Njord Startet 22.September.2010 Link til dette innlegget Startet 22.September.2010 Hittil ukjent tabbe kan ha senket Titanic Interessant lesning. Kan noen kommentere følgende sitat: "Da førstestyrmann William Murdoch fikk øye på isfjellet, kommanderte han: «Hardt styrbord!» Dette skulle svinge skipet mot babord - med datidens styresystem. Men ordren ble feiltolket av kvartermester Robert Hitchins." Stemmer det at på denne tiden skulle "hardt styrbord" føre skipet til babord? Sitér dette innlegget Med vennlig hilsen Torkjel Link to post
Mulligan Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Gammelt uttrykk. "Hard to Starboard" er egentlig "tiller hard to Starboard". Som ganske riktig fører til at båten dreier babord. Sitér dette innlegget Link to post
solbris Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Hvor var rorkulten på Titanic Sitér dette innlegget Link to post
Lars Hansen Svart 22.September.2010 Link til dette innlegget Svart 22.September.2010 Trodde dette ikke var noe nytt jeg, mener å ha hørt dette for mange år siden... Sikkert jeg som blander med noe annet... Sitér dette innlegget Link to post
olews Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hadde dette enda vært sant så ville hun kanskje kollidert head on med isfjellet. Det hadde hun overlevd. Hva hun ikke kunne overleve var å blir revet opp som med en boksåpner i 1/3 av hele skroglengden under vann. Spekulasjoner rundt dette forliset og andre (som Edmund Fitzgerald) tar aldri slutt. Triste historier uansett. Ole Sitér dette innlegget Ole S/Y Algol Link to post
2nd Trikker'n Svart 23.September.2010 Link til dette innlegget Svart 23.September.2010 Hvor var rorkulten på Titanic De gamle ror kommandoene holdt seg lenge etter at man fikk ratt på broa. Noen gamle bilferger hadde bare et ratt, midt i styrhuset. Da måtte man dreie sb for å gi bb ror den ene veien, og da måtte man antagelig dreie sb for å gå bb når det ble kommandert sb - hvis man da ikke hadde bestemt seg for forskjellig ror kommando den ene veien - eller var det den andre?. Sitér dette innlegget Link to post
mateco Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 NRK2 viser en dokumentar i kveld, 7 des. kl.20:45, om Titanics forlis. Myter, fakta med nye vitneutsagn,og om omstendighetene rundt! Spennende å se hva som kommer frem! Bjørn Sitér dette innlegget Jo mere man lærer jo mere kunnskap får man om hva man ikke vet !! Link to post
lgboat Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Uansett kommandoer og misforståelser så var det to fatale ting ved konstruksjonen som gjorde at dette skipet før eller siden ville få alvorlige problemer. Stålet var herdet og sterkt, men skjørt (brittle) som glass! De vanntette skottene gikk ikke til topps og kunne derfor slippe inn vann til neste skott såsnart det var fylt. Sitér dette innlegget Link to post
Ingar Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Anbefaler de som er intr. i dette å se Camerons Ghosts of the Abyss. Unike undervannsopptak, var nede med 2 ubåter og ROV samtidig og lysrigg som ble operert fra kran på moderskipet. Finnes også i 3d. Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Så så "Igboat" å hevde at stålet var herdet er vell å ta litt hardt i. Men at stålet var sprøtt stemmer nok ganske bra, men det kommer av stålet kjemiske sammensetting og ikke varmebehandling. Hvor jeg har dette fra? leste en gang i tiden rapporten av analysen på de bitene av skogplatene som ble tatt opp... Og når det kommer til konstruksjon eller kanskje heller produksjonsmetode er det flere ting som gjør henne til et synkbart skip. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 lgboat, ikke Igboat. Hardened, hardened and tempered... eller quenched? Er du metallurg eller stålverksarbeider? Eller stålkonstruktør? Eller noe annet med stålkompetanse? Look forward to hearing from you. Kind regards, Sitér dette innlegget Link to post
Halcyon Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 sorry trykkleifen til spm, nei, ja, ja og ja Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Alt i orden. Men hva får deg til å mene at det ikke var herdede stålplater som var brukt? Mener du at de ikke kunne herde stål på tidlig 1900-tall? Sitér dette innlegget Link to post
2nd Trikker'n Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 <ikke mitt felt, men jeg kan ikke forstå at skrogplatene var temperatur herdet. Jeg tror at på den tid var eneste måten å herde stål på var å varme det opp, så kjøle det ned raskt (quench) i olje eller saltvann og så varme det opp igjen, men ikke så mye (temper). Alt dette måtte skje etter at platene var formet. Skroget var klinkbygget og naglene varmes opp før de klinkes. Kanskje de ble avkjølt for fort og ble sprø. Sitér dette innlegget Link to post
