Jump to content

Seiltokt som fireårsplan (tråd for dummies som meg)


FENRIKSEN

Recommended Posts

Havet rundt omkring på vår klode er omtrent likt i dag som det var for 50, 40 og 30 år siden. Været er det samme og landene stort sett de samme med sine politiske ideer og byråkrati med havnemyndigheter. Den gang hadde vi som dro ut

 

Litt OT men, Jawik du har tydeligvis vært på langtur. Har du beskrevet din(e) reise® i noen tråd? eller vil du gi oss drømmere litt førstehåndserfaring fra langturseilas? Hvilken rute valgte dere, hvor lenge, med hvilken båt,dine beste/verste minner etc..... :sailing:

Link to post

Nei foreløpig har jeg ikke skrevet mine memoarer noe sted :smiley: En av grunnene til dette er at jeg ikke behersker språket godt nok. Det har stort sett blitt noen drypp her og der i de seneste årene for å hjelpe andre. En annen årsak er at årene går fra en og med tiden ble dette med utferd så normalt blant folk og det ble skrevet mange bind over temaet, så jeg har ikke sett behovet for enda et bind.

 

Men en skal vist aldri si aldri...

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

Reagerte mere på denne listen som bliss X satte opp og som kan medfører at mange kvier seg for å ta det første steget med båt fordi dette utstyret prismessig kveler mange budsjett. Så hva skal en da velge for å være på den sikre siden - om en overhode oppnår det tenkte nivået av sikkerhet.

Jeg skrev vel heller ikke at man måtte ha alt det jeg listet opp, men jeg mener man bør ha et forhold til det. Personlig ville jeg ikke lagt ut på en slik tur som FENRIKSEN planlegger uten mesteparten av det utstyret jeg ramset opp.

Link to post

Jeg skrev vel heller ikke...

Er klar over dette bliss, men mange ville nok oppfatte din liste som et must over at dette må en absolutt ta med seg.

 

Seil, padleårer, hjemmelaget vindror og en mengde med kart og almanakker (tigget til oss fra skip under veis) var alt jeg og en venn hadde med oss på vår første tur i en selvbygd 23 fot trimaran i 1962 fra west mot øst. Resten kan sies å være kalkulert risiko og ungdommelig spontanitet da vi stort sett oppholdt oss på den sørlige halvkule fra Brazil til US via Stillehavet. Over to år med denne fine farkosten. Deretter 8 måneder på landeveien med sykkel i US.

 

Hasardiøst ? Muligens det.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Link to post

 

Seil, padleårer, hjemmelaget vindror og en mengde med kart og almanakker (tigget til oss fra skip under veis) var alt jeg og en venn hadde med oss på vår første tur i en selvbygd 23 fot trimaran i 1962 fra west mot øst. fra Brazil til US via Stillehavet. Over to år med denne fine farkosten.

 

Se her ja, det kommer små drypp. Er sikker på at mange hadde funnet det spennende med en egen tråd fra deg Jawik med litt historier fra denne (og andre) reiser :flag_bp:

Språket synes jeg ikke du skal tenke på, har forstått alt som er skrevet fra deg jeg i alle fall :yesnod::yesnod:

Link to post

Planen din høres fin ut den.

 

Du bør skaffe deg World Cruising Routes av Jimmy Cornell, som kan hjelpe deg med å planlegge når det er gunstig å være hvor. God planlegging av tidspunkt for kryssinger er viktig for komforten og en vellykket tur.

 

Ikke bli fristet til å planlegge for mange stopp/steder.

 

Når det gjelder valg av båt og innkjøpsmetode er jeg enig i at det er bra å eie båten ett år eller to og bli litt kjent med den før avreise. Det er mye enklere å reparere/modifisere hjemme enn ute. (Hjemme har du bil, postadresse, god tid, Biltema, masse (el)verktøy etc)

 

Neste gang jeg jeg skal på tur kommer jeg til å kjøpe en ferdig utstyrt langturbåt som nettopp har kommet "hjem", det er altfor dyrt og for mye jobb å gjøre om en vanlig turbåt til havseiler for en så liten tur.

