Jump to content

Transport av båt fra Bergen til Oslo

Speedy

Recommended Posts

Har nå solgt vår flotte båt. Det er jo på godt og vondt med tanke på alle minner man får som båteier.

Utfordringen nå (hvis det kan kalles utfordring da) er å få båten transportert til Oslofjorden.

Har søkt på nettet samt satt igang endel kanaler jeg har i transportverden for å få denne til Oslo iløpet av oktober.

Båten er så stor (27 fot) at den må på semihenger og muligens med følgebil (305 cm bred). Vekten er ikke noe problem her.

Noen som har en oppdatert kunnskap om gode transportører som kan ta på seg denne jobben for noen vettuge båtkroner?

ALternativet liker jeg ikke å tenke på men sjøveien rundt vet jeg kommer til å bli foreslått.

Jeg er nok ikke så tøff i trynet at jeg tør si: "dette er bare blåbær, en kosetur med et par kanner kaffe" osv.

Min stooore bekymring for å gå sjøveien er nettopp kysten utenfor Stavanger rundt Lista landet, spesielt nå på høsten.

Kortere dagslys og ustabilt vær...

Båten har jo heller ikke den mest imponerende marsjfarten (9,5 - 10 knop).

Avstanden fra meg til Oslo på sjøveien er vel ca 300 nautiske mil hvis jeg ikke har bommet på kalkuleringen min.

Har lekt litt med tanken på å få den bilkjørt til Mandals området og gå sjøveien derfra men tror liksom ikke den store besparelsen ligger i en slik løsning...

Er det derfor noen som har gode løsninger til meg?

hei, abbonerer på denne tråden selv da jeg også trolig ender med å sende båt nøyaktig samme ruten, min er dog 249 bred og slipper følgebil, 305 da må du ha det uten tvil.

jeg har fått prisantydninger på 15-25k sånn raskt over telefonen.

jeg tør ikke kjøre sjøveien på høsten i båt jeg ikke har noe inngående kjennskap til motorene, eller vet er 100%

lengden på 27 fot på din båt skulle egentlig tilsi at den fint kan gå bakpå en lastebil, 27 fot er ikke spesielt langt, er bredden som er evnt problem.

Helt enig at følgebil behøves. På planet på en lastebil er også utelukket pga tunneller og andre begrensninger på veien over til østlandet.

Min båt har høyde på ca 4,35 over bakken på 4 akslet lastebil når den står i en båtbrønn. Det forsvinner da muligheten for en slik transport.

Vet at Kent Kran på østlandet driver med transport fra øst til vest og har snakket med han. Han kan ta min som returlast etterhvert. Noe for deg også andersb? ca 10K

Alternativet er, om du ikke ønsker selv å ta turen, leie firma til å gjøre dette.

Jeg har selv gått strekningen som omtales, og hentet senest en 33 fot for et par uker siden.

Ta da også i betraktning dieselomkostninger med videre. Man betaler også reise for deliverymannskap hjem/hentested-leveringsted/hjem.

Men i dette tilfelle med din båt, vil jeg absolutt tro skipsfrakt er det rimeligste alternativ. Har du undersøkt dette?

Hør med Johnsen transport!

Godt forslag. Har du tlf.nr. Finnes bare 8 Johnsen Transport i Norge :crazy:

Dekkslast hos Norlines?

De er beryktet for ikke vennlige priser. Skulle tro de satset på å kjøpe nye båter for den prisen jeg må gi

Ta kontakt med en befrakter som har ei semitralle beregnet på båttransport. Ta ned masta, og oppgi bredden til 299 cm. Da slipper du følgebil. Ingen sjekker de ekstra 6 cm.

Ærlighet varer alltid lengst. Hvem får smellen hvis transportør blir stoppet med for bred last?

Alternativet er, om du ikke ønsker selv å ta turen, leie firma til å gjøre dette.

Jeg har selv gått strekningen som omtales, og hentet senest en 33 fot for et par uker siden.

Ta da også i betraktning dieselomkostninger med videre. Man betaler også reise for deliverymannskap hjem/hentested-leveringsted/hjem.

Dette kan nok bli en løsning som fort blir dyr for en båt i min prisklasse. Fly t/r =3000,- Diesel =5000,- +++

Redigert av Speedy (see edit history)

Det er nok ikke pent gjort å lure sjæføren. Jeg er enig i det. Jeg hadde vel satset på ærlighet når alt kommer til alt, men jeg hadde iallefall tatt en prat med transportfirmaet om vi kunne ta en sjans på en såpass marginal overskridelse, forutsatt at jeg som båteier ville betale en evt. bot. Sjansen for at dette skal bli en sak er rimelig liten. En annen mulighet er jo at du kanskje kan få kjøre følgebil med din egen bil. Tillegg for følgebil Bergen - Oslo er nok 6 - 7 tusen.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...