Biscaya Startet 21.September.2010 Link til dette innlegget Startet 21.September.2010 Hva er beste lyddemper - opplegg for et Mase 3500 aggregat? Har i dag Vetus vannlås og lyddemper. Ønsker noe som gir bedring demping av eksoslyden. Aggregatet drives av en Ruggerini RM 80 ensylindret dieselmotor / ca 10 HK / 0,4 liter slagvolum / 3000 omdreininger / sjøvannskjølt Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Biscaya Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Er det ingen eksosdempingseksperter her? Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Gurba Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hei... om du sender en mai til han knut.. knut@mase.no så får du svar. Han er das importør. Sitér dette innlegget Link to post
Nøttlending Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 (redigert) Hei! Kjenner ikke Mase, men vår Kohler fungerer veldig bra med eksospotte av type "bøttemodell" med vannseparator etter. Vannseparatoren skiller kjølevannet fra eksosen slik at du slipper plaskelyder. Eksosen går da ut over vannlinja mens kjølevannet går ut under båten - fullstendig lydløst. I sommer flyttet jeg eksosutløpet fra skrogsiden til akterspeilet siden det noen ganger ble sjenerende ressonans når det lå båter inntil eksosutløpet. Rådet blir da å montere vannseparator etter eksospotta og kjøre eksosen ut bak :) Redigert 24.September.2010 av Amtigo (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
nordan family 27 Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 (redigert) På min egen mase: den står montert foran motoren - altså ganske langt foran i en båt på omlag 11 meter med akslinger. Eksosen går i en potte/vannlås. Deretter går eksosslangen bakover, og kobles på eksosen til motoren som ender i en eksosstøvel som det er borret noen hull i. Med så lang eksos etter demperen er det overhode INGEN lyd utover at det høres en svak blåselyd i hullene i eksosstøvelen om man legger hodet ned til. Plaskelyd er det heller ikke da dette renner ut inne i eksosstøvelen. Ettersom ekosen kommer ut akter irriterer heller ikke eksosen nabobåter som ikke liker å ha den rett i siden. Det som støyer mest er rett og slett lyden fra aggregatet som kommer ut gjennom lufteventilene til mottorrommet. Så jeg tiltreder rådet om å ha eksosen ut akter. Jeg vil dog tro at man kan regulere dette med plaskelyder ved å ha slakt og jevnt hell på slangen de siste par metrene slik at det der renner rolig ut - evt svanehals før det? Redigert 25.September.2010 av nordan family 27 (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.