Svaap Startet 18.September.2010 Link til dette innlegget Startet 18.September.2010 Hei, Legger nytt dekk på trebåt, og er i ferd med å skulle nate dekket. Tidligere har jeg sauset inn en eike-bjelke med linolje for å forhindre oppsprekking. Denne oljen har "smittet over" på dekksplanken rundt der den går gjennom dekket. Ser for meg at natemassen får dårligere heft hvis treverket er sauset inn med linolje. Kan jeg bruke rødsprit? Aceton? Eller noe annet? Tenkte på å slipe lett over de aktuelle områdene, men jeg har sauset linolje over laaaaang tid, så det er nermest mettet... Forslag? Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
adeneo Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Kan du ikke nate med linolje iblandet farge Terpentin er vel det som fungerer best som vaskemiddel til Linolje, men det tar neppe det som har trekt inn i treverket. Ville tro at natemassen vil sitte hvis man pusser litt i natene først og bruker Prep P, som du allerede har kjøpt inn. Båten blir forøvrig fantastisk, følger med hver dag Sitér dette innlegget Link to post
Med vind Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Terpentin er vel det som fungerer best som vaskemiddel til Linolje Terpentin er selv olje som medfører at natemassen ikke får feste. Men Bek vil hefte, men den er litt vanskelig å arbeide med. Ville tro at natemassen vil sitte hvis man pusser litt i natene først og bruker Prep P, som du allerede har kjøpt inn. Tror ikke det hjelper med sliping, rå linolje trekker tvert igjennom treverket. Spørsmålet blir da om du brukte kokt eller rå linolje? Rå linolje kan dekkes med kokt linolje, og når det er herdet etter en 3-4 ukers tid vil natemassen hefte på den stivnede kokte linoljen. Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 18.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Det er rå linolje jeg har "sølt" med.. Hva med: Avfette med rødsprit Slipe natet litt med grovt papir Prime med medfølgende primer og så Nate Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Champagne Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Svaap, hvis ikke du har dårlig tid, bruk kokt linolje over der du har sølt rå linolje. La det tørke noen dager og vask godt med rødsprit etterpå. da får du bra heft! Alternativt kan du prøve å bare vaske vekk rå linolje med rødsprit men det er stor sansynlighet for at det kommer til å boble når sola steiker på emnet du har sølt på.. mvh Champagne Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 18.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Takk for alle svar! Kokt linolje som pensles ned i natet for å så herde en stund høres ut som løsningen. (Kommer til å prøve å vaske vekk litt olje med rødsprit først, før jeg påfører linoljen). Dårlig tid har jeg forsåvidt ikke, men jeg er FERDIG med å drive dekket i dag, så nating er neste trinn Skal si det har blitt noen slag med klubba!! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Moas-ark Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Jeg ville ikke ha lagt på kokt linolje,da tror jeg bare du får mindre heft. Ganske sikker på at det holder å prime, kan jo kanskje være greit å avfette med litt rødsprit først, men hensikten med primeren er jo nettopp at natemassen skal få feste på fete material som teak osv. Har du ikke en liten trebit med noe oljesøl på som du kan prøve på? Har akkurat brukt samme primer, søl på teaken har vært vanskelig å få bort. Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Svaap Svart 18.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Det er jo en god ide å gjøre et forsøk på en plankebit med olje ja.... Det enkle er oftest det beste heter det visst.... Thanks! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.