Jump to content

plassering av ejektor for tømming septiktank

omh1

Recommended Posts

Hei

I flere tråder her på baatplassen.no er det diskutert form og størrelse på en ejektor for tømming av septiktank.

Det jeg lurer på er PLASSERING av denne ejektoren. Skal den plasseres forann, over eller bak utløp for septiktank.

Og hvordan skal eksempelvis en ejektor av rustfri stålplate festes til skroget? Holder det å lime den fast med eksempelvis epoxy lim?

er det noen der ute som har gjort eller tenkt noe om dette?

hei

Tenkte det kunne være en fordel å ikke kjøre skruer inn i skroget. Kjører jeg på en stokk eller annet som driver i sjøen og denne treffer injektoren vil den kunne slite av injektoren med skruene og bli hull i skroget.

Holder ikke limet - ja vel så får jeg lime på en nye neste gang jeg er på slipp.

Vet ikke hvilken båt det er snakk om, men jeg har hatt to planende båter hvor dette har fungert utmerket uten noe som helst på utsiden av skroggjenomføringen. Tømte seg selv når farten var ca 15 knop. Hadde ikke pumpe mellom tank og skroggjenomføring. Hadde svanehals for å unngå tømming ved kai.

Hei

dette gjelder en barracuda 30 fot 87 modell med 220 hk ford sabb. Kjører for det meste på 8 -15 knop. Max 20. Har manuell pumpe i dag og jeg er usikker på om septiktanken tømmes når jeg lar ventilen på septiktanken stå åpen. Det er ingen ejektor plassert under skroget. Nå har jeg den på slipp for å fjerne bunnstoff, prime og legge på nytt bunnstoff. i den forbindesle vurderer jeg å lage en ejektor å feste over uttak tømming septiktank.

ejektor_septik.jpg

Slik ser ejektoren ut på Viksund 340. Bildet viser bakkanten av ejektoren. Denne er svært effektiv, septiken tømmes ved ca 7 knop dersom tømmeventilen står åpen. Det er ingen tømmepumpe installert, kun slangen som går opp i en svanehals og ned til skroggjennomføringen.

Som du ser er ejektoren festet med en skrue i hvert hjørne. I tillegg antar jeg at det er brukt en tetningsmasse ved monteringen.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Ja, større åpning bak. Det er dette som skaper sugeeffekten når båten kjører forover i vannet. Åpningen i framkant er ca 2 cm høy mens den i bakkant er ca 4 cm.

Materialet er rustfritt eller syrefast stål. Jeg har ikke noe nøyaktig mål på godstykkelse, men jeg synes kanskje at 1 mm hørtes lite ut. Jeg vil heller tro 1,5 til 2 mm.

Brigg

Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet.

2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE

2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...