Jump to content

Ny teori rundt Titanic's forlis


Njord

Recommended Posts

Hittil ukjent tabbe kan ha senket Titanic

 

Interessant lesning.

 

Kan noen kommentere følgende sitat:

"Da førstestyrmann William Murdoch fikk øye på isfjellet, kommanderte han: «Hardt styrbord!»

Dette skulle svinge skipet mot babord - med datidens styresystem. Men ordren ble feiltolket av kvartermester Robert Hitchins."

 

Stemmer det at på denne tiden skulle "hardt styrbord" føre skipet til babord?

Med vennlig hilsen

Torkjel

Link to post

Hvor var rorkulten på Titanic

 

De gamle ror kommandoene holdt seg lenge etter at man fikk ratt på broa.

 

Noen gamle bilferger hadde bare et ratt, midt i styrhuset. Da måtte man dreie sb for å gi bb ror den ene veien, og da måtte man antagelig dreie sb for å gå bb når det ble kommandert sb - hvis man da ikke hadde bestemt seg for forskjellig ror kommando den ene veien - eller var det den andre?.

Link to post
  • 2 måneder senere...

Så så "Igboat" å hevde at stålet var herdet er vell å ta litt hardt i. Men at stålet var sprøtt stemmer nok ganske bra, men det kommer av stålet kjemiske sammensetting og ikke varmebehandling.

Hvor jeg har dette fra? leste en gang i tiden rapporten av analysen på de bitene av skogplatene som ble tatt opp...

Og når det kommer til konstruksjon eller kanskje heller produksjonsmetode er det flere ting som gjør henne til et synkbart skip.

Link to post

<ikke mitt felt, men jeg kan ikke forstå at skrogplatene var temperatur herdet.

Jeg tror at på den tid var eneste måten å herde stål på var å varme det opp, så kjøle det ned raskt (quench) i olje eller saltvann og så varme det opp igjen, men ikke så mye (temper). Alt dette måtte skje etter at platene var formet.

 

Skroget var klinkbygget og naglene varmes opp før de klinkes. Kanskje de ble avkjølt for fort og ble sprø.

Link to post

Quenched er korrekt. Men temperingen gikk ikke helt som den skulle.

Det skotske stålverket som produserte stålet og valset platene eksperimenterte (som alle verk har gjort og gjør den dag i dag) med forskjellige måter å øke stålets styrke. Ikke helt heldige med endel, en god del, av platene. Og naglene var nok ikke alle av beste kvalitet de heller.

 

Selv i dag har man ikke alltid full kontroll over prosessene, men kvalitetskontrollene er så uendelig mye bedre nå, derfor er det lett å luke ut en batch som ikke holder mål.

Link to post

Hovedårsaken til at Titanic sank, var at den kolliderte med et isfjell. Men når det først hadde skjedd, var årsaken ifølge dokumentaren på Nrk2 i kveld at naglene i den buede delen av skroget, altså i hovedsak i overgangen mellom skrog- og bunnsidene, hvor også skipet traff isfjellet, var laget av støpejern istedet for stål.

 

Og grunnen til at naglene på de buede skrogsidene var laget av støpejern, var at de måtte klinkes for hånd da det ellers ikke hadde vært mulig å klinke disse pneumatisk slik de av stål ble ellers på skroget. Og styrken på støpejernsnagler er betydelig dårligere enn de av stål.

 

Da naglene ga etter, fosset vannet inn. Labaratorietester av støpejernsnagler på Titanic viste at hodene på dem ga raskt etter i forhold til de av stål når skrogplatene ble utsatt for trykkrefter.

Redigert av Capitaine (see edit history)
Link to post

Sitter i ettertid og analysere. Har vært på mange turer på ræka på Flemish Cap i samme område som Titanic gikk ned. Tragisk og alle vet i dag at isfjell kan komme ned i disse områdene og gjør det ganske ofte. Men husk. Når denne båten/skipet gjør sin første reis er det ingen varsling fra andre media enn andre båter i området. Filmen på tv er grei nok den, men husk det er noen tusen tonn som kolliderer med et isfjell med 90 prosent av vekten under havoverflate. Hvem vinner?

Link to post

Betyr en temperaturforskjell på - la meg antar -5 grd vinterstid og +25grd sommerstid - tilsammen 30 grader noe nevneverdig for stål?

Nei.

Men man skal ikke sveise stål når stålets temperatur svinger under 10 kuldegrader. Da kan det inntre sprøfaser i HAZ. Den temperaturen du beskriver har ingen betydning for stålet. Man skal huske at vannet på plassen var flytende.

 

Siden det er så populært med kompetanse:

Stålarbeider: Har jobbet som platearbeider, sveiser etc

Formell utdanning: Ing. med stål som spesialfelt

 

Kommentar til herding etc.: Carbon må være tilstede for å oppnå herding ved temperatur. Ellers var mange feil dengangen at det ble valset inn urenheter i platene, eks. svovel og carbon. Platene var altså ikke homogene. Dette testes det for i dag. Og skal man sveise opp f.eks. et løfteøre, er det god prosedyre å sjekke stålet i området for laminering (ofte innvalsing av urenheter). Platene til Titanic og alle andre slike, tar en viss herding ved valsingen. Man valser ut gitterfeil i stålet. Kaldvalsing gir bedre styrkeøking enn varmvalsing. Egentlig, hvis vi hadde greid å produsere stål som var feilfritt, ville vi oppnådd styrke omtrent 1000 ganger bedre enn det vi greier i dag. Sett i det perspektivet, så var nok platene til Titanic ikke så gale. Grunnen til at det gikk så veldig dårlig var, som nevnt i programmet, at naglene i den kritiske delen av skipet ikke holdt tilstrekkelig styrkeklasse.

Link to post

Delta i diskusjonen

Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.

Guest
Svar på dette emnet

×   Du har postet formatert tekst..   Fjern formattering

  Only 75 emoji are allowed.

×   Innholdet du linket til er satt inn i innlegget..   Klikk her for å vise kun linken.

×   Det du skrev har blitt lagret.   Slett lagret

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.



×
×
  • Create New...