Jump to content

Hanto 22, noen som har erfaring med å montere trimplan?


Retox_93

Recommended Posts

Jeg ville heller gjort det med glassfiber ja. Da får du bedre tilpasning til skroget, og mulighet til å forsterke med vinkler på oversiden. Jeg vet ikke hvor mange lag med matte som er brukt i min flaps, men det må være en del da den er ca 2cm tykk. Lag det for all del solid, flapsen utsettes for store krefter i dårlig vær!

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
Link to post

ja, du har et poeng der, Men tenker at det vil være veldig mye lettere å få tak i en aluminiums plate.

 

2 cm tykt er ganske tykt, Må ha vinkel på flapsa også og bøye litt.

 

Noen som vet hvordan Aluminium reagerer på lang tid i saltvann? Vet at buster er aluminiums båter, men er det noe spesielt aluminium?

 

takker for alle svar :)

Link to post

Hva med å lage flapsa selv med 8 lagg med 600g/m2 glassfiber vev og lag en form selv. Ingen som har gjort dette før her?

 

Flapsen i innlegg nr 5 er laget slik. Fungerte optimalt. Støpte en plate og kappet ut til ønsket form i etterkant. Brukte restene (kappet) til å lage kneplatene av.

 

 

ja, du har et poeng der, Men tenker at det vil være veldig mye lettere å få tak i en aluminiums plate.

 

2 cm tykt er ganske tykt, Må ha vinkel på flapsa også og bøye litt.

 

Noen som vet hvordan Aluminium reagerer på lang tid i saltvann? Vet at buster er aluminiums båter, men er det noe spesielt aluminium?

 

takker for alle svar :)

 

Flapsen i innlegg 5 var ca 8-10mm tykk og ble veldig solid. 20mm solid glassfiber er overkill, bare tenk på styrken i skroget ditt. Du klarer likevel ikke å lage en innfesting som opptar så mye krefter. Avstivingen er viktigere enn tykkelsen på plata.

NB! her ble det ikke brukt kjernemateriale (type finer e.l) nettopp for å få flapsen solid og unngå at vannintrengning forårsaker råteskader etc. Kneplatene er også laget på samme måte og støpt fast til flapsen og skroget i etterkant før det hele ble slipt ned og coatet med topcoat.

Min flaps stakk ca 30cm ut fra akter stevn, og kanskje opp mot 80cm på sidene.

 

Når det gjelder aluminium så går dette veldig fint i saltvann så lenge du bruker sjøvannsbestandig aluminium. Du vil nok kanskje få problemer med å plastre fast en aluminiumsplate så om du velger aluminium bør du nok sveise kant på den og skru denne fast til båten med gjennomgående bolter, noe jeg så på som den største svakheten med aluminium. Med helstøpt glassfiberflaps trenger du ingen hull i skroget, og flapsen kan enkelt etterjusteres/forminskes (evt kappes og slipes bort) uten at skroget får noen varige mén.

Link to post

Anbefaler å støpe en plate med divinicell kjerne, denne trekker ikke vann og blir veldig sterk og stiv. Du trenger ikke så mange avstivninger da. Denne blir også lett på justere /kappe når alt skal finjusteres. Trekker heller ikke vann da det er lukkede skumceller.

Link to post

Så å støpe en plate selv, Deretter sliper vekk gammel bunnstoff der flapsa skal være å støpe fast igjen med polyester og vev? Evt ta 2 bolter får å sikre seg at flapsa henger .

 

skal prøve å få tak i noen kilo med 600g/m2 glassfiber vev. eller divincell. Vet bare at det er svindyrt på Maritim.no ( Er divincell og glassfiber godt nok ifra Biltema? )

Tenkte å kjøpe en del plater og plank til helga, sån at e kan begynne med dette prosjektet. Kan evt legge ut en egent prosjekt tråd får de flapsa. Har mye å gjøre får båten skal på vannet i Mai

Tusen Tusen takk for hjelpen! Går nok får å støpe selv etter hva dere skriver. Få tatt noen mål å snekre seg en form av noe kryssfiner og plast over..''

Er polyester ferskvare? Stått i garasjen snart 1-2 år nå

Link to post

Da gjør e som Marulf har gjort.

 

 

Tenkte å lage en liten arbeidsplan som dere evt kan dirigere litt

 

Først, lage en mal ut av papp

slipe ned gammel bunnstoff med vinkelsliper

rengjøre godt

Lage et lite ''hus'' bak båten sån at det blir tørt

 

Og det med platen

 

 

 

 

Dette må e da kjøpe inn

Polyester

Herding

600g/m2 glassfiber vev * x meter

kjøpe noe plater til form ( Kryssfiner)

Noe e har glemt?

Link to post

Hei,

 

Om du lager maler av papp trenger du ikke kryssfiner. Som jeg skrev tidligere har- jeg laget platen UTEN kjernemateriale.

Når jeg tenker meg om har du kanskje tenkt å lage et kar av kryssfiner til å støpe platen i. Da trenger du slippmiddel for å få glassfiberen løs fra kryssfineren etterpå

Altså: først støper du en plate i ønsket størrelse til den oppnår tykkelsen du vil ha Støp denne med litt overmål slik at du har litt å gå på. Kutt deretter platen til ønsket form og plastre den fast til båten.

I tillegg til handlelisten din trenger du nok også topcoat, noe treverk e.l for å støtte opp under flapsen mens den støpes fast, samt noen tvinger, pensler og ruller for polyester (aluminiumsrulle med tenner for å presse ut luft) etc.

Vær nøye med at flapsen blir montert slik at den er 100% lik på begge sider og at den ikke "striker" i vannet. . Lykke til :thumbsup:

Redigert av Marulf (see edit history)
Link to post

Beklager, trodde prisen på 1400,- var for de originale. (Var nok litt billig ja..)

Forøvrig er ikke Skager mye lettere. Iallefall ikke hvis data i denne artikkel er rett. (1150 for Sakger mot 1300 for Hanto. Skager har da også 28 hk)

Artikkel beskriver forøvrig litt om flaps som var original på Hanto 22 også.

http://www.batborsen.no/index.php?page=vis_artikkel&ArtikkelID=13&from=10

 

Lykke til

Link to post

Utrolig irriterende at ikke min Hanto kom med det ! Og ikke badestige heller!

 

1400 var får en Aluminiums plate, Men etter litt om og men, Så har e funnet ut at det er en del bedre med glassfiber. En del mere jobb, men så lærer e en del ting også underveis angående støping av glassfiber.

Link to post

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn


×
×
  • Create New...