Fanafjord Startet 20.September.2010 Link til dette innlegget Startet 20.September.2010 Har solgt min Bavaria 32 og kjøperen opplever at noen vinduer leker (Hadde forferdelig regnvær i Bergen i de siste to ukene). Jeg opplevde også noen mindre dropelekkasje noen måneder siden, men så teiter jeg skruene rundt vinduet og det ble bra. Men nå er det also visst vært "noen vanndammer" som samlet seg under vinduene. Noen gode tips hva som kan gjøres? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Thorlyn Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Hvis lekasjen kun kommer fra vinduspakningen så fungerer vaselin perfekt til formålet.. pakningene har tendens til og bli flate etterhvert så da trenger de litt fett for og tette Sitér dette innlegget Tomt for Diesel nå igjen!! Link to post
VannTro Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Vanskelig å svare på dette når man ikke vet hvordan vinduene er montert originalt. Enten er det gummipakning eller fugemasse. Er det en pakning kan den selvfølgelig skiftes, men den kan også utbedres med fugemasse. Jeg har tidligere anbefalt et produkt her på BP, Terostat 2759. Fordelen med dette produktet er at det ikke herder, men oppfører seg som en tyggegummi. Det gjør at vinduet kan demonteres senere. Produktet er bassert på butyl og selges av caravanforhandlere over det ganske land(de med verksted). Påføres i rikelige mengder slik at det "tyter ut" ved tiltrekning av vindu. Overflødig masse fjernes ved at man tar litt masse i hendene, leker litt med den til løsemiddel har fordampet(ca 5min) og dytter klumpen mot overskytende masse som følger med. Slik "napper" man av overflødig og det blir helt rent. Har vinduet vært limt med MS/PU eller lignende anbefaler jeg å fjerne dette så mye som mulig og benytte Terostat 2759 i stedet. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
baatsman Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Prøv å rengjør vinduene skikkelig. Det kommer ofte litt "grønske" som gjør at det ikke teiter skikkelig. Vask vinduene og lister. Sitér dette innlegget Vi sees! Link to post
Ribtjenester Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Hvis det er samme som på motorbåt så må vindu ut og bruke silikon, det er kun brukt en skumgummi pakning som tettning. Hilsen morten Sitér dette innlegget www.ribtjenester.no Link to post
VannTro Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 Ikke silikon Bavaria Morten. Jeg kan skrive masse om tema, men det er så enkelt at om et vindu eller en luke for den sak skyld er mekanisk festet med skruer skal man aldri benytte et herdende produkt som silikon/polyureta/ms-polymer. Det er kun på limte vinduer(uten skruer). Når det er skrudd er det alltid en gummipakning(noen benytter sikkert celle-skum også) eller ikke-herdende butyl enten påført fra patron eller en type som leveres på bånd. Aldri herdende produkt i kombinasjon med mekanisk festing, da kan man droppe det mekaniske og kravet til limet blir straks av teknisk art, altså ikke bare en tube du finner i butikkhylla. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Fanafjord Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 (redigert) Takk for noen gode råd, jeg tror nok at jeg anbefaler VannTro sin tips videre. Noen som vet hvem som forhandler Terostat 2759 i Bergen? Redigert 20.September.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Fanafjord Svart 20.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 (redigert) Er kanskje denne Butyltettningsmasse fra Biltema brukendes? Redigert 20.September.2010 av Fanafjord (see edit history) Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
VannTro Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 (redigert) Noen som vet hvem som forhandler Terostat 2759 i Bergen? Jeg jobbet for importøren for en del år siden og en av distributørene som distribuerer til caravanforhandlere er Max Fritid. Du kan handle i nettbutikken deres eller ringe å høre hvem i Bergen som fører produktet. Jeg mener å huske at Bergen Caravan var en av de. Her er en link til Terostat 2759 hos Max Fritid Det er en meget spesiell butyl dette og kan ikke erstattes av butyl til byggningsformål som f.eks. den fra biltema. Jeg importerer i dag butyl til bygg og anlegg og det er et helt annet produkt, det skinnherder og det gjør ikke Terostat 2759 Redigert 20.September.2010 av VannTro (see edit history) Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Eureka Svart 20.September.2010 Link til dette innlegget Svart 20.September.2010 hm, det er ikke kondens som renner ned fra vinduet da? det er jo en kalesjebåt, så da blir det litt kondens... Sitér dette innlegget Link to post
VannTro Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Jeg tror vi snakker om en seilbåt her Eureka......og det blir ikke vanndammer av kondens, det blir fukt på en overflate. Sitér dette innlegget Medlem av: KNBF - RS - Holmestrand Båtforening - Holmen Motorbåtforening - Norsk Trawler Klubb - Clipper Klubben Båthistorikk fra 1975: Pioner 11(med rør-ramme) - 3hk Evinrude Yachtwin / 1979 Pioner 8 - 4 hk Johnson / 1983 With 300 Dromedille - 35hk Evinrude / 1979 Viksund 27 Columbi - Yanmar 3QM30 30hk / 1977 Marex 23 DC - Mercruiser 319D 180hk / 2005 Askeladden 525 Excel - Mariner 90 2-takt / 1987 Fjord 880 AC - FordSabb 2728T / 2011 Clipper 36 Sedan - Cummins QSB 5.9 230hk. Link to post
Rastløs Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Jeg hadde lekkasje på noen av mine vinduer. På hver skrue for låsemekanismen er det lagt en liten skive. Hvis du fjerner skiven så strammer låsene bedre, og vinduene blir tette. Det ble gjort på min båt etter anbefaling fra Lunde båt. Dette gjelder imidlerti kun vinduer som kan åpnes. Det løste mitt problem Sitér dette innlegget Link to post
Fanafjord Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Takk for tipset Rastløs. Vi skal se på båten sammen senere i ettermiddag. Kan du beskrive hvilken skive det er? Er det på vindusglasset eller på karmen? Kan du beskrive litt nærmere? Sitér dette innlegget I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky, And all I ask is a tall ship and a star to steer her by, And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking, And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking. Link to post
Lars Hansen Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg ble anbefalt av Lunde om å bruke silikonfett på listene på min Bavaria, og dette gjorde at de ble helt tette. I tillegg tok jeg av plastrammene på innsiden, og strammet skruene til rammene, flere som var helt løse. Dette var på en 2003 mod 38 fot. Sitér dette innlegget Link to post
Rastløs Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 hei På min båt er det på skruen til selve låsen(mothaken) som sitter i karmen. Du ser det lett når du skrur ut skruen.- en liten firkantet skive. Ironien for meg var at lekkasjen startet etter at jeg hadde rengjort pakning og sprayet på anbefalt syrefri vaselin :) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.