Jump to content

Eberspächer eller webasto vannvarmer?

Sun Flyer

Recommended Posts

I følge manualen til eber http://www.termomarin.no/pdf/eber/Hydronic_B-D5WS_montering-bruk_og_vedlikehold.pdf sies det at varmeren er uegnet til lengre kontinuerlig drift. Er det tilsvarende med webasto? Kommer uansett ikke til å gå 24/7, men gjerne 12 timer om gangen.

Redigert av Sun Flyer (see edit history)

Motorbåt er harry - A. Rosèn

Syens dette er et veldig godt spørmål da jeg vurderer å bytte varmer hos meg før vinteren, men jeg vurderer å erstatte min websto 9kw vannvarmer med 2x3 kw istedet av samme merke eller eber. Prismessig blir det ganske likt som å kjøpe ny 9kw, men tanken på to uavhengige systemer frister meg litt av en eller annen grunn.... Jeg har jo erfaring med begge, men har jo hatt litt trøbbel med begge også. Mitt inntrykk er nok likt som Rinker når det gjelder delepriser. Webasto-delene er litt dyrere enn til eber,men hvordan kvaliteten er på disse sammenliknet med hverandre tør jeg ikke svare på.

Om du skal bo i båten og kjøre varmer meget bør du holde deg fra 5kw folksbil dieselvarmerene. Dem er ikke egnet til de formålet og har ikke nok driftsikkerhet. Om du bruker el-kolbe fra ALDE (Neptus AS) bruker du varmer kun når du drar ut fra havn og i kaldere perioder. Med slik oppsett klarer dem seg vanlig over lengre periode.

Har en Eber D3W og en 45 liter varmtvannstank med element på 220V. Eber forsyner 6 langsgående radiatorer og 2 defrostere, en i toalettet og en i "kartrommet". Sirkulasjonspumpen ble byttet ut - sikkert ikke nødvendig - til en kraftigere da varmesløyfen har et nivå forskjell på ca. 1,3 meter og er tilsammen ca. 20 meter lang. Grunnen til at jeg gikk for D3W var at jeg har i tankene å ha to av disse installert for den kaldeste årstid. Skulle en av disse svikte så vil forhåpentligvis #2 fungere fortsatt i det samme systemet mens en finner ut av hva som er feil på #1. Sirkulasjonspumpen som står rett foran innløpet til Ebern, helt akterut, og berederen med 220V klarer fint å varme opp hele systemet på kort tid. Med landstrøm (eller aggregat)kan dette fungere utmerket. Ebern kommer da som ett tillegg. Ebern er ikke koblet til motoren. Hva en skal velge kommer vel noe an på hva en ønsker som sluttresultat. At det ble Eber på oss var tilfeldigheter som avgjorde og etter å ha fått systemet til å fungere må vi si oss fornøyd så langt. Kjørte anlegget med aggregatet senest i går og det tok ikke mer en 15-20 minutter fra kald båt til 19 gr og samtidig varmt vann - 60 gr - i kranen.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Jeg ville valgt Eber hvis jeg skulle valg omigjen nå.

Har selv en webasto 5kW. Problemet med den er essensielt at siruklasjonpumpen har en konstant og til tider

veldig irriterende lyd. Den piper nesten konstant. Dette er noe som jeg har fått beskjed om at "sånn er det bare"

Måtte bytte en liten del i sommer på min, noe elektrisk dette var IKKE billig. delen som måtte byttes kostet verkstedet 2,50 men siden det ikke

var mulig for de å kjøpe denne delen løst, måtte de kjøpe halve varmeren for hver del.. måtte ut med smått utrolige 5000 kr for å få dette fiksa.

Tok de 5 min å fikse den!!!

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Vet du at eber er mer stille eller er det bare noe du tror? Høres spesielt ut det med elektronikken...

Hvordan støynivået er kan jeg ikke si med sikkerthet, men det er ikke en slik piping som det er i Webastoen.

Denne høyfrekvente lyden synes jeg er spesielt irriterende og til tidel plagsom. Jeg har varmeren min montert bak i stuerommet på comfortinaen, og må

ha denne luken lukket samt den vanlige luken lukket for å ikke høre denne pipingen..

Det jeg har hørt av Eber er noe mindre støy enn fra min ( dette var en 10 kw ) men fremdeles støy...

DEtte med elektronikken gjorde at jeg fikk bakoversveis.!!!

Har du vært å snakket med alvøen diesel service (tror det er det de heter) han har ganske god greie på Eber og kan sikkert komme med noen ideer rundt den.

Autoteam e best i byn på Webasto så der får du sikkert beste siden på webastoen..

sol + øl + seiling -regn = en god sommer..

Problemet med den er essensielt at siruklasjonpumpen har en konstant og til tider

Forsøk å forandre stillingen på pumpa. Funket hos oss og all ulyd stanset. Problemet nå er at vi må gå akterut å lytte etter om pumpa fungerer :smiley:

...at de kokser til ved mye bruk på lav varme, dette gjelder kansje ikke på vann varmere?

Dette var også en av grunnene til at vi gikk for en mindre vannvarmer - D3W. Kjører full guffe så ofte det lar seg gjøre ved å styre varmeren manuelt på termostaten.

The old don't have to worry about avoiding temptation. When you're old temptation avoids you.

Godkjent av hvem?

Trodde liksom at det var litt forskjell på hva som var godkjent for bruk i båt og i Campingvogn.

Hvem som eventuelt bestemmer hva som kan brukes som marint bruk? hakke peiling.

Men levde alså i den villfarelsen at en ikke kunne putte alt av gassprodukter beregnet til Campingvogn i en båt.

Redigert av Mariell (see edit history)

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Men levde alså i den villfarelsen at en ikke kunne putte alt av gassprodukter beregnet til Campingvogn i en båt.

Det har du helt rett i.

Neptus har skikk på sakene. Og varmekolben er kanskje CE merket for bruk eventuellt i båt den også.

Når det gjelder gass er min varmer 6000/7800Watt og gass bereder forsynt med nedenforstående merke

+ en mengde Konformitätserklärung nummer.

cemerke.jpg

Jeg har ikke lagt merke til forskjell på 5kw Eber og Webasto. Båtsett fra Termomarin har vært betre en de fra KCL, men KCL har tapt agenturen for Webasto i Norge og nytt firma starter opp disse dagene. De blir spennende å se hva dem markedsfører til båt her i landet.

Av disse tradisjonelle diselvannvarmere er 9kw Webasto den best egnet til båtbruk. Har lang levetid, stillegående og kan kjøre på lavt effekt i lengre periode.

Når det gjelder gass er min varmer 6000/7800Watt og gass bereder forsynt med nedenforstående merke

+ en mengde Konformitätserklärung nummer.

cemerke.jpg

Dette var nettopp mitt poeng. Ovenstående er en "godkjenning" fra produsenten.

Det er vel så viktig å være bevisst på at installasjonen er gjort slik installasjonsveiledningen og forskriftene sier. Mange båteiere monterer selv, kanskje med noe mangelfull kunnskap, og er happy fordi de har et "godkjent" produkt..

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...