Jump to content

Seiltokt som fireårsplan (tråd for dummies som meg)


FENRIKSEN

Recommended Posts

Etter mange års modning har drømmen om å ta en langtur over Atlanteren begynt å bli mer enn en drøm, snarere kanskje en langsiktig plan. Om et par år er minstemann 10 (han er båtgal allerede, vært i båt siden han var nyfødt og er typen til å ville syntes en slik tur er fantastisk). Eldstemann, som ikke er så båtinteressert vil da være ute av redet.

 

Like viktig er det at fruen er genuint tent på ideen, hun har fått akutt sans for å være på havet etter et par turer over Nordsjøen med Statsraaden (!), og seiler gjerne med liten båt en gang.

 

Alle lån er stort sett nedbetalt, og jeg har en sparekonto som tikker og går ... så det er faktisk realisme i prosjektet.

 

Men jeg er nokså blank på emnet seilbåter. Har vært på et par dagsturer, det er stort sett det hele. Inviterer derfor hardbarkete seilere til å komme med innspill. Alle tips om gode bøker, nettsteder, kurs, båttyper mm. mottast med takk - kanskje dette kan bli en slags "havseiling for dummies"-tråd?

 

Kort om planene:

 

Budsjett båt: ca 500.000 (Bør få en bra båt for den summen?)

Innkjøp båt: Til neste år?

Båttype: Lettseilt, enkel og solid, gjerne langkjølet båt. Fart mindre viktig. Styrehus kan være aktuelt, type HR 94 kutter. To separate lugarer et must, naturligvis. Størrelsesramme: 28-38 fot, kanskje fokusere på 31-33?

Tid: Det som må til.

Rute: Standardruten via Kanariøyene ut, Azorene hjem

Opptrening: Vestlandskysten.

Eksamen: To-tre tokt til Orknøyene, Shetland eller Færøyene, først med erfarne seilere om bord, deretter kun med turmannskapet om bord.

Avreise: 2013-2014

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post

Jeg tenker da båter som Scanmar 33-35 , comfortina 32 til et sted under 400 000.- og så ha 50-100 000.- til å utstyre båten litt ekstra. Det er båter du fint kan ta en slik tur med.

Av litteratur så ville jeg begynt den morsomme veien og lest litt reiseskildringer som Thuleboka, Dag ahlgren smith sin bok og et par til. Kanskje mine sjøreiser av Ragnar Kvam jr så har du litt moro å kose med utover vinteren.

Link to post

Start med reiseskildringar for å styrkje draumen din, så kan du gå vidare på meir spesifikke bøker om utstyr, navigasjon og praktiske tema etterpå :smiley:

 

Fri som ørnen - jordomsegling med Vestørn

Verden er liten når vinden er god

Jorden rundt med S/Y Blaatur

Havseilere - norske båter på langtur

 

Meir praktisk lektyre:

ABC for Atlanterhavsseilere

Turseiling

Langtur - en praktisk bok for seilere

 

Lukke til! :flag_bp:

Link to post

Tror det er litt risikabelt å kjøpe usett, uansett hvor flink agenten måtte være. Dessuten vi vi altså gjerne trene oss opp i hjemlige farvann på båten, vi har liten erfaring.

 

Spørsmålet i første rekke er om det er lurt å satse på en rendyrket seilbåt - eller en modell med et snev av motorseilerkarakter, en båt som kanksje er mer egnet for variert båtliv på kysten (småturer og fisketokt), men som natuligvis er noe langsommere båt under seil. Rundt 30-32 fot, opptil 34 er kanskje ideelt, bare det er to lugarer ...

 

Dette er litt gøy ;-)

Link to post

Jeg ville ikke tenkt på noe motorseiler-aktig.

I størrelsen 30-34 fot så får du ikke noen rask båt uansett*.

Å gjøre det ytterligere tregt ved å gå for noe motorseiler er jeg redd kan ødelegge entusiasmen. Det er stor forskjell på 5-6 knop og 3-4 knop når du skal over et helt hav.

 

*det finnes reinspikka regattabåter i denne størrelsen som er raske, men disse egner seg ikke til hav-kryssing).

S/Y Surprise

Link to post

Fin og kurant båt, men alderen tilsier stor utskifting av utstyr.

Elektronikk eldre enn åtte-ti år bør byttes ut.

Riktig å prøve ut med turer hjemme før langtur, spesilet med en båt som snart er veteran.

Motorseiler er ofte dårlig seiler eller motorbåt med pinne i veien. På langtur vil seileregenskapene telle mest, så riktig kompromiss er god seiler med skikkelig motor.

Link to post

Fin og kurant båt, men alderen tilsier stor utskifting av utstyr.

