Jump to content

Avkortet garanti pga mye bruk?

Allan E

Recommended Posts

Skjønner, MTBF skal ikke brukes slik du har gjort. Helt vanlig misforståelse, dog.

Du er i din rett, hvis det ikke står eksplisitte utsagn om at disken er slitedel eller har kortere garantitid enn hele produktet - og det gjør det neppe.

Forventet levetid er definitivt mer enn 2 år.

Kjenner jeg slike firmaer rett som i det hele tatt gidder å bruke tid på å avvise deg på denne måten så kan du vente deg dårlig kundebehandling i fremtiden hos dem.

Edit:

Fabrikksgaranti for disker med større slitasjeevne er 5 år.

De koster gjerne noe mer, 15-20% er ikke uvanlig.

Alternativet i dag er som nevnt "grønn disk".

Redigert av småbåtentusiasten (see edit history)
Kjenner jeg slike firmaer rett som i det hele tatt gidder å bruke tid på å avvise deg på denne måten så kan du vente deg dårlig kundebehandling i fremtiden hos dem.

Det kan du si, men jeg har faktisk handlet alt av datautstyr fra dem, gjennom nærmere 15 år. Og de få reklamasjoner jeg har hatt har alltid vært tatt på beste måte, dette er noe nytt...

Hvordan skal MTBF brukes da, er jo rimelig stor forskjell mellom 137 og 3 år. Skremmende om 3 år er reelt, ut fra min erfaring stemmer det ikke. Har kun hatt stasjonære maskiner...

(Disken var full, men jeg hadde selvsagt backup.. :saint: )

(Burde snart hete harddisk-tråden, Bør vel lage ny tråd i Off Topic senre)

En WD 250 GB koster dem 250-350 Kr eks mva i innkjøp, PATA dyrest, SATA rimeligst.

At de gidder for en kunde i 15 år!?

Disk-kræsj kan ikke fotusies, så man må på ingen måte regne med noe som helst når det gjelder disker! Problem-symptomer varierer fra lang syke-tid med mange rare lyder og evt treg PC til "alt-borte-på-en-gang-uten-varsel".

Snitt levetid er beregninger gjort av bransjen selv så det holder nok mål.

En viss prosentdel elektronikk svikter i den første del levetiden. Dette drar gjennomsnittet ned. Varmegang er vesentlig bidragsyter i å forkorte levetiden på disker. Dette og dunk/støt under operasjon (hode treffer diskoverflate) gjør at disker i bærbare PC-er lever et hardt liv. Disker i stasjonære PC-er kunne med fordel ha en egen liten vifte rettet mot seg. Kommer imidlertid an på luftgjennomstrømningen i hele kassen. Billige 2,5" disker er overrepresentert blant disker med kort levetid.

Flere burde ha speilede disker, bestående av to identiske disker i stasjonære PC-er.

Vanlige disker kan brukes i software-raid (Windows 2000 og senere), men det lages også egne serier , f.eks med tilleggsnavnet RAID som ikke venter på dårlige sektorer som skaper timing-problem mellom de involverte diskene.

MTBF: Forbered deg på litt matematisk hodebry.

MTBF er matematisk beregning for en populasjon, ikke enkelt-produkter.

Slå opp MTBF, misunderstanding eller misconception. PCworld i USA har nok noe info for forbrukere oversatt fra "matematisk".

Ingar, hvem som tar feil, det er ikke lett å si. Det kan være meg, jeg har tatt feil før, husker det levende godt. Jeg trodde jeg tok feil ... men der tok jeg feil... Nok om det; poenget er at selve AVTALEN kan binde opp partene mht formålet med kjøpet. Altså, hvis du kjøper PC med angivelse av et firma som kjøper, så vil det i utgangspunktet være "avtalt" at det er et vanlig kjøp. Det jeg var inne på ovenfor var en noe annen situasjon enn din, nemlig at butikken VET at formålet er privatbruk PÅ TROSS AV at det føres på firma. Da blir det en annen sak, fordi man ikke kan avtale seg BORT FRA Forbrukerkjøpslovens bestemmelser. Men man kan neppe komme inn under Forbrukerkjøpsloven på en måte hvor selger ikke vet om formålet og det ytre fremtrer som et vanlig kjøp. Så langt tror jeg ikke man kan strekke det.

I've always been crazy, it has kept me from going insane.
vimpel_entusiast_signatur.gif

www.baatjuss.no  |  www.judiciumblawg.no

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...