ColinD Startet 22.September.2010 Del på Facebook Startet 22.September.2010 Tidsskjemaet for vårpussen har sprukket med god margin... (!) Jeg oppdaget råte under dollbordet i våres og brukte halve sommeren på å fikse det (perfeksjonist...) Nå er jeg omsider ferdig med å olje og lakke båten og gjøre den sjøklar, og det store spørsmålet er: Har båten best av å komme på vannet og trutne et par uker før jeg tar den opp, eller bør jeg bare beholde den tørr som den er? (Båten har stått under tak i sommer mens oppussingen pågikk, så den er ikke veldig tørr). Innerst inne har jeg lyst på en tur før jeg gir meg for sesongen, for å sjekke at alt fungerer, og ikke minst, nyte resultatet av arbeidet. Hva mener "ekspertisen"? Er jeg gal? Sitér dette innlegget Link to post
Svaap Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Hei, Overlater det å svare på spørsmålet ditt til de som har erfaring med å ha båten på vannet ( ) Ville bare si at for et vakkert resultat bildet viser! WOW!! Flere bilder ville bli verdsatt! Sitér dette innlegget Prosjektet SVAAP og Prosjektet MINDE Link to post
Gurba Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Her glinset det fint du Sitér dette innlegget Link to post
NilsPils Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Nydelig båt. Minner litt om Tora. Dersom du kan tenke deg noen fine høstturer kan det jo være aktuelt å sette henne på vannet. Men dersom det bare er for å få henne våt(!), ville jeg spart meg brydderiet og ventet til våren. Gal? Selvfølgelig! Det er de fleste her. Sitér dette innlegget Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten SaowaneeJeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................ Link to post
Moas-ark Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Oj, den ser flott ut! Synes du skal holde den tørr jeg, ellers må du ta den opp igjen ganske snart, slik at den rekker å tørke igjen før frosten kommer. Sett inn undervannsskroget med olje istedet! Men det er lov å være gal Sitér dette innlegget Nancy, trenekke 21 fot fra 1930. 1995-2001 Arina hvalersnekke 27 fot. 2001-2008 Miranda mahognysnekke 33 fot. 2008- 2021 Dirlanda, tre-motorseiler, 29 fot. 2021- Link to post
Sunnmøringen Svart 22.September.2010 Del på Facebook Svart 22.September.2010 Jeg håper selv å bli klar for sjøsetting i oktober ...og da blir det ikke vårpuss før det nærmer seg mai. Båten skal altså ligge ute i hele vinter. Jeg anser meg ikke som gal i det hele tatt ...men det er naturlig nok fordi det er vinterhalvåret som er beste tiden for fiske. Å nyte solen og varmen på blikkstille hav har sin sjarm, men det har definitivt noe eget ved seg å tørke saltvann fra fjeset når sjøen slår over båten også ;) Elementenes utfordringer, liksom :) Sitér dette innlegget "Feilen med verden er at de dumme er så skråsikre på alt - og de kloke så fulle av tvil." Bertrand Russel Link to post
andk Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 sett en luftfukter under båten noen dager..billigere enn å sette den ut og da den opp:) Sitér dette innlegget Link to post
Verrie Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Det er nok veldig fristende og sjøsette for å ta noen fine høstturer. Men i og med at vi i kalenderen er kommet såpass langt utpå høsten tror jeg ville styre mine lyster og heller vente til våren. Ser du er fra østfold. Kulda kan komme fort. Dersom du sjøsetter vil båten være våt og trenge tid for å tørke opp i bunnsvill/hud. Kommer frosten før du har fått tørket godt ut, kan du risikere frostsprengning. Men om du sjøsetter kun for et par-tre uker, burde det gå greit, men det er jo begrenset hvor mye du får brukt henne på den tiden? Jeg ville ha ventet til våren. Sitér dette innlegget Link to post
gon Svart 23.September.2010 Del på Facebook Svart 23.September.2010 Om lysten er tilstrekkelig sterk, så sjøsett da vel. Er du redd for frostsprenging, kan du vel helle noen liter frostvæske på kjølen, og la den stå med det en tid før du sjøsetter. Jeg gjør det hvert år på våren. Jeg tar aldri opp snekka før nov.- des. Båten rekker aldri å tørke før kulda setter inn, men jeg har aldri, på nær 25 år opplevd frostsprenging. Jeg tror i det hele tatt at faren for frostsprenging er overdrevet. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.