 

Momenter å tenke på:

 

* Behagelig cockpit, også under krenging/rulling

Enkelte produsenter har buede hjørner som gjør det vanskelig å finne en avslappet og stabil sitteposisjon over tid ute på havet. Cockpitkarmene er også ofte for lave til å gi støtte når man sitter. Cockpiten bør ikke være for liten, for det er her tiden tilbringes i varmen.

 

* Retningsstabilitet

Du vil ha en båt som fungerer med autopilot/vindror, og som ikke krever kontinuerlig ratting i medsjø. De fleste moderne turseilere har relativt potente skrog som er meget lettdrevne, men de er også svært flate i bunnen. Av kostnadshensyn er riggen/kjølen/innfestingen beregnet så spinkelt som mulig, men det går vanligvis greit for skroget er lettdrevet. Etter min mening kan det virke som om roret lages slik at det slipper før kreftene på båten blir for store. Ute på havet er bølgemotstanden mye større enn innaskjærs og disse båtene er ofte veldig vare på "riktig" seilføring for å ha skikkelig driv men samtidig ikke ha for mye duk (krefter) i sving. De krever derfor mer jobb av mannskapet i form av reving/trim for å gå noenlunde godt.

 

* Rolige beveglser

En båt som har rolige bevegelser gir bedre arbeidsforhold ombord, også når det gjelder hvile og matlaging.

 

* Vanntett

Høres kanskje selvsagt ut, men lekkasjer fra luker, rekkestøtter, dekk/skrog, ventiler etc slipper inn saltvann som gir fukt, mugg og korrosjon. => arbeid og verditap

 

* Innkjøpspris vs salgspris vs oppgraderinger

En god langturbåt er ikke alltid en god innaskærsbåt og det er ikke sikkert du vil beholde den og alt utstyret når du kommer hjem. Kanskje ønsker du da en mer letthåndterlig båt, eller en båt som er morsommere å seile?

 

Foruten ovennevnte "World Cruising Routes" kan jeg definitivt anbefale "Heavy Weather Sailing" av Adlard Coles (finns även på svenska) og kanskje også "Seaworthiness - the forgotten factor" av Marchaj.

 

Er du den nervøse typen kan du ta et ISAF Personal Survival course, som kreves ved en del havseilaser.

 

Geir

Link to post

Her kommer det innspill på innspill, flotte greier. GeirKS (m.fl) har klart forstått "hvor" jeg vil.

 

- Ja, jeg vil helst lære båten å kjenne før langturen. Fra kjøl til mastetopp.

- Enten velger jeg en enkel, billig båt og utsyrer/oppgraderer den selv (meget lærerikt, og jeg er en noenlunde kapabel handyman om enn slett ikke fagmann) - eller så kjøper jeg en spekket båt, fiks ferdig. Trøbbelet er at man da er avhengig av at andre har gjort en prima jobb, og å kjøpe en båt som nettopp har kommet hjem fra langtur innebærer nok også mye utskifting/fornying. Ikke sikkert det er god butikk.

 

Lurer litt på en Hero, ikke bare fordi jeg har lest mye om disse båtene på tur, men har også snakket med folk som selv har reist LANGT med en slik. Gode skrog, tross alder (ingen iboende svakheter mht konstruksjonen er vel meldt?), lettseilte i varierende værforhold, men ikke akkurat sylskarpe regattabåter. Høres bra ut. To stikkkøyer akter er heller ikke dumt, selv om de vel ikke er av de romsligste så gir løsningen litt privatliv (vi har ikke tenkt å seile med sammen mannskap hele veien, trolig blir forskjellige folk med på enkeltstrekk.

 

KISS er igjen sentralt! Utstyr og installasjoner må være enkle, solide og lettbetjente, og utskifting/reparasjoner ditto rett frem. Eksotiske løsninger er jeg skeptisk til.

 

Og, ja: Vanntette båter er klart en fordel :-)

Redigert av FENRIKSEN (see edit history)
Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...