Jump to content

Firmaregistrert lystbåt

fanaholmen

Recommended Posts

Dette var en interesant tråd. jeg holder på å kjøpe ny bruktbåt nå. Noen av de båtene jeg ser på, er firmaregistrert. Jeg er ikke interesert i firmaregistrering av min båt. Jeg går derfor ut at det hele er rimelig greit fom meg som kjøpert abg. momsen. Det firmaet som eier båten, fakturerer denne til meg, med tillegg av mva.

MEN hva med hk-avgiften. Firmaet som i sin tid kjøpte båten ny, fikk jo denne refundert. Hvem blir ansvarlig for at denne nå blir betalt inn, i det båten går over fra næring til privat ? Vil jeg som kjøper risikere å bli ansvarlig for at denne blir innbetalt til staten. Eller er det utelukkende selgende firma som selger som har dette ansvaret.

Du er ikke lovpålagt å være en dyktig forretningsmann, men du er lovpålagt å ikke drive "snik-uttak" av penger fra firmaet.

Ved etablering av et selskap eller betydelig (som kjøp av båt i selskapets navn vil være) utvidelse av virksomheten vil skattemyndighetene forlange at det går i pluss eller at det går tydelig frem at det er meningen at det skal gå i pluss i nær fremtid.

Hvis ikke, kan du få krav om tilbakebetaling av MVA og i neste omgang skatt.

Virker for meg som om skattemyndighetene kan sitte på gjærdet og velge virksomheter som yter til statskassa og nekte øvrige å føre MVA til fradrag.........

Ved etablering av et selskap eller betydelig (som kjøp av båt i selskapets navn vil være) utvidelse av virksomheten vil skattemyndighetene forlange at det går i pluss eller at det går tydelig frem at det er meningen at det skal gå i pluss i nær fremtid.

Hvis ikke, kan du få krav om tilbakebetaling av MVA og i neste omgang skatt.

Virker for meg som om skattemyndighetene kan sitte på gjærdet og velge virksomheter som yter til statskassa og nekte øvrige å føre MVA til fradrag.........

Det er vel litt logisk at en ikke skal kunne opprette et selskap eller foreta disposisjoner med hovedhensikt å unndra seg skatt og MVA? Dette med firmabåt ble jeg faktisk advart mot av revisor før jeg hadde spurt.

Hilsen Nils Rømcke som har tresnekka Tora og motorbåten Saowanee
Jeg er litt gal, og trives ganske godt med det ................

Det er vel litt logisk at en ikke skal kunne opprette et selskap eller foreta disposisjoner med hovedhensikt å unndra seg skatt og MVA?

Dette har lite med logikk å gjøre og mye med å spare skatt å gjøre! Det etableres nok daglig en rekke selskaper hvis eneste formål er å slanke skatteregningen og å øke saldoen på egen konto, hvilket er helt greit for meg så lenge det skjer innenfor lovens rammer. Skatteplanlegging er ikke ulovlig!

Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and!

Jeg har en noe annerledes, men beslektet problemstilling. Jeg er registrert som enkeltmannsforetak og driver som konsulent. Jeg har brukt min private båt for å ta med potensielle kunder på turer, noe som bla har resultert i at jeg nå i to år har fått kontrakter med det samme firmaet. Jeg tar med ledergruppen på fjordturer et par ganger hver sommer som en del av dette samarbeidet (jeg fakturerer da ikke noe til disse for de utgiftene jeg har på dette). Jeg skriver derfor av noen av mine utgifter på drift og reparasjon av båten på firmaet - totalt ca 25% av de utgiftene jeg har hatt de siste årene. Jeg bruker ikke regnskapsfører, men vurdere å skaffe meg en. Er føring av slike utgifter på firmaet noe som skattemyndighetene vil akseptere?

Jeg ville ikke ha satset på at de godtar 25%. Derimot ville jeg ha basert meg på dokumenterte utgifter. Om du ber de samme potensielle kundene på middag hjemme får du nok dekket utgifter til mat (f.eks. cateringfirma), men neppe 25% av utgiftene til det innebærer å ha bolig.

