Jump to content

Firmaregistrert lystbåt

fanaholmen

Recommended Posts

Takker adeno for gode svar, noen snertne men med humor hehe

Min uførhet er mye pga stress og noen andre faktorer. Derav navnet på meg her inne og båten som jeg har som også er registrert med det navnet :)

Et annet problem er at jeg skjelver i hendene og arbeider jeg mye med dem, som å dra i snorer etc så blir det verre.

En monohull er mye mer vanskelig å seile enn en katamaran, og med elektriske vinsjer er mye av problemene mine med hendene løst, skulle jeg tru.

Med katamaranen er det stor stabilitet selv i urolig sjø og høye bølger og jeg trenger ikke klamre meg til forskjellige ting for ikke å falle ut av båten. (har seilt en beneteau 51 litt, blandt annet over "Gula Hompen")

og med en relativt automatisert båt ville det vell bli ganske bra.

De jeg vurderer er Lagoon 421, 440 og 450 men muligens 400 også. Også vurderer jeg Fountain Pajot 44 eller 48

og til slutt Leopard 46, muligens 38 også.

Alle disse båtene kan jeg seile singelhanded men det er klart jeg ikke går over lengre strekk uten å ha med meg folk

Jeg ser nok at jeg blir nødt å momse ja og da ha friheten til å bruke så mye jeg vil. Men kan jo ta med betalende gjester og eventuelt føre det opp som en bi inntekt.

Å registrere båten i Spania er heller ikke billig, de skal ha 12% for omregistrering eller første gangs registrering + 14 % mva så da er jeg like langt.

Noen som vet hva en forsikring blir på en 44 fots katamaran?

Hilsen Pål, Triton 225 med navnet "Lykkepille" VHF LE8816 MMSI 258030220

Hva din uførhet skyldes legger ikke jeg meg borti, så det var på ingen måte sånn ment, men på grunn av brudd i ryggen og nakken og tre knuste virvelskiver tidlig i 20 årene, og påfølgende revmatisme senere år har jeg hatt en del kontakt med NAV, selv om jeg fortsatt er i arbeid, slik at jeg vet litt om hvor firkantede de kan være når man forsøker å få til noe, da det virker enkelte ganger som det beste ifh. til NAV er å bare gi opp :headbang:

Derfor vet jeg også at denne frigrensen på 1G helst ikke bør utnyttes til fulle år etter år ettersom det har vært tilfeller hvor dette har ført til mistenksomhet fra NAV, selv om det i utgangspunktet er fult lov.

Samt at jeg har fått med meg at det kan være vanskelig med næringsvirksomhet samtidig med uførepensjon.

Riggen på en katamaran er stort sett mye av samme som på en mono, men med el vinsjer og annet kan man i dag seile omtrent uten armer slik at det er ikke noe problem så lenge man er klar over hva man trenger av hjelpemidler på forhånd, og ikke minst hva som er å få tak i av hjelpemidler.

Jeg har vært ombord i Lagoon og FP, men aldri en Leopard. Personlig liker jeg ikke hverken Lagoon eller FP, Lagoon mest på grunn av det litt sære utseendet med vinduene osv. selv om det er praktisk, og FP er jeg litt skeptisk til kvaliteten på.

Leopard skal være svært gode båter, selv om de nå bygges i Kina, men det er ikke mange av de rundt i Norge så det kan kanskje være vanskeligere å selge en slik, uten at jeg vet noe om det.

Med valget mellom Lagoon, FP og Leopard hadde jeg valgt Leopard hver gang, men det er bare en personlig mening, og alle tre er i utgangspunktet flotte båter.

Helt personlig ville jeg valgt noe med bysse oppe, god oversikt fra cockpiten, helst styring på begge sider, men ikke ett must, 2 til 3 lugarer og med god lagringsplass og i størrelsen 38 til toppen 50 fot.

Som charterbåt er nok Leopard med 4 kabiners layout mer passende, og den har jo fortsatt bysse oppe osv. men man har litt lite lagringsplass under lengre turer, selv om det selvfølgelig går an å fylle en kabin eller to med rot dersom man bare er to-tre personer om bord.

En annen ting som er viktig for meg er at det må selvfølgelig være mulig å strekke alle tau til cockpit, også fra daggerboards dersom man ønsker dette, men de fleste båter har denne muligheten, da det kun dreier seg om riggingen. Noen har også tauverket gående innvendig, som blir mer ryddig ettersom det ikke er tau man kan snuble i, som er en stor fordel.

