Jump to content

Alron eller BioProtect2 ved vinteropplag?

Sverre---

Recommended Posts

Har vert ein del tråder om dieseltilsetning tidligere. Kan hende det burde vert satt opp ein sånn undersøkelse som BP-ere kan stemma på nøytralt? Hammerdown er vel eit tredje alternativ og?

Eg veit ikkje .... eg har brukt bio-protect i år pga eg fann det i ei hylle på ei sjappe...

Elendige til å lagerføre slik på bensinstasjoner og båtsjaepper her i området

Yanmar 6LYA-STP 340hk

Bare tapp av eventuelt vann i dieseltanken, så slipper du å tilsette noe som helst! Ren diesel finner ikke på noe ugagn under opplag, så det er ikke noe problem. Selv bruker jeg Hammerdown året rundt, etter at jeg begynte med dette har jeg ikke opplevd en vanndråpe verken i tank eller vannutskiller. Og om den i tillegg har noen andre gode egenskaper gjør jo ikke det noe...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Bare tapp av eventuelt vann i dieseltanken, så slipper du å tilsette noe som helst! Ren diesel finner ikke på noe ugagn under opplag, så det er ikke noe problem.

Hadde jeg bare hatt tappekran i bunnen av tanken hadde det ikke vært noe problem, men når eneste adkomst til tanken er ei trang inspeksjonsluke innerst i ei trang stikkøye er det ikke så enkelt å få ut vannet. Når jeg kjøpte båten i vår fikk jeg med en flokk dieseldyr på kjøpet. Disse er avlivet, men jeg har ikke lyst til å starte hver sesong med full rengjøring av tank, rør og slanger...

Bare tapp av eventuelt vann i dieseltanken, så slipper du å tilsette noe som helst! Ren diesel finner ikke på noe ugagn under opplag, så det er ikke noe problem. Selv bruker jeg Hammerdown året rundt, etter at jeg begynte med dette har jeg ikke opplevd en vanndråpe verken i tank eller vannutskiller. Og om den i tillegg har noen andre gode egenskaper gjør jo ikke det noe...

Enda et produkt å velge mellom ja... Hvis jeg har forstått det riktig er både Alron og Hammerdown en emulgator som gjør at vann blander seg med diesel, mens BioProtect2 primært tar rotta på mikroorganismer som oppstår som følge av vann i tanken. Hvis mitt ressonement er riktig heller jeg mot å bruke en av de to førstnevnte, men jeg er på tynn is her så flere innspill mottas med takk!

Jeg ville gått for Hammerdown! Billig og enkel i bruk, og har i tillegg noen andre fine effekter. Den emulgerer store mengder vann (lurer på om man snakker om opp mot 20%?) og uten fritt vann i tanken får du garantert ikke problemer med dieseldyr!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Alron er vel først og fremst kondensfjerner.

Hvis det er en ren kondnsfjerner er det vel egentlig noe som ikke bør brukes på en dieselmotor slik jeg har forstått det, da det medfører at vannet blir dratt med inn i pumper og dyser og kan forårsake korrosjon der. En emulgator som Hammerdown derimot emulgerer vannet inn i dieselen sånn at vannet ikke får kontakt med metallflatene, men i stedet bidrar til en mer kontrollert forbrenning. Korriger meg gjerne hvis jeg begynner å rote meg ut på viddene her... :giggle:

Jeg har brukt HD ganske lenge nå og i tillegg til at den emulgerer evt vann fra tanken i dieselen merker jeg tydelig at middelet er bra for motorens forbrenning etc. Det er bare et men, og dette er viktig å vite for de som bruker HD: står diesel som er tilsatt HD over lengre tid vil evt vann frigjøre seg igjen. Dette er bekreftet av importøren på telefon med meg. (De sa også at de kom til å informere om dette på flaskeetikettene i fremtiden.) Dette kan medføre korrosjon i de deler av motoren som har kontakt med diesel.

Jeg bruker fortsatt HD fordi min motor har veldig godt av det. Men før vinteropplaget kjører jeg motoren noen minutter med ren diesel fra en liten plastkanne, og dermed er problemet løst.

Det er bare et men, og dette er viktig å vite for de som bruker HD: står diesel som er tilsatt HD over lengre tid vil evt vann frigjøre seg igjen. Dette er bekreftet av importøren på telefon med meg.

Dette var en nyttig opplysning. Jeg har også brukt Hammerdown i en del år og har registrert at det kan komme litt vann i dieselen når båten ligger i opplag. Vann på tanken er lett å oppdage for det er en avtappingskrane i bunnen av tanken og der tapper jeg noen dråper diesel av og til for å se om det er vann i dieselen.

Det bruker ikke være noe vann i sesongen, bare når båten har lagt lenge uten å være brukt. Går ut fra at det er kondens som kommer i tanken.

Alron "drenerer" vekk kondensvann.

Lufta inneholder fuktighet og denne fører til kondens i drivstofftanken. Du kan redusere problemet ved å tømme tanken fullstendig en gang i året, men etter en tid vil kondensen være der igjen. Når dette vannet kommer inn i brennstoffrør, dyser eller forgasser, er motorstopp et vanlig utfall. Med Alron binder du kondensvannet og driver det ut under forbrenningen uten at det har mulighet for å gi motorstopp. Ved å helle litt Alron på tanken ved hver fylling holder du drivstoffet "tørt" og unngår den vanligste årsaken til driftsstans. Dersom bakterier får utvikle seg i tanken, vil de etter hvert tette filtere og dyser. Det er vann i dieselen som er bakteriens livsgrunnlag. Ved at Alron driver ut vannet og holder drivstoffet "tørt", fjernes selve grunnlaget for bakteriens liv.

Henta frå Kongen Marina :smiley:

Redigert av Burgermeister (see edit history)

Uten å gi meg inn på hva som er best: Har brukt en slant med BioProtect 2 i ny og ne, og alltid ved opplag, i 15 år, og har aldri hatt problem med vann på tanken/motorstopp el. Har heller aldri drenert tank, da jeg har til gode å ha en båt med "jur".. Mekaniker drenerer forfilteret ved høstservice, og finner av og til en ørliten skvett vann sier han. Har alltid sørget for å ha smekkfull tank/tanker som vel kan være like viktig?

Motorer: VP MD21B, KAD42, KAD43, D6-350.

Dette beviser vel egentlig ikke så mye da jeg antakelig kunne hatt samme erfaring uten å tilsette noe som helst, men BioProtect 2 gjør mao. neppe noe særlig galt!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...