Har selv en lite enkeltmannsforetak i tilleg til min fastjobb, hvor jeg drar inn mellom 350 og 500 tusen i året. Har nesten ikke utgifter (ca. 20-30 tusen i året), og burde ikke være noe åpenbart mål for ettersyn. Men siden min hovedvirksomhet ikke er mva. belagt, men noen oppdrag er det, og jeg ikke har benyttet meg av fradrag for inngående mva (fordi jeg ikke klarer å koble mine utgifter og innkjøp til de få mva.pliktige oppdragene, har jeg ikke orket å trekke fra inngående mva.) fikk jeg såkalt forenklet ettersyn i fjor. Det gikk fint, men jeg er glad jeg har vært på den sikre siden av skatte- og mva.lovgivningen.

Jeg har også brukt privat båt til tur med kunder etc. Det finnes en takst ala km.godtgjørelse for bil, også for båt. Den dekker imidlertid knapt nok utgiftene til drivstoff på en skjærgårdsjeep. Jeg har derfor tatt en godtgjørelse på 900 kr. pr. t. for bruk av min 35 fots båt. Revisor har ikke reagert på det.

Hallo!

Det er mulig at jeg har en litt forenklet forståelse av hva som må til for å drive et firma, jeg driver jo et NUF sik at jeg ikke har revisjonsplikt, men benytter en autorisert regnskapsfører. Imidlertid har jo jeg en drift i firmaet som skaper et brukbart overskudd, slik at både firmaet og jeg betaler skatt og arbeidsgiveravg, mva og OTP og jeg vet ikke hva.

Det er jo selvsagt av hvis man KUN har en båt på firmaet og ikke noen annen drift at noen vil stille spørsmål, men de kan jo ikke skjære igjennom på basis av at du ikke tjener penger? Skattemyndighetene er nok forpliktet til å studere realitetene i saken. Hvis bare båten ligger der og du ikke bryter akjseloven (eller hvilken lov det er som regulerer forholdet mellom firma og nærtstående) så er du nok på trygg grunn.

Og når det gjelder det med regniskapsfører så ( mitt utgangspunkt var at man har et firma som er i drift på en eller annen måte) har du full rett til å kjøpe en båt. Men det er jo åpenbart forbudt å kun benytte denne privat.

Mvh

Joda. Et båtmotor for næringsformål, får refundert hk-avgiften.

Dette er bare til dels riktig, loven sier følgende :

På vilkår departementet kan fastsette, fritas refunderes eller ytes tilskudd for avgift på båtmotorer som:

a) Selges til eller innføres av utenlandske diplomatiske og konsulære tjenestemenn som nyter personlig toll frihet.

b) Fra tilvirkers, importørs eller forhandlers lager

1. utføres til utlandet,

2. legges inn på tollager, når varene er bestemt til utførsel eller til bruk som nevnt i tolltariffens innledende bestemmelser § 24 nr. 1,

3. leveres til bruk i fartøy registrert i fiskebåt registeret (dog ikke utenbordsmotorer og hekk aggregater),

4. leveres til bruk i fartøy m.v. registrert i skips registeret, med unntak av fritidsbåter.

c) Innføres tollfritt i medhold av tolltariffens innledende bestemmelser § 11, pkt. 10, 12, 13 eller 14 e.

d) Benyttes i Forsvarets marinefartøy.

e) Selges til eller innføres av NATO eller NATOs hovedkvarter, styrker eller personell i den utstrekning dette følger av internasjonale avtaler Norge er forpliktet av. Fritaket omfatter på tilsvarende vilkår også styrker fra landene som deltar i Partnerskap for Fred.

Denne tråden minner også litt om en vi hadde tidligere hvor mange var forbanna fordi fiskerne på vestlandet kjøpte seg fritids"fiskebåt" fra viksund og fikk refundert alle utgifter osv.

