Jump to content

Vindø 32 med hvitt rufftak, ønsker teak/mahogny..

Frallan

Recommended Posts

Har akkurat fått meg ny båt, en Vindø 32, som jeg har planer om å få tilbake til fordums prakt iløpet av vinteren.

Min store utfordring er at den er er av første typen som har hvitt rufftak

2481039424.jpg

Jeg ønsker teak/mahognytak. Er det noen som har hørt, utført eller sett dette bli gjort? I utgangspunktet er det jo ikke noen veldig stor utfordring å få lagt teaken, det eneste er mahognykanten som skal rundt.

Den hvite kanten går litt ut, så jeg har tenkt litt og kommet opp med 2 alternativ.

Alternativ 1: Slipe ned den hvite kanten (ca 4 mm) og legge ny finer over kanten som kommer opp på siden av list jeg legger på toppen av eksisterende tak.

Alternativ 2: kutte bort litt av kanten slik at en 90 graders list kan komme ned til den originale mahognyen på siden.

Dette blir likt som originalt, men usikker på å kutte vekk kanten.

20080413063.jpg

Noen innspill.

%5C67974750_14082010190213_6184_3.jpg

Hei, og gratulerer med en fin båt!

Min første reaksjon er at det beste rådet jeg kan gi deg er å be deg ønske deg noe annet.

Jeg kjøpte en båt med teakdekk, og det hadde sluppet taket, og for et arbeid jeg hadde med å rette det opp!

Så legg Threadmaster og pris deg lykelig for at du har det taket du har. Ellers har jeg hørt at VINDØ får problemer i syden, der er så mye treverk at du får sprekker og lekk. Stemmer det, kan du heller konse på å mestre det treverket du alt har.

Synes det er jempeklokt av deg å gå for en langkjøla båt!. Vent til første lange kryss i grov vind, det er noe helt annet å gå i sjøen med enn en moderne "bankebåt".

Takk for innspill!

Ingen tvil om at du har rett mtp. fornuft, men det er blasfemi å legge Threadmaster på en Vindø.

En Vindø SKAL ha masse krevende treverk.

En høster som en sår, ergo har man en Vindø er det bare å innse at det blir en del lakking og pussing.

Skal uansett få sydd havneskydd til hele båten så det ikke blir så mye slitasje.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...