S/Y Ørnen Startet 18.September.2010 Link til dette innlegget Startet 18.September.2010 Skal skifte instrumenter på en BMC 1.5L diesel i en vakker gammel trebåt og er i tenkeboksen på hvordan dette skal løses. KM Marin i Bergen har et ferdig panel med instrumenter, givere, olje- og temp-alarm, kontrollamper og startbryter (uten glødestilling) som med alle kabler kommer på ca 7000.- Alternativet er å bygge et panel sjøl med VDO instrumenter, givere og alarmbuzzer, kjøpe startnøkkel med gløder og ett sett med kontrollamper, det kommer på ca 5000.- - noen synspunkter og gode råd, gjerne også om andre mulige panel eller løsninger. Legger ved bilde av KD´s panel (som ser meget bra ut) til venstre og et mulig selvbyggerpanel til høyre: Sitér dette innlegget Link to post
Kayb Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 http://greatlakesskipper.com/product/56_90_91-gauges-outboard-only-dash-panel-w-gauges/2015-mako-marine-international-mako-marine-boat-dash-panel-w-gauges.html Ca 2000 kr Sitér dette innlegget Link to post
880 Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Lag tegning til ønsket panel, send tegningene til http://www.retronic.com/ og monter instrumentene selv... Sitér dette innlegget Teori er når man vet alt og ingenting stemmer. Praksis er når alt stemmer, men ingen vet hvorfor. Praksis og teori forent: Ingenting stemmer, alt fungerer og ingen vet hvorfor. Link to post
hegra Svart 18.September.2010 Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 Nå vet jeg ikke hvor nøye du har undersøkt, men med en eldre BMC er det noen hensyn og ta.Antar at turteller henter signal fra en giver på svinghjulet på din motor, mens nyere turtellere vanligvis henter signalet fra dynamo. Dette krever ett W uttak på dynamoen. Har du den gamle lucasdynamoen tviler jeg på denne har det. Mulig det går an å lage det til. Når det gjelder givere for temp og oljetrykk er heller ikke disse bare til å skrue rett i da jeg mener BMC har tommer og ikke mm. Her kan det kanskje ordnes med overganger slik at de nye giverene passer med gjengene i motor. Hadde ikke kjøpt et ferdig panel før jeg var sikker på at dette lar seg ordne. Mulig du allerede har sjekka dette. Ellers er vel biltema det desidert billigste alternativet hvis du tenker på og bygge selv. Unskyld at jeg sier det, men jeg ville ikke spandert de store summene på en gammel motor, men det er nå meg og ikke deg Båten er jo et smykke så jeg forstår deg. Dette med nøkkel og gløding trenger du nødvendigvis ikke. Glødingen kan du ha på en egen knapp, men bare pass på at trykkknappen tåler den amperen glødingen krever. Sitér dette innlegget Link to post
S/Y Ørnen Svart 18.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 18.September.2010 (redigert) snip:Nå vet jeg ikke hvor nøye du har undersøkt, men med en eldre BMC er det noen hensyn og ta.Antar at turteller henter signal fra en giver på svinghjulet på din motor, mens nyere turtellere vanligvis henter signalet fra dynamo. Dette krever ett W uttak på dynamoen. Har du den gamle lucasdynamoen tviler jeg på denne har det. Mulig det går an å lage det til. snap Hei takk for kommentar, jeg skulle nok ha skrevet mer info. Jeg har bytta dynamo til en mer moderne Lucas med W kontakt så den gamle turtelleren blir pensjonert. Jeg er klar over giverproblematikken, for andre interesserte, oletrykkgiver har NPTF 1/8-27 gjenger, vanntemp har NPTF 3/8-18 gjenger, KD Marin har disse giverne, og jeg regner med at disse kan skaffes hos VDO også, muligens med en overgang, Maritim bl.a har disse. BMC´n er vel nærmest uslitelig med litt love and tender care, så jeg satser på at den lever enda en stund De gamle instrumentene med bl.a mekanisk oletrykksmåler via kobberrør er overmodne for utskifting, så jeg går nok den veien, tenker jeg. Men du har rett, det er litt riskosport...... Redigert 18.September.2010 av MS Ørnen (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.