Berten Startet 22.September.2010 Link til dette innlegget Startet 22.September.2010 (redigert) Hei. Er gått til anskaffelse av en Viksund 925 Bravo, og i den forbindelse er jeg inntressert i å få lagt inn varmtvann.Jeg er nok for "trenevet" til å gjøre dette selv, så hvem vet om noen som gjør dette? Hva tror dere dette vil koste? Tenkte på en 40 ltr. med opplegg til toalett og bysse. Redigert 22.September.2010 av Berten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Bartesam Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Brukte selv et par gode kvelder på denne jobben. Monterte den under sofaen i salongen. Det mest knotete var å trekke slanger fra motor til bereder. Resten gikk som en drøm. Har ikke 12 tommeltotter selv. Kommer også an på hvor berederen skal stå. Ved siden av motor kanskje? Redigert 22.September.2010 av Bartesam (see edit history) Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
Brigg Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg trodde at vv-opplegg ble levert som standard på Viksund 925, men det ble kanskje ikke det? Denne båten har vel pentry og bad på BB side. Det naturlige vil da være å plassere vv-tanken på babord side i motorrommet og føre vv-slangene frem til vaskekum og bad. Dette er ikke veldig high-tech arbeid, tar du deg tid til å gjøre det skikkelig er jeg sikker på at du greier det selv. Jeg benyttet deler av en vinter til å montere vv-opplegg i vår forrige båt, en Halco 29, og selv synes jeg dette var en overkommelig jobb. Av utstyr trenger du sånn cirka: En vv-tank Slanger (16 mm) for å føre kjølevann tur/retur motor. Uttak for kjølevann fra motor, dersom dette ikke er montert i dag (kan deles med uttak til defroster) Slanger (12 mm) fra et punkt under benken og bakover til vv-tanken for tilførsel av kaldt vann fra trykkvannspumpa. Slanger (12 mm) fra vv-tanken og frem til kraner i pentry og på bad. Dette må være en slange beregnet for varmt vann. To t-stykker for forgrening av slangene. Jeg foretrekker å bruke messing da jeg synes disse plast-t-stykkene blir for spinkle på et varmtvannsystem. Diverse slangeklemmer tilpasset de slangedimensjonene du benytter Strips og kanskje noen klemmer for å feste slangene i skrogsiden e.l. En tube Sikaflex eller tilsvarende fugemasse. Nye kraner til vaskene dersom du ikke har doble kraner fra før. Og kansje en dusj for montering på akterdekket/badeplattformen. I tillegg må du ha et 230 V uttak i nærheten av vv-tanken slik at du får strøm til kolben når du ligger på landstrøm. Av verktøy trenger du en drill og et bor som er stort nok til slangene (en liten hullsag?). Utover dette trenger du bare skrutrekkere og annet vanlig håndverktøy. Jeg er sikker på at du klarer dette selv. Og du har hele tiden mulighet til å konsultere forumet her om du er usikker på noe. Og her finnes også flere som har tilsvarende båt, kanskje disse kan komme med helt konkrete råd basert på løsninger i egen båt. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Zach Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Jeg er sikker på at du klarer dette selv. Og du har hele tiden mulighet til å konsultere forumet her om du er usikker på noe. Og her finnes også flere som har tilsvarende båt, kanskje disse kan komme med helt konkrete råd basert på løsninger i egen båt. Helt enig. Jeg har montert 2 stk, en på 20 l og en på 30 l. Ikke noe problem, jf. innleggene ovenfor. Slangene med v.vann bør være av god kvalitet. Sitér dette innlegget Link to post
Kodvaag Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Var dette i Kristiansand, så kunne jeg ha montert en ny, ubrukt bereder jeg har liggende! (Skulle vært montert i min forrige Joda 7500, men den ble solgt før jeg kom så langt. Si i fra hvis du vil kjøpe den: 2000 kroner? (Er det riktig pris?) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Berten Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Takker for svar. det nevnes sikaflex? Hva/hvor skal i såfall den benyttes? Nedfellbare dobble kraner:finnes slike? Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Sikaflex eller tilsvarende benytter du til å tette hullene der slangene føres gjennom skottet fra motorrom og fremover, og eventuelt andre gjennomføringer i skott. Skikkelig tetting av gjennomføringer fra motorrom er viktig bl.a. for å dempe lydgjennomgang. Nedfellbare doble kraner: Er ikke sikker på hva du sikter til her. På bad og pentry er det vel ok med vanlige kraner? