Jump to content

Villendende priser på nye seilbåter. Er det lovlig?

Fanafjord

Recommended Posts

Jeg reagerer på hvordan seilbåtene prises til sluttbruker. Jeg vet at "alle" gjør det så det eksempel nedenfor er ikke unik for det nevnte merke:

Var på messe i Bergen i helgen og en fin Jeanneau 36i til 879000. Ved nærmere øyesyn er det ikke med i prisen:

Transport til Norge (80000), Hestekrefteravgift (6000), Rigging (glemt ut men mange 10000 lapper), etc. Da snakker vi ikke om helt nødvendige ting i våre breddegrader som Sprayhood.

Når telefonselskapene må oppgi hva hele abonnementet med det billige telefon koster, når flyselskaper må inkluderer alle avgifter som ikke kan unngås i sine priser så gjelder det vel for seilbåter også? Feilprisingen er i allefall i størrelsesorden 15 % av ting man kan ikke unngå når man ønsker båten klar til bruk i Norge. Hvorfor gjør ikke konkurransemyndighetene noe med det?

Redigert av Fanafjord (see edit history)

I must go down to the seas again, to the lonely sea and the sky,

And all I ask is a tall ship and a star to steer her by,

And the wheel's kick and the wind's song and the white sail's shaking,

And a grey mist on the sea's face, and a grey dawn breaking.

Det er vel ikke å betrakte som feilpris, heller en grunnpris. Det samme opererer jo for eksempel internett- og kabelselskaper med (tillegg for kortavgift, tilknytning, etc). Alle priser er jo oppgitt i prisoversikten så kan man jo velge hvor mye man vil at leverandøren skal inkludere og hvor mye man vil gjøre selv. Rigging og bunnstoffing kan man jo gjøre selv om man ønsker, men jeg har ikke hørt om noen som velger å gjøre det :confused:

Klarer du å begrense total ekstrakost til 15% av grunnpris må jeg si du er meget disiplinert. Jeg falt nok for mer enn godt er på ekstrautstyrslisten.... :sweat:

Heller lite, men lekkert laget

Dette er svindel, satt i system fordi kundene aksepterer det.

F.eks er HK avgift obligatorisk, på linje med mva. Nå kan man argumentere med at det går skrive +mva med liten skrift et sted, men ifølge markedsføringsloven er dette forbudt. Det er antagelig ikke forbudt ( iaf er ikke mange nok dømt for det enda ) og da fortsetter lureriet.

Hva man skal med en båt levert i en Kålåker midt i Europa, fler hundre kilometer fra nærmeste hav, har jeg også alltid lurt på. Minimum må være å inkludere levering i nærmeste vann...

No boat needed..

Jeg reagerer på hvordan seilbåtene prises til sluttbruker. Jeg vet at "alle" gjør det så det eksempel nedenfor er ikke unik for det nevnte merke:

Var på messe i Bergen i helgen og en fin Jeanneau 36i til 879000.

He he jeg var også på messe og så en bavaria til var vel 700t.

Gikk bort til selgeren og sa jeg skal ha en sånn båt, men det gikk ikke sa han og overså meg reten av besøket:)

hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Ja, så lenge det er en norsk forhandler kan jeg kanskje være enig i at riktig pris er levert til Norge (inkl mva, HK-avgift og transport). Men, det finnes jo norske kunder som ønsker båten levert til et annet land også, f.eks Middelhavet. Bavaria er litt spesielt siden det ikke er mulig å seile båten hjem fra fabrikk i syd-Tyskland, så en form for transportkost kommer jo uansett i tillegg for dette merket.

Redigert av Kjappfot (see edit history)

Heller lite, men lekkert laget

Jeg rigget båten min selv da jeg kjøpte den som ny.

Riggen kom i form av masterør og tre fulle pappkasser med liner, wire, blokker og småbiter. Var glad det ikke var min første seilbåt. Etter et par dager med fikling og montering så kom nå masta opp. Faktisk ikke hatt et eneste problem med den siden heller. Så akkurat rigging er ikke det aller største problemet. Sliping, priming og stoffing tar lenger tid pga tørke-intervaller.

S/Y Surprise

Kan ikke tenke meg at denne praksisen er lovlig.

Og det gjør det ganske umulig å sammenligne priser for kjøperne.

Red. På Båter i sjøen messa i fjor, fikk jeg opplyst priser klar til bruk, "normalutstyrt" levert Osloområdet av både Beneteau, Jeanneau og den amerikanske som jeg har glemt navnet på nå.

Redigert av Ben Sin (see edit history)

I tilfelle Jeanneauen var det iallefall hestekrefeavgift som kom i tillegg. Bare 6000 kroner men likevel. Norsk moms var merkelig nok med, selv om prisen er "levert Frankrike". Synes dette er uryddig til de grader.

