bayliner2858 Startet 22.September.2010 Link til dette innlegget Startet 22.September.2010 Hva gjør en når når mekanikerene utfører arbeid som ikke er avtalt og regninga blir 36000 i stedet for 10000 og når forfallsdatoen er en dag etter utsendelse. Sitér dette innlegget Link to post
free Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Da bør du protestere. Mulig det finnes noe å forhandle om her, du er litt lite spesifikk så det er umulig å si. Sitér dette innlegget Link to post
JRhansen Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 du må nok komme med litt mere info om hva som var avtalen i utgangspungtet..men det høres jo helt sykt ut mener nå jeg... Sitér dette innlegget https://baatplassen.no/i/index.php/topic/56112-prosjekt-myra-21/ Link to post
Brodern Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Jeg mener å huske at de skal ringe/kontake eier hvis summen overstiger 20% av avtalt pris/overslag.Men jeg husker ikke om det var en anbefaling fra Forbrukerrådet, eller noe lovfesta greier. Redigert 22.September.2010 av Brodern (see edit history) Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
bayliner2858 Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Avtalen var å skifte gierhendler, kabler og sentral. Men her er det regning på overhaling av bunnventil,nedsliping av bunnsmøring rundt ventilen og ny innfesting, videre skife av hydraulikkslange til flaps etc. etc. Sitér dette innlegget Link to post
Brodern Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Du må bestride kravet, da kan de visst ikke sende det til inkasso. Det er jo en start. Sitér dette innlegget Føkk deg... Link to post
adeneo Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Har ikke du akkurat hatt båten på verksted i 30 måneder. Da er jo 36000,- latterlig billig, det blir ikke mer enn 1200,- i måneden det. Bare å betale. Sitér dette innlegget Link to post
Trond mjøs Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 (redigert) Jeg mener å huske at de skal ringe/kontake eier hvis summen overstiger 20% av avtalt pris/overslag. Det er lovfestet og det er 10%. Det er ihvertfall loven når det gjelder bilverksteder, tviler på at det er anderledes for båter. En avtale er en avtale selv om båten har lagt 3 år på verkstedet. Har du det skriftlig kan verkstedet bare glemme å belaste deg. Men som tidligere sagt må du bestride kravet slik at eventuell inkasso stoppes. Redigert 22.September.2010 av Trond mjøs (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 22.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 ja, har det enda vært totalregninga............... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 I henhold til håndverkertjenesteloven skal ikke prisen overskride det oppgitte beløpet med mer en 15%. Jeg formoder at det da også gjelder bilverksteder! Forslag til klagebrev utarbeidet av Forbrukerrådet. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Tranen2 Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Hentet bil på verksted i går. Avtalt pris: 6.950,-. Regning: 6.145,-. Går sikkert an å få til med båt også? Eller for mange "høkkerter"?? Sitér dette innlegget Coronet 24 Midi, Saga 27 AC, Draco 25 TC, Coronet 27 Seafarer II, Blesser 505, Wauquiez Gladiator 33, Antares 580, Grandezza 26 CA, Starfisher 30 Cruiser Fly. Link to post
free Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 En lokal snekker som er kjent for å være litt "armer å bein" hadde gitt anbud på å skifte et tak på en enebolig i området, arbeidslaget kommer frem å svinger inn til huset med konteineren klar rett utafor, setter i gang å river hele taket, å legger på ny papp. i tretiden kommer huseieren i nabohuset hjem, kommer fyende bort til snekkeren å lurer på hva f##& han driver med, han jobbet på feil hus, naboen hadde leid konteiner for å bli kvitt endel skrot. Den overraskede huseieren som kom hjem til ferdig revet tak gikk i forhandlinger med snekkerfirmaet å fikk seg et meget rimelig nytt tak.. til en pris snekkeren greide å leve med. Sitér dette innlegget Link to post
adeneo Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Mouche har selvfølgelig rett. prisen skal ikke avvike mer enn 15% av tidligere gitt prisoverslag. Så kommer spørmålet om du har fått ett prisoverslag eller ikke. En muntlig avtale er selvfølgelig like bindende som en skriftlig avtale, men mye vanskeligere å bevise. Send en klage til firmaet hvor du saklig forteller hvorfor du ikke skal betale det fakturerte beløpet. Klagen sendes rekomandert, slik at du senere kan dokumentere at kravet er omtvistet dersom firmaet velger å oversende kravet til inkasso. Ett omtvistet krav kan ikke inndrives gjennom inkasso før det foreligger rettslig kjennelse, noe som gjør at firmaet eller deres prossessfullmektige må klage deg inn for forliksrådet i den kommunen du bor i. Sitér dette innlegget Link to post
bayliner2858 Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Ja det stemmer at varsling skal skje når prisen overstiger 15% av det avtalte arbeidet. Jfr Advokat Tangedal. Hva gjør jeg når firmaet finner andre , ikke avtalte, jobber og fullfører disse? Nekte å betale eller komme til en minnelig ordning? Sitér dette innlegget Link to post
finnmarken Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Har du fått henta ut båten? Hvis du klarer å få henta ut båten uten først å betale, så gjør for all del det. Så kan du si/skrive til firmaet at de kan sende deg en faktura på kr 10 000,-. Da må de i tilfelle gå til rettsak mot deg for å få penga. Det gjør vel antakelig ikke...... Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Eller kanskje strekke deg til 11.500 som er den avtalte pris pluss tillegg på 15%? Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
finnmarken Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Joda, de 15 % ekstra et firma nok kan ta må han nok regne med å betale, men det må jo firmaet foreslå. Forresten er det ikke slik at de kan ta 15 % ekstra sånn uten videre. De må jo begrunne hvorfor. Det at de har gjort andre jobber enn avtalt er vel egentlig ikke en slik grunn? Men ja, han bør nok gå med p kr 11 500,- Sitér dette innlegget Link to post
Aquadoren Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 (redigert) Har vært i lignende situasjon. Det du bør vurdere er om du trenger de utbedringer de har gjort. Trenger du det kan du diskutere deg til en OK pris for delene/arbeidet, i mitt tilfelle ble vi enige om at jeg betalte delene og de arbeidet. Mener du de har gjort arbeid som er unødvendig kan du nekte å betale, da får de vurdere om de skal tilbakestille båten til slik den var før rep....men regner med de er interessert i å komme til en minnelig ordning. Redigert 23.September.2010 av Aquadoren (see edit history) Sitér dette innlegget Bedre med en dårlig dag i båten enn en god dag på jobben.. Link to post
bayliner2858 Svart 23.September.2010 Emnestarter Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Det er nok slik jeg bør gå fram. Jeg skulle selv ta resterende etter at verkstedet var ferdig med sitt. Lar høre fra med når vi har fått en ende på denne historien. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.