borghans Startet 21.September.2010 Link til dette innlegget Startet 21.September.2010 Det er ikke uvanlig å chipp bilmotorer i disse dager, lovlig eller ulovlig, det er nå en annen sak. Men resultatet er mere kraft og mindre forbruk, sies det. (Og undratte avgifter). Lurer på hvordan det er med chipping av båtmotorer? Har prøvd å søke på nett for å finne info om dette, men finner veldig lite. Så da lurer jeg på om hvilke erfaringer som er gjort blant forumets medlemmer? Jeg tenker da på Yanmar og VP av nyere årgang, med hk fra 200 og oppover. Finnes det noen sider på Internett om dette? Borghans Sitér dette innlegget Link to post
ray Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Etter det jeg har funnet ut finnes det ikke noe til VolvoPenta, har leita høyt og lavt. Fikk beskjed om att det fantes til Mercruiser men ikke VP Sitér dette innlegget Prosjekt Princess 35 Link to post
dieselfan Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Hei, har du fosøkt å søke her på forumet ?? Jeg fikk 39 treff på "chippe", plukket ut noen tilfeldige og fant 7 forskjellige Volvo Penta motorer som hadde blitt chippet. Du kan jo prøve andre bøyninger og stavmåter av ordet. Noen ganger er ikke den beste løsningen bare å starte en ny tråd Sitér dette innlegget Link to post
Flybridge Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Et eksempel: Volvo Penta KAD44P-C 260HK. Sitter i en Bayliner 2858 1987 mod. Marsjfart 23-24 knop da med ca 2,1 ltr pr. nm. Chip fra KCR: 305HK, marsjfart 23-24 knop men nå 1,8 ltr. pr. nm. Toppfarten er kun ca 1 knop mer. Men seiler aldri med toppfart. Men på marsj er besparelsen på 0.3 ltr. pr. nm. Det blir litt i løpet av sesongen. Men da må man se bort fra utgiftene til selve chipen, og at denne gjorde at jeg måtte bytte propeller. P.g.a. mer hk måtte jeg opp to "hakk" på duoprop skalaen. Link til KCR chip for båtmotorer: KLIKK Sitér dette innlegget Hilsen: Capitan of Canopus Link to post
SeaRaymond Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Å chippe en bilmotor som sjelden og bare i kortere perioder blir tatt ut 100% effekt av er en ting. Noe ganske annet er det for en båtmotor som jobber under helt andre forhold med konstant effektuttak. Derfor viktig å ta dette med i regnestykket vedrørende hvor holdbart dette er. Sitér dette innlegget Link to post
asso Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Hva med annenhånsverdien på en båt der motoren er chippet ? Vet en eventuell kjøper om dette ? Jeg kommer aldrig til å kjøpe en båt med motor som kan chippes ! Sitér dette innlegget Link to post
Kiekhaefer Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 P.g.a. mer hk måtte jeg opp to "hakk" på duoprop skalaen. En ting er det å chiptune en marinemotor,og deretter la den orginale propellen stå. Men å bytte til en propell som har høyere stigning for å utnytte økt effekt,da er man ute på tynn is,belastningen på motoren blir enorm pga høyere forbrennings tempratur og sannsynligvis har motoren et kjølesystem som ikke kan takle denne tempraturøkningen og da er resultatet gitt. Sitér dette innlegget Link to post
borghans Svart 21.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Takk for svar, så langt. Har igrunnen fått svar på det jeg lurte på. Men det som kansje kan være en gevinst er dersom motoren yter mere på lavere turtall og derved oppnår lavere forbruk på samme marsfart. Dersom et slikt resultat kunne oppnås, så kan det jo være noe å tenke på. Men å tappe ut mer effekt får å få høyere toppfart er vell ikke det lureste med tanke på slitasje? Kommer ikke til å chippe motoren uansett, da den er så ny at det er garanti på den. Dessuten er den justert ned fra 290 til 250 hk, uvisst av hvilken grunn. Borghans Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 (redigert) Dersom chippingen medfører at sluttresultatet blir tilnærmet identisk med (eller en forbedring av) motorprodusentens software så er det vel neppe risikabelt. Altså softwarevarianter som produsenten har som skiller forskjellige effektklasser der motoren ellers er teknisk identisk. Både VP og Mercruiser har jo hatt slike i noen år nå. Men såkalte effektbokser bør man holde seg unna tror nå jeg da. Med "ekte" chipping menes å endre den originale softwaren i den originale motorstyringschip'en (f.eks. OBD-tuning på bilfronten). Evt. lodde om til programmerbare chip'er dersom originalchipen ikke er programmerbar, slik det var vanlig på slutten av 90-tallet. Redigert 21.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Teerex Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 (redigert) Grei info fra et seriøst tuningfirma her http://www.norskmotorkompani.no/index.php?name=MARINE1 "Tuning av marinemotorer utføres teknisk sett på samme måte som ved tuning av bil. Fordelen med softwaretuning er at vi kan bestemme hvor på turtallregisteret vi skal ha høyere effekt. Det er viktig og ikke legge dreiemomentet for høyt på lave turtall, dette gir store påkjenninger på drev / girkasse. Vi leverer tunfiler lik motorprodusenten, og kan derfor tilby en sikker oppgradering av motoren. Vi har valgt og ikke gå ut med lister på maks effektøkning vi kan oppnå på de forskjellige marinemotorene fordi dette er urealistisk for alle båttyper. Dagens dieselmotorer har potensialet for høye effektuttak. Vi mener at en effekt utover hva produsenten har på sin motorserie må vurderes etter båttype og kundens behov. I mange tilfeller må en slik tuning lages spesielt tilpasset båten som skal oppgraderes. Som ved tuning av bil, begynner vi alltid med en diagnosetest av motor. I de fleste tilfelle må propeller byttes etter tuning, her gir vi anbefaling og råd når dette er nødvendig." Redigert 21.September.2010 av teerex (see edit history) Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
volvo_penta_ Svart 21.September.2010 Link til dette innlegget Svart 21.September.2010 Vet ikke hvordan dette er med båtmotorer, men mange nye biler blir nedjustert for at de i det hele tatt skal være mulig å kjøpe i avgiftsnorge. Dette er motorer som er beregnet for og går med høyere effekt i utlandet. Det er jo en ting at slike motorer blir nedjustert 20-30 hk når de kommer hit, men det er jo dreimomentet som er så synd at forsvinner. Er desverre ikke mye nedjustering av ladetrykk på en turbodiesel før 100 Nm har forsvunnet i det blå. Heia Norge Er motoren konstruert for å gå med høyere effekt i andre land er det en ting, er den ikke det er det like greit å holde seg unna for å slippe plunder mener jeg. Sitér dette innlegget Link to post
Teerex Svart 8.Januar.2011 Link til dette innlegget Svart 8.Januar.2011 http://www.chipexpress.com/products/1494/ Sitér dette innlegget Windy 27 CC/HT -84. 4,2 D-tronic 250 HK -98. Bravo 3X 1,81 20P. 30 knop (under reparasjon) Navette S540 -10 med Mercury F115 2,1 liter -15, 8 HK Tohatsu 2-takt -03 BSA A65L Lightning -69, Triumph Street Twin 900 -16, Honda MSX 125 -15 BMW X5 30d -13, Jeep Grand Cherokee 3,1TD -00, Audi 100 GL5E -78 Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.