Det er litt merkelig at ikke flere velger katamaran, ettersom prisene er tett på de mer ekslusive mono båtene, og man slipper å leve på skrå, samt at man kommer inn over alt ettersom båten kun stikker en halvmeter dypt, seiler minst like bra, bedre plass og mange andre fordeler. Eneste bakdelen jeg ser er behovet for en noe bredere båtplassen og dertil økte priser i gjestehavner.

En annen ting å tenke på for en som har litt problemer med hendene er tilgangen til fordekket. Mange katamaraner har buede sider opp mot gangveien fra cockpit til fordekket, og dersom man ikke passer seg kan det føre til situasjoner hvor man blir hengende i selen etter rekkverket, noe som ikke er særlig festlig(har prøvd).

Hva du gjør med mva og forsikring får være opp til deg, og med utleie er man nok avhengig av en dyrere forsikring.

Jeg vet at mange seiler jorden rundt helt uten forsikring på selve båten ettersom det er fint lite som dekkes ved slike seilaser uansett, så forsikring har i slike tilfeller lite for seg.

Personlig drømmer jeg om en Gunboat eller Sunreef, samt at det bygges mye bra katamaraner i både Thailand og Sør Afrika for tiden, og det kan være en fordel å se litt på disse også dersom man ikke har bestemt seg for noe enda.

Legger inn noen bilder og linker, så blir det litt koseligere her :giggle:

Redigert av adeneo (see edit history)

Gunboat!

Gunboat.jpggunboat01-8165.jpg

Sunreef!

sunreef741-8690.jpgSunreef+74+charter+15.jpg

Leopard!

leopard%2046.jpgleopard46.jpg

Privelege!

sailboats-cruising-catamarans-br-flybridge-70300.jpgMotu%20Sailing%20Catamaran.jpg

privilege7451-8810.jpg090327003.jpg

Hvis man er interessert i å bygge selv finnes det en mengde byggesett å få kjøpt, da dette er veldig populært i Asia og Australia.

Fusion 40 kommer for eksempel i to containere med alle paneler ferdig vakuumstøpt med gelcoat og alt, bare å lime sammen og innrede. Fusion 40 kan også kjøpes ferdi fra ett firma i Spania mener jeg det er som setter de sammen ferdig. Fusion 40 ble forøvrig for ett par år siden kåret til verdens vakreste seilkatamaran.

Fusion 40

De leveres slik!___________________________________________________________og limes sammen som ett stort byggesett!

slide4.jpgslide7.jpg

Ferdig ser de slik ut!

img8.jpgimg13.jpgbest.jpgimg6.jpgimg4.jpg

Schionning lager også byggesett, men med betydelig mer arbeid ved byggingen!

AussieOi2.jpgcosmosiii1.jpg

Flott god og nyttig info :)

Jeg ser at det sikkert er smartere å Kjøpe en Lagoon 400 først. Den koster ny 2.375.000 som kun er 200k mer enn en ny Bavaria 46, begge nakne uten ekstrautstyr. Og med en slik pris bør den være overkommelig som brukt objekt i Norge, spesielt når man ser hvor mye mer konevennlig båt man får for pengene.

Leopard bygger kun Leopard 38 og catamaraner uten seil i Kina, resten bygges i Sør Africa, merk også 38 seil bygges der nede. Mulig de blir mer der borte når fabrikken de bruker i Kina vokser seg mye større med nye faciliteter.

Som jeg ser er det kun en forhandler i Scandinavia av Leopard men er ikke sikker på hvor de holder til og hvilke garantier de gir.

Du nevnte også noen andre selvbygger og selvbygg som blir bygget i Spania, også interesant men så er det om de er CE godkjente og hva garantien blir på disse i forhold til pris etc.

Personlig liker jeg Lagoon utseendet veldig godt og at de er relativt høye, men jeg kjenner lite til seilegenskapene da jeg enda har til gode å seile en katamaran.

Jeg vil nok ha en som er 3 kabins med to bad. Et skrog for meg og et for gjester. Dette fordi jeg planlegger å bo i båten.

