Jump to content

Fiskegarn fra Biltema - noen som har erfaring?

Ronald

Recommended Posts

Enmetittelen sier vel det meste....? Biltema har fiskegarn, prisgunstige som det meste andre derfra. Jeg kunne tenke meg et garn eller to til bruk på hytta, og i første omgang (hvis jeg rekker) allerede nå til å fiske agn (primært bergylte) til evt hummerfiske.

Vi snakker altså bruk i sjøvann, og jeg ser for meg at de største (de med 60mm masker) er de som er aktuelle.

Er det noen som har erfaring med disse? Snakker vi billig kinavare av heller dårlig kvalitet, eller duger det sånn ganske OK?

En fisker jeg kjenner uttrykker noe skepsis. Han mener maskestørrelsen på 60mm er i minste laget til sjøfiske. Han synes også 0.23mm line virker noe tynt. Men noen av dere har kanskje en annet oppfatning, og også brukserfaring?

Redigert av Ronald (see edit history)

Jeg regner med at du ganske snart vil få svar om at fisk som er fisket med Biltema garn ikke smaker like godt som annen fisk, og at du kan få helsemessige problemer ved å spise den! Ref. de utallige tråder om Biltemas olje, som på uforklarlig vis blir mye dårligere straks Statoil setter Biltema klistrelappen på kanna.... :giggle:

Ellers høres 60mm maskevidde litt lite ut ja, men for å fiske agn er det helt sikkert OK nok. Jeg ville kjøpt ett for å prøve, i det minste...

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Er det noen som bryr seg om kvaliteten på fiskegarn da? De blir jo stjælt lenge før de er utslitt uansett.... :headbang:

Men kan ikke se hvorfor ikke de garnene skulle være helt utmerket til ditt bruk. 60mm maskevidde burde fungere utmerket på berggylt, mindre torsk, middels store flyndre og "sær" fisk som knurr, rognkjeks, havabbor og slikt. 0.28 trådtykkelse er nok litt i svakeste laget om du får krabbe i garnet (og det gjør man jo gjerne), men til 229,00 kr er det kanskje ikke så farlig om garnet blir litt fillete.

Jeg har noen biltema fiskegarn på hytta, og garnene virker helt greie kvalitetsmessig med prisen i betraktning.

Ellers er garnene helt ubrukelige, har ikke fått en eneste fisk på dem, men kan jo være andre forklaringer på det også :yesnod::smiley:

Løp og kjøp hvis de passer behovet ditt.

Ps. klarte huke det ene garnet fast i ei rot som lå på bunnen når jeg skulle dra opp. fikk opp både deler av rot og garn uten skade. Skal sies at mye av grunden var mye vind :) rota var ikke stor, men jeg hadde trodd den ble å rive hull...

Min første reaksjon er at 1.5 m dybde = leketøy. 60 mm er vel 10-11 omfar som i prinsippet kan fiske en hel del forskjellig, men tipper som nevnt at dybden er alt for snau - minner mer om slike "fjellgarn" vi pleide å lure med oss i sekken når vi skulle til vann der auren var litt treig av seg.. Var med min farfar og far og fisket myye i oppveksten og kan aldri huske at vi hadde noen garn til bruk i sjøen som var så grunne (hverken makrellgarn, auregarn, lyragarn, sildagarn, trollgarn eller noen av de andre typene jeg kommer på i farten).

Står en del info fra en som nok har peiling, og en del priser også: http://www.fiskegarn.no/garninfo.html

Hvis en studerer prisene litt og ser på "kvadratmeter garn", så er kanskje ikke Biltema så utrolig billige likevel?

Kan meget godt være at biltema garna fisker dårlig. Forklaringen på det kan være veldig enkel. Når et garn kommer fra fabrikken er det umontert, populært kalt en garnstreng. Det mangler altså flyte og blyline. Når garnet monteres, må garnstrengen "krympes" for at garnet skal fiske. Det kalles å skyte det inn/innskyting, hvor mye måles i prosent. Det vanlige er 50%. Dvs garnstrengen egentlig er dobbelt så lang som selve garnet. Strekker man derimot strengen ut for å lage et langt garn, så vil garnet fiske elendig fordi maskene ikke fjærer. Hvor mange prosent biltema garnet er skutt inn vet jeg ikke, men ville ikke akkurat bli overrasket om de har tøyd strikken noe for å få et lengst mulig garn til lavest pris...

• 10 år senere...

litt sent, men til eventuelle andre som besøker denne lenken :) jeg har 75 meter av disse garnene og 50 meter andre mer "profesjonelle" garn, garnene fra biltema fisker desidert best, de er ikke høye, men til gjengjeld lette og dra. på disse 75 metrene får jeg ca 40-50 kg rund fisk om dagen. har fått små sild i garnene 64 mm maskestørrelse, de har huket seg i munnen, og mengder torsk på mellom 3-7 kg, får og litt kveiter av og til på 5 kg, og masse flyndre. garnene fisker utrolig bra, men en må være forsiktige når en tar fisk ut av garnene siden de lett revner og får hull, men om en er forsiktige holder de seg hele, jeg vil gi de terningkast 5, kunne vært litt tykkere sen, men tror de fisker bedre med tynnere sen men slites raskere.

On 9/23/2010 at 11:53 AM, millisivert said:

Er det noen som bryr seg om kvaliteten på fiskegarn da? De blir jo stjælt lenge før de er utslitt uansett.... :headbang:

Har faktisk aldri blitt frastjålet garn. Cluet er tynn synkeline som bindes- eller kiles fast på land. Lenge på linen styrer du selv etter dybde. Rør eller kjøret ut garnet, fester en liten kaffedregg i andre siden, strammer opp, og lar det hele gå. Den eneste ulempen er at det kan være litt over gjennomsnittlig spennende å få løs linen på land om det sjøer mye neste morgen.....

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

• Create New...