lgboat Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Quenched er korrekt. Men temperingen gikk ikke helt som den skulle. Det skotske stålverket som produserte stålet og valset platene eksperimenterte (som alle verk har gjort og gjør den dag i dag) med forskjellige måter å øke stålets styrke. Ikke helt heldige med endel, en god del, av platene. Og naglene var nok ikke alle av beste kvalitet de heller. Selv i dag har man ikke alltid full kontroll over prosessene, men kvalitetskontrollene er så uendelig mye bedre nå, derfor er det lett å luke ut en batch som ikke holder mål. Sitér dette innlegget Link to post
Capitaine Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 (redigert) Hovedårsaken til at Titanic sank, var at den kolliderte med et isfjell. Men når det først hadde skjedd, var årsaken ifølge dokumentaren på Nrk2 i kveld at naglene i den buede delen av skroget, altså i hovedsak i overgangen mellom skrog- og bunnsidene, hvor også skipet traff isfjellet, var laget av støpejern istedet for stål. Og grunnen til at naglene på de buede skrogsidene var laget av støpejern, var at de måtte klinkes for hånd da det ellers ikke hadde vært mulig å klinke disse pneumatisk slik de av stål ble ellers på skroget. Og styrken på støpejernsnagler er betydelig dårligere enn de av stål. Da naglene ga etter, fosset vannet inn. Labaratorietester av støpejernsnagler på Titanic viste at hodene på dem ga raskt etter i forhold til de av stål når skrogplatene ble utsatt for trykkrefter. Redigert 7.Desember.2010 av Capitaine (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Venturer Svart 7.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 7.Desember.2010 Sitter i ettertid og analysere. Har vært på mange turer på ræka på Flemish Cap i samme område som Titanic gikk ned. Tragisk og alle vet i dag at isfjell kan komme ned i disse områdene og gjør det ganske ofte. Men husk. Når denne båten/skipet gjør sin første reis er det ingen varsling fra andre media enn andre båter i området. Filmen på tv er grei nok den, men husk det er noen tusen tonn som kolliderer med et isfjell med 90 prosent av vekten under havoverflate. Hvem vinner? Sitér dette innlegget Link to post
sailorboy Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Dette er ingen "ny" teori, men er for lengst publisert som en "forklaring" på det som skjedde. Det er ikke uten grunn at IMO har innført regelen at dersom en dreier et ratt mot styrbord, så skal båden dreie mot styrbord. sailorBoy Sitér dette innlegget Link to post
Mouche Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Flere år siden det ble vist program på TV, husker ikke kanal, hvor nettop dette med naglene ble gjort til et hovedtema etter lange og nøye undersøkelser og hvor de hadde rekonstruert de metoder/materialer/blandinger de benyttet til produksjon av disse. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
Bartesam Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 I det programmet fant de vel ut at stålet den gangen var ganske så sprøtt, og særlig i kaldt vann... Sitér dette innlegget Inn til barten, og borte vart`en Classiske Motorbåter Link to post
OT-flyktning Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Betyr en temperaturforskjell på - la meg antar -5 grd vinterstid og +25grd sommerstid - tilsammen 30 grader noe nevneverdig for stål? Sitér dette innlegget Link to post
SeaRaymond Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Alt er vel relativt Sitér dette innlegget Link to post
Jernbåten Svart 8.Desember.2010 Link til dette innlegget Svart 8.Desember.2010 Betyr en temperaturforskjell på - la meg antar -5 grd vinterstid og +25grd sommerstid - tilsammen 30 grader noe nevneverdig for stål? Nei. Men man skal ikke sveise stål når stålets temperatur svinger under 10 kuldegrader. Da kan det inntre sprøfaser i HAZ. Den temperaturen du beskriver har ingen betydning for stålet. Man skal huske at vannet på plassen var flytende. Siden det er så populært med kompetanse: Stålarbeider: Har jobbet som platearbeider, sveiser etc Formell utdanning: Ing. med stål som spesialfelt Kommentar til herding etc.: Carbon må være tilstede for å oppnå herding ved temperatur. Ellers var mange feil dengangen at det ble valset inn urenheter i platene, eks. svovel og carbon. Platene var altså ikke homogene. Dette testes det for i dag. Og skal man sveise opp f.eks. et løfteøre, er det god prosedyre å sjekke stålet i området for laminering (ofte innvalsing av urenheter). Platene til Titanic og alle andre slike, tar en viss herding ved valsingen. Man valser ut gitterfeil i stålet. Kaldvalsing gir bedre styrkeøking enn varmvalsing. Egentlig, hvis vi hadde greid å produsere stål som var feilfritt, ville vi oppnådd styrke omtrent 1000 ganger bedre enn det vi greier i dag. Sett i det perspektivet, så var nok platene til Titanic ikke så gale. Grunnen til at det gikk så veldig dårlig var, som nevnt i programmet, at naglene i den kritiske delen av skipet ikke holdt tilstrekkelig styrkeklasse. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.