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Berten Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Takk for svar Brigg. Nedfellbar kran: På vasken i pentry er det laget til en plate som kan felles nedover vasken når denne ikke er i bruk.Denne har ett hull som selve kranhodet stikker oppav, og kranarmen felles ned i vasken. Ved montering av ny kran uten denne muligheten, vil jeg ikke få fellt ned platen igjen. Jeg kan jo selvfølgelig skjære ett større hull, men da blir det ikke mye igjen av platen Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hei Kodvaag Om ikke Berten (som fikk tilbudet først) vil kjøpe den varmtvanns tanken av deg, vil jeg muligens kjøpe den av deg. Har du mål på den som lengde og bredde?? Du kan godt sende meg en mail på: e.wenaas@gmail.com Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Berten; kanskje du har et bilde som viser pentryet ditt. Og kanskje noen som har en tilsvarende båt kan legge inn et bilde som viser hvordan dette er løst hos dem. Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Berten Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Hadde vært fint å få høre hva andre eiere av denne båttypen har gjort Sitér dette innlegget Link to post
Kire Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Kodvaag...... Hvordan komme i kontakt med han om å kjøpe hans varmtvanns bereder???? Sitér dette innlegget Link to post
Sjeldenutpå Svart 24.September.2010 Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Tips: på trykkvans-siden må du bruke skikkelige slanger og gren. Eg kjøpte en 5 eller 10 meters kveil på biltema med passede armert slange(sånn blank med kryssvevd armering) og en assortert boks med kvite plastgren i alle størrelser. Dette har eg etterteitet flere ganger på varmtvannssida pga lekkajer. Til vinteren skal det byttes ut med....noko anna. Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Berten Svart 24.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 24.September.2010 Nettopp dette jeg er redd for. Føler meg ikke kompitabel til å gjøre slikt Jeg vil heller engasjere noen som har greie på slik innstallasjon. Ny båt,uerfaren, usikker, men gleder meg til å ta skuten ibruk til våren! Sitér dette innlegget Link to post
Brigg Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Min påstand er, etter selv å ha gjort en tilsvarende jobb, at dette greier du helt fin selv. Med stor sansynlighet bedre enn de som kaller seg profesjonelle. Og alle nødvendige gode råd kan du få her på baatplassen. Du har fått mange av dem allerede i denne tråden. Men, en spørsmål som jeg enda lurer på: Var ikke varmtvann installert i denne båten fra fabrikk? Jeg trodde dette var standard på Viksund 925. Hvilken årsmodell er båten, og er den selvbygget eller fabrikkbygget? Brigg Sitér dette innlegget Viksund 340 St. Cruz: Tre-roms fritidsbolig med to terasser og fleksibel beliggenhet. 2009 - 0000: Viksund 340 St.Cruz Fly m/VP D6-370/HS80AE 2003 - 2009: Halco 29 Offshore Fly m/VP 41B/290DP Link to post
Kodvaag Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Kodvaag...... Hvordan komme i kontakt med han om å kjøpe hans varmtvanns bereder???? Prøv på kodvaag@hotmail.com ;) Sitér dette innlegget Båthistorie: x-Blesser 440/35 knop - x-Joda 7500/25 knop - x-Master 820/18 knop - x-Scand Baltic/25knopNå: Båtløs - Kjører Bobil... Link to post
Sjeldenutpå Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Nedfellbar kran: På vasken i pentry er det laget til en plate som kan felles nedover vasken når denne ikke er i bruk.Denne har ett hull som selve kranhodet stikker oppav, og kranarmen felles ned i vasken. Ved montering av ny kran uten denne muligheten, vil jeg ikke få fellt ned platen igjen. sikkert slik da ? http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs/annonse?finnkode=21314672 Sitér dette innlegget Yanmar 6LYA-STP 340hk Link to post
Servicemannen Svart 25.September.2010 Link til dette innlegget Svart 25.September.2010 Her er et av meget bra kvalitet. Sitér dette innlegget http://www.isbater.no http://www.kabola.is Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.