Elektronikk eldre enn åtte-ti år bør byttes ut.

Riktig å prøve ut med turer hjemme før langtur, spesielt med en båt som snart er veteran.

Motorseiler er ofte dårlig seiler eller motorbåt med pinne i veien. På langtur vil seileregenskapene telle mest, så riktig kompromiss er god seiler med skikkelig motor.

Link to post

Stod på land ved siden av en sånn Calypso for noen år siden, og eieren sa det var en Amble båt ja.

Den har kanskje litt 'flyvepapp' tendenser i forhold til å være langtursbåt. Med det mener jeg at den går litt i retning av regattabåt på bekostning av komfort og soliditet. Dette er ingen dramatisk dømming av den båten for langtursformål - det er ikke en ekstrem regattabåt som går i filler om vinden øker litt forbi design-vind - kun en formening om hvilken side prioriteringen ble lagt ved konstruksjon og produksjon.

S/Y Surprise

Link to post

Har null peil på seiling, men fortapte meg i beretningen om S/Y Sorgenfri og "kastet bort" et par netter på å lese alle kapitlene for et par år siden. Synes gutta skriver temmelig bra, og de har definitivt vært på en temmelig unik tur. Boka ligger på nett her: http://www.sorgenfri.com/profiles/blog/list?user=2yh4sfxl6mvjn

 

Red: Merk at "forrige"-knappen tar deg fremover i kapitlene, og "neste"-knappen tar deg bakover... Det er vel bortimot 50 kapitler.

Redigert av Fantino (see edit history)
Link to post

Hei FENRIKSEN

 

Dette høres spennende ut! Jeg håper vi kan holde denne tråden "varm", og at du kan få mange nyttige tips. Vi trenger virkelig en tråd som dette - "Seiltokt som fireårsplan (tråd for dummies)" :yesnod:

 

Det er nok ikke så mange av baatplassen's medlemmer som har seilt over atlanter'n, med egen båt men noen er det.

 

Selv har jeg ikke gjort noen slik tur, men jeg hadde noen vage planer for noen år siden, og leste alt jeg kom over. Jeg kjenner andre som har gjort dette, og jeg har også vært litt involvert som "konsulent" i et tilsvarende prosjekt som ditt.

 

Valg av båt:

 

Dette er kanskje det vanskeligste, og også det området der det finnes flest meninger. Jeg tror du må regne med å bruke mye tid på dette. Det er viktig å finne en båt som du føler deg trygg på, og som du/dere liker. Det er greit å høre andres synspunkter, men det er til syvende og sist du som må ta den vanskelige avgjørelsen på selvstendig og kvalifisert grunnlag.

 

Du har et budsjett på 500.000. Har du mulighet til å øke dette? Jeg tror 500.000 kan bli noe snaut hvis du tenker ferdig utrustet båt, for du må regne med å svi av en del kroner på utstyr og oppgradering. En ting å tenke på er kapasitet på dieseltanken. Greit med en stor tank når man skal på langtur.

 

Hvis det var jeg som skulle på en slik tur ville jeg tenkt i retning orustbåt, dvs Hallberg Rassy, Najad eller Malø, men det er mine preferanser, og ikke på noen måte noen facit.

 

Utrustning:

 

Noe er et "must", mens andre ting er av typen "bør ha", og det er sikkert mye jeg har glemt.

 

- Redingsflåte

- Epirb (nødpeilesender)

- Gode vester/ sikkerhetsliner m.m.

- Radar

- Vindror

- Autopilot

- En mengde med kart og almanakker

- Gode nav instrumenter (GPS'er)

- VHF (gjerne 2 stk)

- SSB radio eller satelitt tlf

- navtex?

- Strøm /batterikapasitet / Vindmølle? Solcellepaneler?

- Solid ankringsutstyr (ankere, ankerinsj) / reserveanker

- Stormfokk - ekstra forstag?

- Gummiljolle - påhengsmotor

- En bra seilgarderobe

- LED tricolor lanterne?

Link to post

En fantastisk båt, ser det ut til - men blir nok for stor, tung og krevende i praksis. Bør vel ikke går fra null til to master over natten. Husk at båten også helst skal doble opp som småturbåt, selv om jeg nok har planer om å kjøpe en liten motorbåt for fisketurene ...

 

Denne er nok mer realistisk, men må nok påkostes en hel del.

Disse har jeg også hørt mye bra om, også her budsjett for oppgraderinger.

 

Har laget et autosøk som skal få tikke og gå i vinter og vår. Søket er landsdekkende, men jeg er jo primært interessert i båter i hordaland. Det er langt å måtte reise feks til oslo og se på en båt som skulle være bra, men som i praksis er bare sorgen.