Jeg driver selv et båtfirma og importerte en båt for 3 år siden som jeg sterkt vurderte å ta inn gjennom firma. Jeg driver med salg og montering av båtutstyr (holdt på 5-6 år)og de fleste type reparasjoner, og vurderte å ta båten i firma for å bruke vinteren (når det er lite aktivitet i firmaet) til å gjøre litt mindre oppussingsarbeider, reparasjoner osv. for å så å selge båten på våren, forhåpentligvis med en liten gevinst. Dersom det ikke lot seg gjøre å få solgt båten tenkte jeg at jeg kunne ha den i utleie og forhåpentligvis få litt ekstra inntekter på den frem til jeg fikk solgt den.

Jeg undersøkte endel ifm dette, men etter å ha pratet med flere som har hatt båt i firma og fått ettersyn så slo jeg dette fra meg. Det var entreprenører som hadde kjøpt båter til over 5 mill som aldri hadde leid ut båten eller drevet noe som helst virksomhet, men også andre som kjøpte båt med utleieavtale gjennom seilbåtimportørene hvor båten faktisk gikk i utleie omtrent hele sommerhalvåret. Jeg hadde ingen planer om å bruke båten privat, men det virker som staten hugger av deg samtlige fingre bare ved en minste mistanke. Jeg synes det er synd da jeg fortsatt er av den oppfatning at dette kunne være en bra aktivitet å drive med i vinterhalvåret som absolutt er båtrelevant og at jeg kunne tjent litt ekstra penger på dette...

Nå har jeg fått prolaps i ryggen og har derfor endel begrensninger på hva jeg kan gjøre av reparasjonsarbeider, og ser meg derfor om etter noe annet å drive med. Jeg har hatt endel folk med ut på seilturer som synes jeg burde starte seil og navigasjonsskole, noe som sterkt vurderes. Dersom jeg får solgt båten nå, så tror jeg at jeg kommer til å kjøpe ny båt i firma, men jeg mener da å ha en legitim grunn til å gjøre det, og forhåpentligvis klarer jeg å generere såpass med inntekter at jeg får det hele til å gå i pluss, men det er klart at det skal ganske mye aktivitet til for å få inntekter av dette allerede første året. De fleste her er nok kjent med at det koster endel kroner å eie en båt :headbang: Jeg mener å kunne sannsynliggjøre at jeg har et reellt påskudd for å kunne registrere en slik båt i firmaet, men når jeg henvender meg til skattekontoret for å få noen råd og tips om hvordan jeg må gå frem for å unngå å bli straffet i form av en heftig fordelsskatt eller momskrav på like linje som de som åpennbart har helt andre hensikter enn "legitime" får jeg bare svadasvar tilbake. Jeg kommer derfor til å være nøye med føring av loggbok, motortimer, dieselfyllinger, utseilte distansser, markedsføring osv., også får det være opp til retten om jeg klarer å sannsynliggjøre det god nok hvis det blir et ettersyn! Jeg tipper nok at mange av de som er berørt av straffeavgifter på 26 millinoer i møre og romsdal og trønderlag (ref artikkel tidligere i tråden)er blant "fiskerne" som mange var forbanna på i fjord, men er også redd at dette kan ha gått utover andre også som har hatt gode hensikter når de valgte å ta båten inn i firma (forsøk på seilskole, navigasjonsskole, båtimport, sportsfiske, utleie o,li. som var tenkt å gi gode inntektter).

Etter mitt syn er du på den riktige siden, men Staten er stor og sterk og kan uansett finne på å lage en del trøbbel under veis. En time eller to med en god skatteadvokat i forkant kan være verdt pengene.

Representant for Folk i båt-bevegelsen og venn av paraplydreggen.

