Jump to content

Hanto 22, noen som har erfaring med å montere trimplan?

Retox_93

Recommended Posts

ei BP.

Det var en tanke som slo meg her forleden om å lage flaps bakpå min Hanto 22. Har en 33 hk yanmar som får båten til å reise seg en del.

Har noen bilder og en veldig dårlig film som kanskje viser litt hvordan båten oppfører seg

Tror dere e kommer til å tjene på å sette på flaps? Tjenet et par knop kanskje!?

Kom med råd og tips !

bilde00791.jpg

bilde00801.jpg

bilde00811.jpg

Klpper ut et inlegg jeg lagde tidligere da jeg monterte trimplan på gamlebåten, Sandvik 26 AC. Håper dette kan være til hjelp.

Har gjort tilsvarende operasjon på min Sandvik 26 AC med godt resultat.

Grunnen til at jeg gjorde dette var at badeplatformene mine subbet ned i vannet under fart og jeg ønsket da å få båten til å grave seg litt mindre ned på hekken.

Denne resulterte i 1 knop bedre marsjfart (før 7,2, nå 8,2) og 1,7 knop bedre toppfart før 7,8 nå 9,5. Dette er gjennomsnittsmålinger på GPS tatt over samme strekning før og etter (mot og medstrøm).

Ved ferielastet båt og GH10 på slep klarer jeg fremdeles marsjfart på 8 knop.

Jeg klarte også å få den til å slippe sjøen ved full gass (se bilde).

Har ikke testet i grisevær, men det kan nok tenkes at det blir noe "giring" med høy sjø aktenfor tvers.

28042008166.jpg

Jeg støpte en plate i hel polyester/glassfiber (ca 8-10mm tykkelse)

Kappet så til denne til å flukte med bunnen på båten slik at det ikke ble noen restriksjoner i vannstrømmen. Slipte ned gelcoat og festet trimplanet med

glassfiber og polyester. Viktig å spenne det opp slik at flapsen blir en naturlig forlengelse av skroget.

Satte på stivere 4 stk som jeg også laget av hel polyester/glassfiber. Støpte det hele ordentlig fast, slipte, la på topcoat, bunnsmurning og sjøsatte.

25042008163.jpg

• 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...

Har tenkt litt, Og har kommet fram til at en plate med aluminium vil være lettest. Altså, Klippe til en plate, og bolte den fast under båten. og hive på noe bunnstoff

Men spørsmålet mitt er . Hvor tykk aluminiums plate tror dere e trenger?

Trenger også noe til å få platen stivere. Så posten over meg at han har laget det med glassfiber. Fester det seg greit til aluminium?

Hvor stor plate er vanlig?

Mvh Even

ja 5-8mm er nok i massevis

men legg nå for all del flappen så langt ned som mulig så den kommer i "ett" med skroget

Skager 660 benytter jo flaps og greier 12 knop (sier de selv iværtfall) med 28hk yanmar, dette er jo det samme skroget som på Hantoen, mulig du kan be om tegninger fra deres flaps, her er en link til Skagerboats sin hjemmeside: http://www.skagerboat.no/

Lykke til!

:sailing:

Redigert av :båt1 (see edit history)

Har en onkel som har Hanto 24, men de flapsa er alt for store får han sin båt som har en Sole diesel i. ,

12 knop er jo fantastisk bra! Der skal vist være litt forskjell mellom saltvann og ferskvann angående fart. Har båten i Landvikvannet nå, så mulig e får litt ekstra fart der. Får se til sommeren tongue.gif

Var det den Hanto'en som stod nere mellom Torskeholmen og Haven ?

Redigert av Retox_93 (see edit history)
Guest Kaptein Fredrik

Tenk deg at du har en sånn en 25042008163.jpg

Men at du har hengsler og trimplanhydraulikken. Det mente jeg. Ikke bare sånne små plater, men en flap som dekker bredden på båten, eller hvor stor den skal være.

Hvis dere ikke skjønner helt hva jeg babler om, så kan jeg lage en tegning:)

Nei plata. Tror ikke e trenger noe sveising.. det e trenger er å lage en vinkel på plate etter hvor lang den skal være, så lage 4 hull til å bolte den fast til skroget.

skal ta noen flere telefoner i morra om e kan få noen andre tilbud.. ganske dyrt for den plate fant e ut :P

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...