Jump to content

Mercury Verado - Vinteropplag

Veradogutt

Recommended Posts

Hei, alle Verado-venner (og andre venner) :flag_bp:

Det nærmer seg min første vinter med Mercury Verado på hekken.

Jeg er sikker på det finnes mye "know-how" der ute ang service og vedlikehold av utenbordsmotorer, men kanskje noen har noen tips ang Verado spesielt? :confused:

Jeg er ingen mekaniker, men er interessert i å prøve å holde utstyret best mulig, og synes det er gøy og interessant å gjøre litt service selv. Oljeskift, filter, plugger, anoder osv...

Nå forstår jeg at Verado er en avansert maskin og kanskje krever litt ekstra omtanke?

img_9075_w800.jpg

skrytebilde etter en hyggelig båtsesong

-johannes-

~det jamna se' i skynå!~

• 2 uker senere...

Hei Jacobi,

du som har erfaring med Verado. Er du fornøyd? Ser litt på Verado 150 til Skibsplast 665.

Hva synes du om forbruket? Det er jo en litt spesiell 150 hk med vesentlig mindre slagvolum enn konkurrentene, men den er vel fortsatt minst like tung som konkurrentene. Hva synes du om ytelsen? Er det en 655 du har den på?

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Hei du!

1. Erfaring/fornøyd?

-Jeg har erfaring fra 1 sesong/ 65 timer med min 2008 modell Verado 150 på Skibsplast 655xl.

-Jeg er veldig fornøyd!

-Jeg leste endel og forhørte meg mye før jeg kjøpte denne "pakken". (De fleste 655 har vel en Suzuki 115 eller "standard" Mercury 4t 115.) Og alle mine forhåpninger ble innfridd.

-Ok støynivå. Men enda viktigere enn "matematisk" lydtrykk er "karakteren" på lyden. Den blir omtalt som behagelig sammenlignet med konkurrentene. Så langt jeg har sammenlignet er jeg helt enig, og vil legge til "rå" ;-)

-Ytelsen er passelig til min båt. Kommer lett opp i plan med full båt (6 voksne).

-Toppfart med full båt er ca 35-36 knop. Toppfart alene/ lett båt har jeg målt til 39knop.

-Men det viktigste for meg er at jeg kan kose meg på tur med "bare" 4000rpm/ lite støy.

-Kreftene er også hurtig tilgjengelig. Grenser til morsomt å gi full gass;-) Og mye raskere respons enn jeg har erfart fra andre 4t motorer.

2. Forbruk?

-Ingen overraskelser her. Har desverre ikke sammenlignet med samme båt med annen motor.

-Har lest ut forbruk ved ulike betingelser fra motorstyre-enheten. Denne oppfatter jeg som veldig nøyaktig. (Bruker denne for å "måle" hvor mye jeg har på tanken. Ved en typisk fylling på 120-130 liter så stemmer forbrukt ifra styre-enheten med telleverket på pumpa innenfor 2-3 liter)

Last: 3 voksne

-18knop : ca 0,9 l/nm (3500rpm)

-25knop : ca 1,0 l/nm (4100rpm)

-30knop : ca 1,1 l/nm (4700rpm)

-39knop : ca 1,5 l/nm (5900rpm)

-Har ikke hatt noe problem med motoren.

-Har kjøpt inn anoder, olje, plugger og filtre for å gjøre service selv nå. Håper også det blir en god erfaring :-)

-j-

~det jamna se' i skynå!~

• 2 uker senere...

Har no skiftet 6 liter motorolje og oljefilter

Gikk veldig greit.

Lett å komme til både tappeplugg og filter.

...Men neste gang skal jeg ha ei stor bøtte for hånden for spill-olja ;-)

Oljefilteret ble bytta uten søl. Stappet litt papir rundt filter-festet som fanget opp det som rant ut.

~det jamna se' i skynå!~

• 2 år senere...

Jeg har tatt "vanlig" service hvert år. Oj jeg er ingen mekaniker å skryte av.

Syns det er interessant og viktig å kjenne sin egen motor.

-ny girolje

-nytt propellaksel fett

-tennplugger sjekk (bytt hver 100t om du er litt ivrig)

-bensinfilter sjekk og evt bytt

-ny motorolje

-nytt oljefilter

-luftfilter sjekk

-ferskvannskjøring

-smørenippler

-ny zink ved behov (bare byttet på motorfestet til nå)

-Tror det er anbefalt med ny vannpumpe på 300t (krever vel at man tar ned girhuset)

Alt dette kan fint gjøres selv. Men kanskje jeg setter motoren inn til verksted på 300t service. De kan jo lese feilkoder også. Men smartcraft instrumentet vil uansett gi alarm på alt som er nødvendig å bry seg om tror jeg.

J.

Sent from my GT-N7100 using Tapatalk 2

~det jamna se' i skynå!~

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...