Jeg tror nok at mange har vært heldige, og noen har fortsatt flaks, men det eneste som er sikkert er at det er svært mange som kommer til å måtte betale dyrt når de får bokettersyn. For det får de helt sikkert veldig snart. ER ikke så mange år siden alle oslo-området med båt i firma fikk fullt ettersyn! Da ble det mye bråk, og jeg vet også om en reparatør og stor importør som kan se langt etter lommepengene sine for å si det sånn... :headbang::headbang:

Oppsummeringen er nok at firmabåt (som er kjøpt for private formål) kan fungere over veldig kort tid, men man risikerer mye og vil nok heller ikke kunne glede seg over å ha båten på samme måte da man uansett vet at man ikke seiler med helt hvitt mel ombord for å si det sånn.. :sailing:

• 1 måned senere...

Hei,

Jeg vurderer å selge alt jeg eier og kjøpe meg en seil catamaran.

Og denne vil jeg bo i!

Jeg er en mann som dessverre er blitt uføre pensjonist men som kan ha en inntekt på inntil 1 g i året og lurer da på om jeg kan leie ut båten med meg som skipper og i så tilfelle hva må jeg da skatte for? Hvor lite kan jeg ta ut i lønn og hvor mye kan jeg skrive av som driftsutgifter på båten?

(Eks: si at jeg tar 10 000 for en helg med båten, og selv tar ut 1000 i lønn og lar resten gå til å betale båtens utgifter.)

Båten plenlegger jeg å ha i Norge om sommeren men så fort det blir kalt seiler jeg sørover til varmere strøk hvor jeg vil oppholde meg til det igjen er ok temperaturer i Norge.

Kan jeg få moms fritak på denne også?

Har en sovende enkeltmanns foretak.

Så en tanke, man kan jo leie ut mindre enn 50% av boligen sin også slippe å betale skatt.....

og båten vil jo være boligen min...hehe

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Hei

Tror generelt at du etter fem år må ha gått med overskudd for å kunne fortsette å trekke fra mva.Når du har et gammelt enkeltmannsforetak betyr det kanskje at denne tiden allerede er gått.

Tror det er vanskelig å si hvor mye egenbruk som godtas. Be om en forhånsdsuttalelse på dette fra skattemyndighetene før du begynner.

I slike tilfeller kan det være flere andre muligheter som feks å registrere et NUF i utlandet. Reklamen sier at du kan ta ut nokså mye da med lite skatt.

I tillegg kan det jo vurderes om båten bør innføres til norge eller ha en hjemmehavn i eu og bar ebesøke Norge på sommeren.

Mons

Jeg vurderer å selge alt jeg eier og kjøpe meg en seil catamaran.

Og denne vil jeg bo i!

Jeg er en mann som dessverre er blitt uføre pensjonist men som kan ha en inntekt på inntil 1 g i året og lurer da på om jeg kan leie ut båten med meg som skipper og i så tilfelle hva må jeg da skatte for? Hvor lite kan jeg ta ut i lønn og hvor mye kan jeg skrive av som driftsutgifter på båten?

(Eks: si at jeg tar 10 000 for en helg med båten, og selv tar ut 1000 i lønn og lar resten gå til å betale båtens utgifter.)

Dette har jeg også vurdert, og det høres fortreffende ut.

Nå er ikke jeg uførepensjonist, men helt generelt bør man være forsiktig med å ligge helt oppunder fribeløpet på 1G i lengre perioder. Det er helt sikkert en god grunn til at du er trygdet, men som vi leser i avisene hver dag er ikke NAV alltid like enkle å ha med å gjøre, og 70k i året tilsvarer vel for en gjennomsnittsarbeider ca 20% arbeid, og det har vært eksempler hvor NAV heller har sett at vedkommende går over til 80% trygd istedet for å tjene ett grunnbeløp hvert år

Når man i tilegg snakker om en forholdsvis fysisk og mentalt krevende jobb, som å seile en forholdsvis stor båt alene, er man i risikogruppen. Dette er bare til informasjon, det er godt mulig dette ikke har noe med din situasjon å gjøre i det hele tatt.

Du kan jo også si fra deg trygden helt eller delvis i en periode (mener denne er økt til 5 år nå, men er usikker) hvor du kan tjene akkurat hva du vil, og fortsatt ha krav på å få tilbake trygden uten å søke på nytt.

