Jump to content

Beste lyddemper for Mase 3500 aggregat?

Biscaya

Recommended Posts

Hei!

Kjenner ikke Mase, men vår Kohler fungerer veldig bra med eksospotte av type "bøttemodell" med vannseparator etter. Vannseparatoren skiller kjølevannet fra eksosen slik at du slipper plaskelyder. Eksosen går da ut over vannlinja mens kjølevannet går ut under båten - fullstendig lydløst. I sommer flyttet jeg eksosutløpet fra skrogsiden til akterspeilet siden det noen ganger ble sjenerende ressonans når det lå båter inntil eksosutløpet.

Rådet blir da å montere vannseparator etter eksospotta og kjøre eksosen ut bak :)

Redigert av Amtigo (see edit history)

På min egen mase:

den står montert foran motoren - altså ganske langt foran i en båt på omlag 11 meter med akslinger. Eksosen går i en potte/vannlås. Deretter går eksosslangen bakover, og kobles på eksosen til motoren som ender i en eksosstøvel som det er borret noen hull i. Med så lang eksos etter demperen er det overhode INGEN lyd utover at det høres en svak blåselyd i hullene i eksosstøvelen om man legger hodet ned til. Plaskelyd er det heller ikke da dette renner ut inne i eksosstøvelen. Ettersom ekosen kommer ut akter irriterer heller ikke eksosen nabobåter som ikke liker å ha den rett i siden. Det som støyer mest er rett og slett lyden fra aggregatet som kommer ut gjennom lufteventilene til mottorrommet.

Så jeg tiltreder rådet om å ha eksosen ut akter. Jeg vil dog tro at man kan regulere dette med plaskelyder ved å ha slakt og jevnt hell på slangen de siste par metrene slik at det der renner rolig ut - evt svanehals før det?

Redigert av nordan family 27 (see edit history)

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...