Jump to content

230v varme for kontinuelig bruk

Mariell

Recommended Posts

Hva er å anbefale av 230 varme som kan stå på i lengre tid uten tilsyn?

Har i dag noen frostvakter fra biltema/Co, som jeg setter på i de ukene jeg ikke er i båten. Ikke er de vakre og litt mye styr med å plasere dem og stue dem bort når jeg er tilbake ombord.

Er på jakt etter noe frittstående som kunne stått på kontinuelig i den kalde årstiden. Noen vanlig størrelse panelovn har jeg ikke skottplass til. Vanlige vifte ovner er jeg skeptisk til, har ett par jeg bruker når jeg er ombord. Sånne oljefylte av bedre kvalitet, kan de stå på i ukesvis uten tilsyn?

Båten blir utvendig sjekket flere ganger i uka, men "kontroløren" går ikke ombord, hvis alt ellers ser ok ut.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

Jeg har god erfaring med oljefyllt radiator.

Hadde en på 2kwh(termostat styrt) som jeg brukte som grunnvarme i forrige båt om vintern.

Lå på sjøen og jeg brukte dette oppsettet i 3 vintere. Ingen problem.

Jeg hadde hvert mer bekymret for stabiliteten til strøm tilførselen.

I dag bruker ett par frostvakter fra BT som er installert sammen med vackum pumpe og ferskvannstilførsel til toallettene. Har fungert bra.

I fjor vinter hadde jeg byggvarmer fra BT 3 kwh (med termostat) innstallert i maskinrummet. Fungerte bra, men etter kontinuerlig drift i 4 mnd begynnte ett av lagerne til vifta å lage ulyd. Ikke så rart kanskje :crazy:

Nå blir bygg viftene fra BT erstattet med varmeanlegg fra Webasto (Vannvarmer på 12 kwh), med radiatorer og konvektorer. Mye jobb men gleder meg til å bli ferdig.

Lykke til. :sailing:

Redigert av Onkel Roger (see edit history)

Ny båt nytt navn, ikke lengre Tigergutt men Onkel Roger.

En ribberørsovn er vel noe av det tryggeste man kan ha, enten det er i båt eller på land? Om man monterer den på en passende platebit så kan den nok ligge på gulvet uten problemer! Og så er de forhodsvis lette å stue bort, ikke minst...

Sånne som dette.

Redigert av index (see edit history)
"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi
  • 1 måned senere...

Mini elementet til Frico. Er vel mer eller det samme som frostvaktene som selges hos bla. B.T og C.O

Siden ferskvannsrørene i Mariell. Hovedsaklig går i skottet ovar vannlinjen. Vil jeg plassere noen frostvakter de plassene jeg kommer til. Blir vel 4 stk. Får håpe at kobberørene fordeler varmen over hele linjen.

For å etterisolere der hvor vannrørene går, må jeg demontere halve innredningen. DET er ikke aktuellt.

Test i vinter. Går det dritt. Får jeg ta å bygge om hele ferskvannsopplegget. Bytte ut rør med slanger og legge hovedlinjen dypere ned i båten.

MEDLEM I KNBF

VP41a. I love "Smoke on the water". Song performed by Deep Purple. Smoke produced by VP

http://www.expert.no/product/product.aspx?identifier=131025

Var den eneste de anbefalte å ha stående på uten tilsyn.

Skeptisk, til at produsenten sier at gulvovnen kan brukes uten tilsyn.

Gulvovnener er normalt tilleggsvarme under tilsyn.

Dette sier DSB.

http://dsb.no/no/Ansvarsomrader/EL-sikkerhet/Elektriske-produkter/Bruk-av-elektriske-produkter/Flyttbare-varmeovner/

Ved kjøp, hvis du er i tvil - be forretningen vise at ovnen er produsert og dokumentert etter gjeldende EU-krav, som også gjelder i Norge.

•Følg monteringsanvisningen og sikkerhetsinformasjonen fra fabrikken/produsenten.

•Flyttbare varmekilder bør kun brukes som tilleggsoppvarming.

•Bruk bør kun skje under oppsikt, når folk er til stede. Ovnene bør slås av om natta.

•Ovnene må ikke plasseres inntil brennbart materiale.

•Vær ekstra oppmerksom på plasseringen i rom hvor barn og dyr oppholder seg.

•Ikke dra ovnen etter ledningen. Hold i støpslet og ikke strømkabelen når støplet trekkes ut.

•Ikke utsett ovnen for fuktighet eller korrosjon under lagring.

•Pass på at ovnen ikke velter ved lagring og bruk, eller skades under flytting.

•Ikke sett strøm på en flyttbar oljeovn hvor oljen har lekket ut.

•Ovnene kan deponeres i container hos en elektroforhandler eller på et avfallsanlegg.

