Jump to content

Waste rør/lokk på dekket - hva er det til - inn eller ut ?

Even Neve

Recommended Posts

På dekket har jeg funnet et lokk med påskriften WASTE. Røret fra lokket går ned og ender på septiktanken nederst, på samme røret er det koblet en håndpumpe (som nå er koblet fra). Hele septiksystemet er frakoblet, og avfallet går rett ut.

Jeg lurewr på hva dette Waste røret er til? Skal septiken tømmes fra dette og hvordan gjøres eventuelt det? Eller skal det fyles ferskvann på tanken for rensing via dette?

hmm.. njaa..nei nå skal du høre. Om røra dine hadde vært kobla riktig så hadde dette vært for å tømme tanken ved en pumpestasjon. Om du har behov for å skylle tanken med ekstra mye ferskvann, så kjører du det i dass og pumper det ned i tanken. Ferskvann er brillefint for systemet før tanken.

Er det ikke elektrisk pumpe montert, så er den manuelle pumpa sikkert for å tømme tanken uti sjøen.

Er jeg helt på viddene om jeg tipper du nettopp har kjøpt båten, og at den ikke er helt ny? - kanskje du isåfall skal høre med tidligere eier om hvorfor det er koblet fra og om det eventuelt er noe galt med systemet siden det er en by-pass...

At håndpumpa er til å tømme tanken med antok jeg også.

Jeg lurer på om det mening i å beholde denne tømmemuligheten som waste røret gir. Er det plasser hvor man får gjort dette? Jeg kunne tenke meg å bruke septiktanken igjen og koble toalettet til tanken, og så tømme tanken med håndpumpa eller montere elektrisk pumpe for tømming. Hva jeg skal med waste røret er jeg mer usikker på.

Hvorfor ikke beholde denne muligheten når det faktisk er mer arbeid med å fjerne den? Statdig flere steder får tømmestasjoner på land, og blant annet Sverige er i ferd med å innføre forbud mot å pumpe ut kloakk fra fritidsbåter i sjøen. Så vær moderne, og behold i det minste muligheten..

I tillegg til tømming er den utmerket til å fylle tanken med vann for rengjøring. Kunne godt tenkt meg en slik jeg også.

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Men er det en brukbåt? -isåfall hør med tidligere eier om det er noe galt. Sjekk/bytt slanger og stram slangeklemmer og sett inn elektrisk pumpe. Men det koster fort 5-7 tusen for slik pumpe og kvern... Så om håndpumpa funker bra uten for mye pes og brekasjer, så vet jeg ikke om jeg hadde brukt pengene på det.

Har ikke tenkt på muligheten for å fylle vann på septikken via waste, men jeg ser for meg at det er ok å gjøre det via skåla for å skylle mest mulig gjennom systemet som har viktige funksjoner.

Når jeg går fra ei gjestehavn fyller jeg først en god del vann i septikken, neste fult, via skåla, med vann fra dusjen. Så fyller jeg ferskvannstanken i båten. I åpent hav tømmer jeg septikken og etterfyller på 20-30 liter ferskvann som jeg kjører ut før neste havn. Da får jeg spedd ut septikken i første om gang, og deretter vaska ut av tanken. Ferskavnn gjør susen...

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...