Skulle jeg finne ut at dette er noe for meg kan jeg heller vurdere dette etter et par år, s selge resten av eiendelene istedet for å leie ut leiligheten så kjøpe meg en større båt men til nå slår jeg fra meg mulig utleie og koser meg selv med den. Dog blir det nok 3 år til kjøpet blir foretatt, fin 50 års krise ting hehe

Er ellers enig i det med NAV, kan man jobbe 20% så er det forsåvidt riktig at de bare er 80% ufør! Og med tanke på så mange som svindler systemet med å jobbe svart osv. så er det jo like greit at de tar dem.

Som før nevnt kan man nå prøve seg i arbeide i intill 5 år og går det ikke kommer man tilbake med en gang uten å måtte gå igjennom samme mølja for å bli godkjent uførepensjon igjen.

Men staten legger også opp til mye mer gradert uføregrad i forhold til rest arbeidsevne, noe som også er samfunn økonomisk smart, dog er det man sier at det kan lett bli at NAV får mandat til å rekvalifisere tilstanden man er git uføre pensjon på.

Skal nå titte litt videre på linkene og noen ideer du ga meg.

Takk :)

Jeg er forsåvidt enig i at en Lagoon eller FP sannsynligvis er ett bedre valg i Norge, ettersom de har forhandlere her osv. På den andre siden har jeg fulgt litt med, og de katamaranene som har stått til salgs i Norge har stort sett vært av disse merkene, og de står gjerne på finn.no i årevis uten å bli solgt. Dette har nok noe med at denne typen båter ikke er så veldig populære her enda, jeg sier enda fordi det i de fleste andre land hvor seiling er populært snart selges like mange flerskrogsbåter som mono'er ettersom folk får opp øynene for alle fordelene. Gamle vante seilere vil nok ofte velge mono'er, men for de som ønsker en båt mest for rolig seiling og feriebruk med familien osv. så må da katamaraner være ett langt bedre valg med sine gode lys og plassforhold, samt behagelig seiling, selv i relativt store hastigher, i den grad man oppnår det ved seiling.

Forøvrig leveres de fleste av byggesett båtene ferdig med full klasse A Ocean CE godkjenning, og flere av disse har salgskontorer i Europa. Fusion 40 er nok den mest populære, og jeg vet at det er solgt to slike i Sverige som er under bygging, men foreløpig ingen i Norge. Fusion har kontorer i både England og Spania, og all informasjon er å finne på sidene deres.

Fordelene med ett byggesett er at man kan innrede akkurat slik man ønsker og det blir langt billigere enn å kjøpe ferdig båt, men en Fusion 40 koster fortsatt rundt 600k som byggesett, men det tar vistnok ikke noe særlig lengre enn noen uker å sette sammen båten, deretter kommer noen tusen timer med innredning samt noen hundretusener til i materialer og utstyr, rigging, seil osv, slik at det er en del jobb.

Spirited 380 som er den mest sjødyktige katamaranen på markedet, som samtidig har en høy bostandard er noe billigere, men samtidig en del mer arbeid å bygge, men også denne leveres med full CE godkjenning, disse selges forøvig både ferdig bygd og som byggesett av Esprit Marine i Luxemburg.

Disse byggesett båtene er gjerne priset langt over ferdigbåtene som bygges i Frankrike, nedover i Asia og Australia, selvfølgelig alt etter hvilken finish de er bygget til, men de fleste som bygger selv går gjerne og pusler i noen år og arbeidet er som regel deretter når alt er håndlaget av eieren selv. I Norge er nok markedet en del mindre, og man skal treffe akkurat rette kjøperen får å få igjen for alle arbeidstimene med ett slikt bygge, men nå er vel ikke akkurat det planen for de fleste, men det er nok heller litt "terapi" å bygge noe slikt, og nok en gang må det bemerkes at det er mye jobb med en slik båt.

Noen søk på nettet og på Cruisers Forum så vil du finne mange slike prosjekter i spesielt Australia, og det er helt utrolig hvor flotte båter det bygges i kun ett bambusskur i hagen. Nå er selvfølgelig værforholdene noe bedre i den delen av verden, og i Norge så krever det nok noe bedre lokaler vinterstid enn det gjør i f. eks. Australia.

Får håpe du finner drømmebåten, og det er alltid bra med flere katamaraner, det er altfor få av de i Norge!

Lykke til!

Takker igjen for entusiasmen du legger ned i dette med katamaran.

Veldig kjekt at det er andre som også er intereserte i dette emnet.

Du nevner at det er mye jobb med en sånn båt og da lurer jeg på hva din definasjon av "mye jobb" er. Er det bygging av slik eller generell rengjøring?