•Ingen elektriske varmeovner må tildekkes når de er i bruk. Det kan føre til overoppheting og brann.

•Vifteovner har stor luftgjennomstrømning når de er i bruk. Det er viktig å påse at det er fri tilgang for luftstrømmen og god avstand til brennbart materiale foran ovnen.

•Ovnen skal kobles til en stikkontakt i det rommet den skal stå. Ikke bruk skjøteledning.

•Bruk kun fastmonterte panelovner på barnerom.

•Varmeovn uten termostat bør ikke brukes i små rom hvor barn sover.

Redigert av roger-jo (see edit history)

Kokekyndig maskinist kjent på kysten.

Jag använder i första hand fast monterade väggelement utan rörliga delar.

Vanliga panelelelement för hemmabruk, t ex Nobö fungerar alldeles utmärkt.

Här ett 600W element i galley på min båt.

20090425__soffgrupp_2.jpg

På toaletterna använder jag billiga 200W frostvakter med termostat.

Under sängbottnar och på trånga ställen i t ex sidokabin har jag parvis seriekopplat 200W frostvakter som då blir på 50W per styck och bara blir ljummiga. Då spelar det ingen roll om dom kommer att hamna under sängkläder eller liknande. Sådana har jag även under toalettgolven. Håller fukt och kondens borta och hjälper till att torka upp.

klsvin_under_bb_toilett_med_elelement.jpg

Det är en fördel om man komponerar systemet så att det distribuerar värmen jämnt i båten men ändå håller sig under den effekt som landströmssäkringen tåler, t ex < 2000W.

En gemensam huvudbrytare i båten för värmesystemt underlättar så att man enkelt kan stänga värmen helt när det behövs.

Ett välinstallerat system av denna typ kan man utan oro lämna påslaget även när man lämnar båten.

Redigert av ebonita (see edit history)

Skeptisk, til at produsenten sier at gulvovnen kan brukes uten tilsyn.

Gulvovnener er normalt tilleggsvarme under tilsyn.

Ved kjøp, hvis du er i tvil - be forretningen vise at ovnen er produsert og dokumentert etter gjeldende EU-krav, som også gjelder i Norge.

Jeg sa på Expert at jeg var på jakt etter en ovn som kunne stå på uten tillsyn og om de hadde noen som var brukanes.

Ekspeditørene sa at eneste ovn som kunne brukes, var den som jeg kjøpte. Det var ikke produsent som påsto det. Eller som ekspeditøren sa, "du finner ingen ovner, som produsenten anbefaler å la stå på uten tilsyn

I bruksanvisningen er de fleste advarsler som roger-jo skriver over nevnt. Men punktene

•Flyttbare varmekilder bør kun brukes som tilleggsoppvarming.

•Bruk bør kun skje under oppsikt, når folk er til stede. Ovnene bør slås av om natta.

Er ikke nevnt.

Uansett, regner med at denne ovnen er betraktelig sikkrere enn, vifteovner og olje ovner.

Er tross alt bygd opp som en panelovn uten tynne tråd elementer. Den står også veldig stødig. Beste hadde selvfølgelig vært panelovner. Det har jeg desverre ikke egnet plass til.

MEDLEM I KNBF

Var den eneste de anbefalte å ha stående på uten tilsyn.

Når jeg kjøpte frostvakt til båten sendte jeg mail med typebetegnelsen og hvordan jeg ville plassere den til forsikringsselskapet mitt og spurte de om de godkjente ovnen for bruk i båt uten tilsyn om det skulle skje noe. Plasseringen ble gjort etter minimuskrav etter hva bruksanvisningen viste til men tok det også med. Skulle det skje noe var det en grei dokumentasjon der tvilen ikke ville være tilstede.

Handlet inn 1 stk 135W og 2 stk 45W av disse vaqrmerørene i dag. Imponert over hvor mye varme de gir.

Betraktelig mer effektive enn disse 200W frostvaktene fra BT og CO. Blir vel til at jeg bytter ut de frostvaktene jeg har med disse rørene. Dyrere men er mer strømeffektive.

Trodde at 1 Watt varme var 1 watt varme. Stemmer tydligvis ikke.

MEDLEM I KNBF

Stemmer nok det Trikola. Var bare jeg som ble så overasket over varmen på varmerøret.

Tenkte etter jeg skrev innlegget. At du brenner deg på en 15W lyspære ved berøring, men mye varme gir den ikke.

MEDLEM I KNBF

Varmerørene tåler også fuktighet - er IP 55 vannbestandige. Det betyr at du kan spyle de med en vannslange . Godt å vite hvis det skulle bli noe "dryppert" ombord. Har en kompis som har varmerør i motorhuset i utendørs boblebad, dessuten har bikkja fått et i hundehuset!!!

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...