 

Første forelle steg er seilkurs til våren. Før det håper jeg bli med venner og familie på noen småtokt. Skulle vært en tur til Lerwick i høst, men det kokte visst bort. Mulig jeg også skal være med og hente en Jeanneau fra Danmark. Vet ikke hva som skjer, men den turen kan bli lærerik utpå senvinteren. Brrrrrrr :-)

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post

Havet rundt omkring på vår klode er omtrent likt i dag som det var for 50, 40 og 30 år siden. Været er det samme og landene stort sett de samme med sine politiske ideer og byråkrati med havnemyndigheter. Den gang hadde vi som dro ut knapt nok ett budsjett i nærheten av hva trådstarter og flere andre opererer med (kroneverdien tatt i betraktning). Vi hadde - de fleste av oss - en beslutning om å oppleve eventyret og dro over havet så snart vi hadde noe flytende under beina. Hasardiøst vil sikkert mange si om dette, men inntraff uhellet oss, og vi overlevde, anskaffet vi oss som oftest et nytt skrog og fortsatte ferden. Noen ble værende på eksotiske steder og andre fortsatte og etterhvert har dette blitt en stor familie. Interessant å lese om dere som idag legger planer for "langtur" og jeg håper inderlig dere klarer å realisere drømmen.

 

Noe er et "must", mens andre ting er av typen "bør ha", og det er sikkert mye jeg har glemt.

 

Hva er sikkerhet? Forfatteren Tage Voss har en fin setning i sitt forfatterskap: "Kalkulert risiko" og han sier videre at ser en bort fra dette, kan en likegodt bli på landjorden.

 

Planlegger en for mye og for lenge er sannsynligheten for at denne kalkulerte risikoen slår inn, men da med det resultatet at en treger resten av livet på at en ikke kom seg avgårde når en burde dra.

 

:sailing:

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Jeg er ikke uenig, men når man en gang har muligheter til å kjøpe seg en viss ekstra sikkerhet er det noe jeg sier ja til, ikke minst ettersom jeg vil gå med barn om bord. Jeg vil nok klare meg med en rimelig, men solid båt og relativt enkelt, men bra utstyr (flåte og nødpeiler dog inkludert). Den som skal ha virkelig flotte saker må kanksje i praksis doble budsjettet?

Link to post

Jeg er ikke uenig...

Nå var ikke mitt innlegg rettet direkte mot deg. Mere regnet på et generelt nivå for et seiltokt som mange i disse dager sitter å planlegger.

 

Reagerte mere på denne listen som bliss X satte opp og som kan medfører at mange kvier seg for å ta det første steget med båt fordi dette utstyret prismessig kveler mange budsjett. Så hva skal en da velge for å være på den sikre siden - om en overhode oppnår det tenkte nivået av sikkerhet.

 

I denne forbindelse kom jeg til å tenke på Tage og hans tanker rundt dette fenomenet med "Kalkulert risiko" og sikkerhet. I listen nedenfor har en allerede lagt inn "kalkulert risiko" vist en ikke velger å ta ombord dobbelt sett av denne listen. Ja hvorfor ikke trippel sett av alt slik at en kan være på den "sikre siden". Alt som er nevnt i listen kan jo svikte.

 

- Redingsflåte

- Epirb (nødpeilesender)

- Gode vester/ sikkerhetsliner m.m.

- Radar

- Vindror

- Autopilot

- En mengde med kart og almanakker

- Gode nav instrumenter (GPS'er)

- VHF (gjerne 2 stk)

- SSB radio eller satelitt tlf

- navtex?

- Strøm /batterikapasitet / Vindmølle? Solcellepaneler?

- Solid ankringsutstyr (ankere, ankerinsj) / reserveanker

- Stormfokk - ekstra forstag?

- Gummiljolle - påhengsmotor

- En bra seilgarderobe

- LED tricolor lanterne?

 

Sjøen har aldri vært noen trygg plass for oss på to bein og en utsetter seg for en grad av kalkulert risiko i det øyeblikket en setter sin fot på dekket. Hvorfor utsette seg selv og andre for denne faren som "kan oppstå" når en minst av alt venter det og er uforberedt. Spontaniteten og gleden med å være på sjøen begrenses når en stadig skal tenke på hvilken risiko en utsetter seg for. Derfor legger en inn en god porsjon "kalkulert risiko"...

 

La meg legge til at jeg har møtt mange familier med småbarn og etter mitt syn og erfaring klarer disse seg bedre enn de fleste voksne. Barna tilpasser seg fort.

Redigert av jawik (see edit history)

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...