Jump to content

Garmin 172C GPS virker ikke. Hva kan være feil?

roesok

Recommended Posts

1982_t2005_3_10_10_31_12_q90_f9_471x500.jpg

Var i dag på en liten fisketur. Fisk ble det også; torsk, makrell, hyse (eller kolje som det heter på fint) og en knurr. Men min trofaste Garmin 172C kartplotter virket ikke! Ekkolodd fungerte fint, men GPS fungerte ikke. Fikk beskjed om at den søkte satelitter og at signalet var svakt. Ingen respons på hele turen. Dette er ingen periodisk feil som av og til dukket opp, GPS'en har i alle år fungert prikkfritt. Noen som kan ha formening om hva som kan være feil?

Redigert av roesok (see edit history)

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Opplevde det samme på min 182C, i mitt tilfelle så var problemet en amatørmessig skjøt på antennekabelen skjult i taket på forcabin ( ekstern antenne) som jeg fant når jeg skulle montere ny antenne for å få bukt med problemet. Montøren var åpenbart ikke klar over at endeterminaler til gps er å få kjøpt løse så han/hun klippet kabelen på midten å skjøtet med sukkerbit å teip.

Serviceapparatet til garmin i norge er godt å kan ambefales om ikke slik enkel feilsøking løser problemet, du må da sende inn apparatet å det er jo kjedelig å være uten men de finner gode løsninger for deg, Det gjorde de for meg når min kuttet ut, fikk en ny 182c til en hyggelig pris.

Vil ambefale alle med eldre Garmin plottere å oppdatere softwaren, her er det ofte ny snacs å hente.

Takk for svar. Nå blir det vil ikke noe særlig mer bruk for GPS'en før neste sesong, men må jo finne ut av dette. I beste fall er det så enkelt som at den kvelden var det ikke noen satelitter å finne, men tviler på det. Ellers har den innebygd antenne så er snodig om det skal bli noe lednings- eller kontaktfeil da. Kan ta en ny sjekk om noen dager og se om den fungerer da.

Ingen kan oppdage nye verdenshav om han ikke har mot til å tape kysten av synet.

Om du har modellen med 'innebygget' antenne - som vist på bildet - så kan det fortsatt være antennekabelproblemer. Antenna er innstøpt i en plastramme som er skrudd fast bakpå plotteren. Om du skrur av denne så finner du antenneplugg og kabel gjemt bak antenneramma. (Plotteren er den samme uansett om du har 'innebygget' eller 'ekstern' antenne. Forskjellen er kun hvorvidt antenna er skrudd fast bakpå eller ikke).

Pluggen til antennekabelen - en BNC om jeg ikke husker feil - kan løsne eller irre og derved gi dårlig signal. Skru løs og sjekk pluggen - og den lille ledningstumpen til antenna.

S/Y Surprise

Om du har modellen med 'innebygget' antenne - som vist på bildet - så kan det fortsatt være antennekabelproblemer. Antenna er innstøpt i en plastramme som er skrudd fast bakpå plotteren. Om du skrur av denne så finner du antenneplugg og kabel gjemt bak antenneramma.

Nytt forsøk på i få liv i GPS'en i kveld, men virker fortsatt ikke. Før prøve å skru av bakveggen og sjekke. Men kanskje først en tlf. til Belanor. Ser de har en brukersupport servicetelefon.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...