Frallan Startet 20.September.2010 Link til dette innlegget Startet 20.September.2010 Har akkurat fått meg ny båt, en Vindø 32, som jeg har planer om å få tilbake til fordums prakt iløpet av vinteren. Min store utfordring er at den er er av første typen som har hvitt rufftak Jeg ønsker teak/mahognytak. Er det noen som har hørt, utført eller sett dette bli gjort? I utgangspunktet er det jo ikke noen veldig stor utfordring å få lagt teaken, det eneste er mahognykanten som skal rundt. Den hvite kanten går litt ut, så jeg har tenkt litt og kommet opp med 2 alternativ. Alternativ 1: Slipe ned den hvite kanten (ca 4 mm) og legge ny finer over kanten som kommer opp på siden av list jeg legger på toppen av eksisterende tak. Alternativ 2: kutte bort litt av kanten slik at en 90 graders list kan komme ned til den originale mahognyen på siden. Dette blir likt som originalt, men usikker på å kutte vekk kanten. Noen innspill. Sitér dette innlegget Link to post
Nero II Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Hei, og gratulerer med en fin båt! Min første reaksjon er at det beste rådet jeg kan gi deg er å be deg ønske deg noe annet. Jeg kjøpte en båt med teakdekk, og det hadde sluppet taket, og for et arbeid jeg hadde med å rette det opp! Så legg Threadmaster og pris deg lykelig for at du har det taket du har. Ellers har jeg hørt at VINDØ får problemer i syden, der er så mye treverk at du får sprekker og lekk. Stemmer det, kan du heller konse på å mestre det treverket du alt har. Synes det er jempeklokt av deg å gå for en langkjøla båt!. Vent til første lange kryss i grov vind, det er noe helt annet å gå i sjøen med enn en moderne "bankebåt". Sitér dette innlegget Link to post
Frallan Svart 21.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Takk for innspill! Ingen tvil om at du har rett mtp. fornuft, men det er blasfemi å legge Threadmaster på en Vindø. En Vindø SKAL ha masse krevende treverk. En høster som en sår, ergo har man en Vindø er det bare å innse at det blir en del lakking og pussing. Skal uansett få sydd havneskydd til hele båten så det ikke blir så mye slitasje. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.