Som selvstendig næringsdrivende er veldig enkelt sagt overskuddet i selskapet skattbar inntekt for deg privat, slik at det kan være vanskelig å beregne inntektene såpass nøyaktig, men derimot med ett AS eller NUF kan du selv velge hvor mye du ønsker å ta ut i lønn, og resten av ett eventuelt overskudd kan benyttes til andre ting, stå i selskapet eller tas ut som utbytte.

Hvor mye du kan skrive avsom av som utgifter er i utgangspunktet ubegrenset, så lenge det er reelle utgifter i selskapet. Du kan også få problemer i og med at du planlegger å bruke båten til lengre private turer, og rent generelt er det vanskelig å drive slik virsomhet i det store hele, ettersom skatteetaten har funnet ut at slike selskaper er svindel og bedrag, og bare er en måte for de med over gjennomsnittet med midler til å få utgiftsført den nye båten sin, det virker ikke som om man har tatt høyde for at noen faktisk kan drive med dette som reell næringsvirksomhet.

På den andre siden er det vel nettop utgiftsføring av din private bolig og feriebåt du er ute etter, så de er kanskje ikke i helt i Disneyland hos skatteetaten likevel?

Båten plenlegger jeg å ha i Norge om sommeren men så fort det blir kalt seiler jeg sørover til varmere strøk hvor jeg vil oppholde meg til det igjen er ok temperaturer i Norge.

Kan jeg få moms fritak på denne også?

Har en sovende enkeltmanns foretak.

Så en tanke, man kan jo leie ut mindre enn 50% av boligen sin også slippe å betale skatt.....

og båten vil jo være boligen min...hehe

Du kan få momsfritak på alle utgifter som er momsbelagt, men på brukte fritidsbåter er det ikke mva. men derimot kan du få tilbake mva på ny båt eller importert båt, det finnes flere tråder om akkurat dette her på båtplassen, søk knappen er oppe til høyre på siden her!

Regelen om skattefri utleie av bolig gjelder bare for fast eiendom!

Vet du begrensningen på hvor lenge jeg kan være i norgemed båten om den er registrert med hjemmehavn i EU?

Hva da med en som det ikke er betalt VAT på?

Dette har det i det siste vært mange tråder om her på båtplassen, søk knappen er nok en gang oppe til høyre, men mener å huske det er 12 mnd dersom du ikke forlater båten her.

Det er fullt mulig med en båt hvor VAT ikke er betalt, men båten kan da være i EU maks 18mnd, og Norge 12 mnd, tror jeg det er uten å sjekke i noen av de gamle trådene her, problemet er hvordan det ligger an når du er Norsk statsborger med utenlandsk båt i Norge, registrert på ditt norske firma, uten at det er betalt VAT osv. du vil nok male en stor blink på deg selv for skatteetatens lange armer.

Forøvrig ville jeg ikke gått for en katamaran noe særlig over 40 fot dersom du har tenkt til å seile alene, eller bare med to personer på lengre turer osv.

Jeg regner med at du har prøvd å seile med en slik, og at du er klar over at det er en del fysisk arbeid med en slik båt, både med vedlikehold og ved selve seilingen, ikke det at det er noe særlig mindre arbeid med en båt med bare ett skrog, men bare til opplysning, ettersom du er ufør?

I diskusjoner som denne tenker jeg alltid at det er en hel skala av gråtoner

mellom svart og hvitt.

Jobber selv for et mellomsstort firma som har en fin båt , som brukes av de annsatte,

på lik linje som firmahytte og leilighet i syden.

Om en av sjefene / eierne tar seg en liten tur innimellom blir dette litegrann lysegrått ,

mens det ser ut som om det er mange som drømmer om å ligge mer over mot svart , men dette er vel 15 år for sent.

Glem heller ikke at mange bokettersyn utløses av misunnelige folk som blir forbanna på tjuvtriks.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...