Jump to content

Deler til internvarme system med pipe som varmekilde

Hkon

Recommended Posts

Jeg har planer å instalere en Newport vedovn i båten min. Det er ikke plass til å sette den i det laveste rommmet så jeg hadde håpet å kunne få noe av varmen ned dit ved hjelp av et internvare system.

Først så jeg litt på heatex til Dickinson men den vil bli vanskelig å montere på grund av størelsen og det forholdsvis tykke luftrøret røret som må legges hele veien frem dit jeg vil ha varmen.

Et internvarmesystem tror jeg vil passe bedre ettersom vannrørene er ganske tynne og varmevekseleren kan bygges rundt en vanelig pipe. Varmeveksleren tenkte jeg å bygge selv ved å snurre et rør en to tre turn rund nederste delen av pipa. Men selve systemet med vanntank og pumpe hadde vert greit å kjøpt ferdig. Er det noen som vet hvor en kan få kjøpt disse tingene? Eventulet om noen har bedre forslag?

Radiator har jeg ikke bestemt meg om jeg skal kjøpe ferdig eller bygge selv, men dette er uansett lett å få tak i.

Båten brukes som bobåt å ligger for det meste i ro, så systemet vil i førsteomgang ikke bli koblett til motorens kjølesystemet

Redigert av hkon (see edit history)

Eg har tenkt ut ett varmeopplegg lignende ditt. Det eg skal gjøre er å bruke kobber rør å kveile det rundt pipa.

to tre runder blir for lite. Og bruke kupe radiator fra bil og montere 2 til 4 store pc vifter (de trekker lite strøm)

er ikke store båten eg har. Bruker kansje eletrisk sirkulasonspumpe fra bil.

Men kansje eg slipper å bruke pumpe siden mitt system ikke er så stort. da sørger varmen for at det sirkulerer selv

Redigert av LEVIND (see edit history)

Endelig båt igjen

Hei.

Hjalp en kompis å legge opp ett tilsvarende opplegg i båten hans (yrkes båt).

Han hadde en disel "bysse" med ferdig rør slynge i brennkammer.

Kjøpte en radiator på Navigare finner ikke typen på nett men den var laget i aluminium, og vi hadde ei sirkulasjonspumpe for vart vann samt en liten ekspansjons tank.

Radiatoren ble montert ca 2,5 m lavere en selve "byssa"

For å gjøre en lang historie kort, dette virket særdeles dårlig, måtte ha full fyr i "byssa" for å få en lunk på radiatoren nede, og da ble det for varmt oppe pga "byssa" gir da myye varme.

Radiatoren hadde ikke noen vifte noe som jeg tror hadde vært mer effektivt, om selve "byssa" var for dårlig om det var for langt strekk med rør ned til radiator hvet jeg ikke men hele prosjektet var misslykket.

Det som varmet mest var ekspansjons tanken som ble plasert på toalettet :smiley:

Er sikkert mulig å få dette til men vi fikk det ikke tilfredstilende til.

Lars

Takk for alle svar!

Jeg var redd vannet skulle koke hvis jeg snurret det for mange turn rund pipa, men etter råd fra deg leveind og Lars sitt litt mislykkede forøsk med en varmesløfe lagt inne i brennkammeret kommer jeg til å gi den flere runder.

Den ekspansjonstanken du snakker om Lars, er det noen en kunn må ha i lokkede systemer? Eller er det den tanken en fyller systemet gjennom som kalles ekspansjontank?

I dag pratet jeg med en kar som har bygget et lignende anlegg i husett sitt. Han mener som deg levind at systemet skal kunne være selvsirkulerende. Så lenge rørene er lagt slik at vannet etter varmeveksleren går til det høyeste punkte og dereter synker meste parten av veien til bake til varmeveksleren burde det sirkulere av seg selv. Ettersom en en pumpe lett kan insteleres etterpå kommer jeg til prøve uten først.

At en litt kaldere pipe vil føre til dårlig trekk å kondens tviler jeg på. Jeg har flere ganger fyrt opp i ovn hvor det er flere kulde grader i rommet uten problem med trekk bare få sekunder etter oppfyring. Desuten produsere Dickinson en varmeveksler laget for å utnytte varmen i pipa, så jeg regner med konsepte er testett.

Ideen å bruke vifter for å øke virkningsgraden til radiatoren høres spenende ut levind! Jeg ser blant annet Dickinson selger lignende systemer laget for å kobles på kjølesystemet til motoren. Men ettersom radiatoren i systemet mitt blir pasert i et rom med åpen løsning inn til soverommett og strømprisen her jeg har båten nå er ganske stiv, så er jeg ikke så keen på noen vifter som skal suse å gå i hele vinter. Så jeg tror radiatoren min enkelt å greit kommer til å bestå av noen meter mesing rør litt lodde tin og en neve nitti graders vinkler.

Hvis flere har erfaringer med lignende systemer er jeg veldig interessert å høre om deres erfaringer!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...