is way down, do ya think you can fix it". The service tech says "leave it with us for about an hour and I'll see what the problem is". The penguin walks across the street and heads for a restaurant to kill some time. He orders up a big banana split and after enjoying the treat makes his way back to the Marina. The penguin approaches the service tech and says "did you figure out what's wrong with my drive"? The service tech replies "it looks like you blew a seal". The penguin wipes his face and says" na that's just a little ice cream"

Link to post
  • 3 år senere...
  • 2 år senere...

Jeg kjøpe 3 liter i dag med orginal olje Hi Permomance til Brav 2 drev hos Bakken Motor i Drammen til BARE 400kr. literen. Da begynner det å bli litt godt over "i meste laget" for olje.

 

Da vet vi iallefall hvordan de kan selger motorene så billig  :giggle:

Normal pris i 2014 var vel rundt 200 kroner.

 

Biltema har faktisk nå drevolje til Bravo og en haug med VP drev.

 

http://www.biltema.no/no/Bilpleie/Olje/Hydraulik--og-Transmisjonsolje/Girolje-75W-140-2000038245/

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

US kilder påstår at det er Bel-Ray som lager HiPerf giroljen til Mercurymarine. Det kan sikkert være sant. Men andre har sikkert andre sannheter.

Om man sammenligner SDS for de to oljene High Performance til M og Marine Gear Oil til Bel-Ray så ser det ikke så usannsynlig ut. Det er også den eneste produsenten som skriver, som Mercury også gjør,  at deres gear olje er laget for å kunne beholde egenskapene med opp til 25% vann i oljen.

 

De skriver at oljen erstatter eller er bedre enn Mercury High Performace Gear Oil - og de er et  selskap under US lover. Kan tyde på at de ikke er engstelig for søksmål.

 

Jeg har forsøkt og den virket ikke degradert etter bruk på noen måte, farge, lukt, utseende, sludge i oljetanken. Men det er ikke særlig vitenskapelig.

Redigert av alfaalfa (see edit history)
Link to post

Biltemas "nye" marine gir/drevolje har følgende karakteristikk:

 

"Vannfast, selvklatrende, helsyntetisk girolje"

 

Vannfast og selvklatrende er jo interessante begreper....  :smiley: 

 

Quicksilver/Mercury high performance gear lube holder SAE 90 (iallefall i følge emballasjen), mens Biltemas er 75W-140 (altså samme som for en del bildiffer med høy hengervekt og belastningskrav.

I havet blir det jo sjelden minusgrader så det er vel emne for debatt hvordan disse spesifikasjonene overlapper hverandre.

Redigert av Teerex (see edit history)

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Så en SAE 90 girolje er ikke en singelgrade olje, som f.eks. SAE 30 gressklipperolje?

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Link to post

Det er ulike definisjoner på viskositet på en girolje og en motorolje. Giroljer har mye større "bredde" eller stabilitet for temperatur i standarden enn standarden er for viskositet til motoroljer. Og poenget er at om du har funnet en girolje med en samme viskositet så er det langt igjen til at oljen har de egenskapene mhp evne til å motstå trykk som feks mellom tenner i et gir som en girolje er bra på, mens en motorolje skal feks rense og tåle tynneoljefilmer som i en sylinder. Slik at oljer skal ha ulike egenskaper.

 

Biltema har en girolje som har rett SAE 90 viskositet, men jeg tviler på at dens andre egenskaper er riktige. For at et Bravo drev skal ha det godt...

 

Du kunne altså brukt en motorolje på 10w-50 om det er viskositeten du vil ha, men den oljen har ikke den evnen til å feks motstå trykk som en girolje har.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...