Jump to content

Hvilken zink bruker du? Finnest det noko test?

Sjeldenutpå

bruker zink på skroget, levert av .... :  

68 medlemmer har stemt

MENINGSMÅLINGEN ER IKKE SYNLIG FOR GJESTER: Vennligst Logg inn eller registrer for å se og delta.

Recommended Posts

• 5 uker senere...
Eg meiner Ingar skulle teste zink, sånn uformelt. Hva skjedde?

Dette var akkurat oppe her.

Understreker igjen: Hensikten med testen var kun å sammenligne 'ofringsegenskapene' til anoder fra Biltema/VP. Å finne ut av hvor gode de faktisk sett er ift å beskytte forskjellige metaller vil kreve et langt mer omfattende og vitenskapelig opplegg..

jeg trodde zink var et grunnstoff

Ja, men det later til at det ikke er uvanlig at offeranoder omtales som zink/sink. (Grunnstoffet heter sink på norsk.)

En begrepsforvirring, en offeranode kan også være laget av andre grunnstoff/legeringer. F eks. magnesium.

Jeg bruker Biltema sink på ror og flyndre, og båtbutikk sink på propell (siden de ikke har stor nok på Biltema). Har også brukt sink fra Clas Ohlson en gang. Kan ikke si at jeg merker noen forskjell på tæringen eller beskyttelsen, egentlig...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Fikk tatt en PMI (positve material identification) kontroll av 3 stk zink anoder. En orginal fra en nyere Mercruiser motor, en uorginal kjøpt på nettet fra USA og en fra Biltema. Resultatet viste at alle hadde omtrendt samme %vis mengde zink innhold (mellom 96% og 98%). Så jeg kjøper uten tvil på nettet, til en brøkdel av prisen.

men nå er vel aluminiumsanoder mest vanlig på mercruiser både på drev og motor? Iallefall på drev.

Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon)
Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03
BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15
BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...