Jump to content

Sabb 2JZ, overløp fra dysene

Pramma

Recommended Posts

Hei

Jeg har en Sabb 2jZ, 30hk, fra 1978.

Skal montere inn Dickinson dieselovn i båten, vanlig båtovn. Fikk tips om å føre returdieselen fra dysene tilbake på dagtanken. Da ville jeg holde tanken oppfylt så lenge motoren går.

Men så kom et annet synspunkt: Denne motoren bruker tilbakeføringen, til brennoljefilteret (motorens dieselfilter), til å skape litt overtrykk i dette. Og slik unngå luft i systemet.

Men vil det ikke være matepumpa som setter opp et lite trykk i filteret?

Jeg tenkte plugge tilbakeløpet inn på brennoljefilteret, og føre overløpet fra dagtanken ned på dieseltanken. Når jeg vil ha overløpet fra dagtanken gjennom vannutskiller på nytt, er det praktisk å ta det tilbake på hovedtanken.

Noen som vet om dette med overtykk på Sabb 30hk forholder seg slik? dvs. om den trenger noen trykkoppbygging fra overløpet fra dysene?

Redigert av Pramma (see edit history)

Hilsen Pramma

http://www.johamu.com

Har hatt oljeretur fra dysene på Sabb 2G tilbake til dieseltank i mange år uten å hatt noe trøbbel med det.

Det er vel nesten samme motoren. Det høres merkelig ut at dette vil hjelpe fødepumpa å presse diesel gjennom filteret.

Har du problemer med å få fram diesel så må du heller skifte filter og sjekke membranen i fødepumpa. Det er også en sil på pumpa som kan tettes.

Har hatt oljeretur fra dysene på Sabb 2G tilbake til dieseltank i mange år uten å hatt noe trøbbel med det.

Det er vel nesten samme motoren. Det høres merkelig ut at dette vil hjelpe fødepumpa å presse diesel gjennom filteret.

Har du problemer med å få fram diesel så må du heller skifte filter og sjekke membranen i fødepumpa. Det er også en sil på pumpa som kan tettes.

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...