Retox_93 Startet 20.September.2010 Link til dette innlegget Startet 20.September.2010 ei BP. Det var en tanke som slo meg her forleden om å lage flaps bakpå min Hanto 22. Har en 33 hk yanmar som får båten til å reise seg en del. Har noen bilder og en veldig dårlig film som kanskje viser litt hvordan båten oppfører seg Tror dere e kommer til å tjene på å sette på flaps? Tjenet et par knop kanskje!? Kom med råd og tips ! Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 flaps vil stort sett alltid stabilisere. Eg veit det går snekker med flaps, så det må vel la seg gjøre å finne bilder og tips, men eg har ikkje noko bilder her. Kanskje det dukker opp nokon med tips og erfaring Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Retox_93 Svart 21.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Har for det meste lyst til å få bauen lenger ned. Så får håpe noen har noen tips :) Sitér dette innlegget Link to post
Lazy Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Hadde en Marex 24 engang den satt jeg "vinger" på roret. Det funket ok gjør at båten ikke graver seg ned. Noen vil vel si at det blir for mye påkjenning på roret men tror ikke det har så mye å si på en båt som går 6-8 knop Sitér dette innlegget Link to post
Marulf Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Klpper ut et inlegg jeg lagde tidligere da jeg monterte trimplan på gamlebåten, Sandvik 26 AC. Håper dette kan være til hjelp. Har gjort tilsvarende operasjon på min Sandvik 26 AC med godt resultat. Grunnen til at jeg gjorde dette var at badeplatformene mine subbet ned i vannet under fart og jeg ønsket da å få båten til å grave seg litt mindre ned på hekken. Denne resulterte i 1 knop bedre marsjfart (før 7,2, nå 8,2) og 1,7 knop bedre toppfart før 7,8 nå 9,5. Dette er gjennomsnittsmålinger på GPS tatt over samme strekning før og etter (mot og medstrøm). Ved ferielastet båt og GH10 på slep klarer jeg fremdeles marsjfart på 8 knop. Jeg klarte også å få den til å slippe sjøen ved full gass (se bilde). Har ikke testet i grisevær, men det kan nok tenkes at det blir noe "giring" med høy sjø aktenfor tvers. Jeg støpte en plate i hel polyester/glassfiber (ca 8-10mm tykkelse) Kappet så til denne til å flukte med bunnen på båten slik at det ikke ble noen restriksjoner i vannstrømmen. Slipte ned gelcoat og festet trimplanet med glassfiber og polyester. Viktig å spenne det opp slik at flapsen blir en naturlig forlengelse av skroget. Satte på stivere 4 stk som jeg også laget av hel polyester/glassfiber. Støpte det hele ordentlig fast, slipte, la på topcoat, bunnsmurning og sjøsatte. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 1.November.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 1.November.2010 Noen som kan gi noen flere tips til hvordan begynne å lage flaps? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 8.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 Har tenkt litt, Og har kommet fram til at en plate med aluminium vil være lettest. Altså, Klippe til en plate, og bolte den fast under båten. og hive på noe bunnstoff Men spørsmålet mitt er . Hvor tykk aluminiums plate tror dere e trenger? Trenger også noe til å få platen stivere. Så posten over meg at han har laget det med glassfiber. Fester det seg greit til aluminium? Hvor stor plate er vanlig? Mvh Even Sitér dette innlegget Link to post
jørn Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 Jeg har orginale flaps montert på Hantoen. Si ifra om du trenger mål. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 (redigert) For å få glassfiber til å feste seg, så må du slipe med grovt papir, eventuelt flapdisk. 5-8mm plate holder i massevis:) Redigert 8.Januar.2011 av Kaptein Fredrik (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 (redigert) ja 5-8mm er nok i massevis men legg nå for all del flappen så langt ned som mulig så den kommer i "ett" med skroget Skager 660 benytter jo flaps og greier 12 knop (sier de selv iværtfall) med 28hk yanmar, dette er jo det samme skroget som på Hantoen, mulig du kan be om tegninger fra deres flaps, her er en link til Skagerboats sin hjemmeside: http://www.skagerboat.no/ Lykke til! Redigert 8.Januar.2011 av :båt1 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Var en veldig god ide Båt1. Skal ta å ringe de på Mandag. Den skager er en del lettere en min da :) Takk Jørn, Skal si ifra vis e trenger : Sitér dette innlegget Link to post
Kjapp33 Svart 9.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Jeg hadde hanto 24 tidligere. På denne var det originalt med flaps, badestigen sto montert på flapsen. Klarte 12 knop en godværsdag med bmw d50 og lite vekt i båten. Flapsen var støpt og skrudd i skroget, hvis jeg ikke husker feil. Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 (redigert) Har en onkel som har Hanto 24, men de flapsa er alt for store får han sin båt som har en Sole diesel i. , 12 knop er jo fantastisk bra! Der skal vist være litt forskjell mellom saltvann og ferskvann angående fart. Har båten i Landvikvannet nå, så mulig e får litt ekstra fart der. Får se til sommeren Var det den Hanto'en som stod nere mellom Torskeholmen og Haven ? Redigert 9.Januar.2011 av Retox_93 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Retox, hvorfor ikke lage/sveise til flaps med hengsler som du skrur fast i skroget og monterer trimplan hydraulikk/pnaumatikk? Så kan du justere vinkelen etter vektfordeling ombord mens du er ute og seiler? En sånn http://www.biltema.no/no/Bat/Motortilbehor/S_Drive_accessories-STUB/Elhydraulisk-trimplan/ Lykke til Retox Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Litt OT, men siden båten din er så flat under, kunne du fått den opp i plan da? Må vel ha noen 100 hk? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 flat under!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?!?! Hvilke båt er det du ser på? de trimflapsa du linka er alt får småe. Og Justering har e en plan på Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Den kommer aldri til å plane pågrunn av skroget Sitér dette innlegget Link to post
:båt1 Svart 9.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 aldri hvis båten slipper sjøen planer den jo i prinsippet, popelært kallt "halvplaning" min båt er jo en halvplaningene snekke det kan din også bli Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 9.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 pengene mine stopper får e har kommet halv veis isåfall Men får høre hva Skager har å si i morra. :) Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 9.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 9.Januar.2011 Tenk deg at du har en sånn en Men at du har hengsler og trimplanhydraulikken. Det mente jeg. Ikke bare sånne små plater, men en flap som dekker bredden på båten, eller hvor stor den skal være. Hvis dere ikke skjønner helt hva jeg babler om, så kan jeg lage en tegning:) Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Går får en 5-6 mm plate og ca 1.5x1 meter Fikk et tilbud på 1400 kr, men skal prøve noen andre før e bestemmer meg. Sitér dette innlegget Link to post
Guest Kaptein Fredrik Svart 10.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Er det ferdig sveiset for 1400 kr da? Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 10.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 10.Januar.2011 Nei plata. Tror ikke e trenger noe sveising.. det e trenger er å lage en vinkel på plate etter hvor lang den skal være, så lage 4 hull til å bolte den fast til skroget. skal ta noen flere telefoner i morra om e kan få noen andre tilbud.. ganske dyrt for den plate fant e ut :P Sitér dette innlegget Link to post
Dianafyren Svart 17.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Jeg har både vinger og flaps på snekka mi Sitér dette innlegget Link to post
Retox_93 Svart 17.Januar.2011 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 17.Januar.2011 Hva med å lage flapsa selv med 8 lagg med 600g/m2 glassfiber vev og lag en form selv. Ingen som har gjort dette før her? Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.