Jeg har snakket med forbrukerrådet om saken idag. De kunne ikke ta stilling til om det var direkte lovstridig uten å ha sett prisplakat osv, men det skal klart fremkomme hva sluttprisen på produktet vil være. Uansett mente vedkommende jeg snakket med at dette var noe de så på som svært uheldig og uønsket markedsføring. Om det ikke er ulovlig, kan det ut fra hvordan prisplakaten er utformet være veldig nær...

Hvis noen har bilde av en prisplakat ville de veldig gjerne at noen sendte inn en "sak" via e-post så de kunne vurdere praksisen, og eventuelt gjøre noen grep for å det mer oversiktlig og ryddig for kjøper. At for eksempel hestekraftavgiften ikke lå i prisen var betenkelig når dette var av forhandler for salg i Norge.

Noen som har noe skriftlig for å følge opp?

Jo, jeg er forsåvidt enig i at en båt er ikke en mobiltelefon eller en flybillett. Men likevel synes jeg at bransjen burde kunne enes om at priser er "levert Norge med det utstyret man MÅ ha for å i det hele tatt kunne bruke båten."

Dvs jeg mener at dette bør alltid inkluderes:

- Transport til Norge (hvis noen vil hente en båt i Frankrike så kan jo det heller trekkes fra)

- Moms og alle andre avgifter

- Ferdig rigget

- Valutarisiko

Ser nok at det er en del som kan være intressant å diskutere. Men de fleste verft, f.eks. de franske kan jo levere båten på vannet, og det er mulig å seile en båt hjem med bare standard utstyr. Rigging og klargjøring vil jeg ikke anbefale noen å gjøre selv. Verftet og riggleverandør vil helt sikkert fraskrive seg garantiannsvaret på en jobb du har gjort selv netopp fordi masten leveres som et langt rør, og resten i esker. Når det gjelder mva så er det ikke mva på den delen av transporten som foregår i utlandet, kun fra grensen og hjem. Det er ikke hverken mva, eller HK avgift på en båt før den kommer til Norge, Så om du henter den selv og slett ikke har tenkt deg til Norge så er det ikke norske avgifter på båten. At du kanskje må betale et annet sted, se det er en annen skål.

Når det gjelder båter levert i innlandet så er nok praksisen mere tvilsom.

Er litt uenig med deg Union. Når en båt markedsføres i Norge av en norsk importør så er det nok den norske markedet som er det "normale". Om noen vil har båten sin i Frankrike vil det vel være mer hensiktsmessig å kjøpe den fra en fransk forhandler.

Derfor mener jeg at markedsføring og pris må ta utgangspunkt i en båt ferdig til bruk i Norge.

For det første så er det ikke noe som er "normalt" når det gjelder båtmarkedet i Norge. Vi ligger så nærme markedene i Europa at det er helt dagligdags å kjøpe båt i levert i Tyskland, Danmark, England, eller Frankerike. Norge er et utenfor land i forhold til EU og det er mye lettere å forholde seg til en norsk importør/forhandler enn til en fransk, italiensk , eller gresk. Vet det av erfaring. Derfor selger da også norske importører hvert år flere båter til nordmenn som vil ha båten ute noen år for så å ta den inn senere. Kjøper du en stor båt så må den seiles hjem. Biltransport er "umulig#"for de større båtene.

Dersom dere ikke klarer å summere hva prisen blir etter at man krysser av i smørbrødlista kan jeg ikke helt forstå hvordan dere klarer å håndtere en båt heller.

Ingen tar med seg en båt i handlekurven for så å oppdage at den kostet mye mer etter at man er kommet hjem..... I tillegg er de fleste selgerene veldig behjelpelige med å gjøre denne utregningen om du spør om et tilbud.

Mye kan sies om offentlig forvaltning i Norge, men det blir ikke noe bedre av at de/forbrukerrådet i dette tilfellet, må håndtere fjollete henvendelser som dette.

Redigert av gimi (see edit history)

Forbrukerombudet er rette instans for spørsmål om villedende markedsføring (Markedsføringsloven). Ikke Forbrukerrådet. Det er overveiende sannsynlig at prisen skal være reell levert i Norge ved markedsføring i Norge mot norske forbrukere. Akkurat som det ved andre produkter skal opplyses priser inklusive mva osv.

At prisen blir høyere fordi du vil ha ekstrautstyr er noe helt annet enn at prisen er oppgitt levert i indre Mongolia.

http://forbrukerombudet.no/

Alle båter har sin egen sjarm - man må bare bruke litt fantasi for å finne den!

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...