Er ellers enig at denne Fusion/Spirit båten er veldig flott og det er tiltalende med en høy fart på dem.

Men har sette en denne videoen ra en dansk 380 http://www.youtube.com/user/Sailevent#p/a/u/1/vHGz15kwcUw der de seiler forbi en monohull som ligger på skeive :)

Jeg har også sett en 380 gjøre mer enn 17 knop på video. Og jeg ligger jo og planer med min båt idag på 17..ja rett før den går ut av plan da men alikevell!

Som du og sier så er det nettopp det at noen av disse byggesettene er forholdsvis dyre i forhold til FP og Lagoon

Og da er det liksom tryggere å kjøpe en av dem...eller gi inn skambud på en katamaran på Finn!

Så et spørsmål til...

Hva med seilgarderoben, noen formening om når den må skiftes? Og hva ville sånt koste?

:)

Redigert av LYKKEPILLE (see edit history)

Takker igjen for entusiasmen du legger ned i dette med katamaran.

Veldig kjekt at det er andre som også er intereserte i dette emnet.

Entusiasme og entusiasme, har litt sansen for katamaraner, selv om jeg også liker mange mono'er, men på langturer opp i flere år av gangen, eller til å bo i, er katamaraner overlegne.

Det er nok mange som kikker, og er interessert i katamaraner, men de fleste ender nok opp med en mono da det kan virke enklere og mer akseptert med en slik, ettersom nesten alle som har seilbåt har en mono, og man blir litt utafor i havna og i seilforeninger og slikt hvis man ikke vil leve på skrå.

De som allerede er ute å cruiser de syv hav sier alle det samme, uansett hva du har av utstyr, hvor flott båten er osv. så er det viktigste over så lange perioder ombord i en båt at man er komfortabel og at man kan leve så normalt som mulig, og hva er vel mer komfortabelt enn å cruise i 15-20 knop i en katamaran mens du sitter rett og fint i salongen og spiser middag?

Du nevner at det er mye jobb med en sånn båt og da lurer jeg på hva din definasjon av "mye jobb" er. Er det bygging av slik eller generell rengjøring?

Det er vel ikke så mye mer jobb enn en hvem som helst annen båt. Men det er to skrog å holde styr på og en del flere overflater å holde rene og å polere osv. men skrogene er jo bare en halvmeter under vann, så i forhold til en mono så er det langt mindre å skrape og å stoffe på en katamaran! Og så er det selvfølgelig over dobbelt så mye plass innvendig som på en mono med samme lengde, så det er litt mer å vaske og rydde, men det er vel overlevelig for de fleste.

Bygging er selvfølgelig mye jobb uansett, men jeg vil påstå at det er mindre jobb å smelle i sammen en slik plastikk katamaran enn det er å bygge store trebåter etter f. eks. Archer sine tegninger, som mange i Norge gjør på fritiden, eller se her på forumet på alt det arbeidet Svaap har langt ned i sin fantastiske båt, så alt er relativt, men det er forskjell på en fin gammel eller nybygd seilskute i tre og en plastbåt med ett par skrog, men så er også bruken forskjellig, og til jordomseiling eller som bolig ville jeg heller hatt en plastikk katamaran, men som søndagsbåt er kanskje en slik klassisk seilskute noe å vurdere.

Er ellers enig at denne Fusion/Spirit båten er veldig flott og det er tiltalende med en høy fart på dem.

Men har sette en denne videoen ra en dansk 380 http://www.youtube.c...u/1/vHGz15kwcUw der de seiler forbi en monohull som ligger på skeive :)

Jeg har også sett en 380 gjøre mer enn 17 knop på video. Og jeg ligger jo og planer med min båt idag på 17..ja rett før den går ut av plan da men alikevell!

Som du og sier så er det nettopp det at noen av disse byggesettene er forholdsvis dyre i forhold til FP og Lagoon

Og da er det liksom tryggere å kjøpe en av dem...eller gi inn skambud på en katamaran på Finn!

Dersom man ikke er topp innstilt på å bygge egen båt, så er det nok ikke verdt å starte opp da det nok en gang er mye arbeid med slikt, og av det jeg har sett på nettet så går selve båten greit sammen, men alle installasjoner og interiør er en massiv jobb, så man bør nok ha god tid.

Kunnskapene tror jeg kommer litt av seg selv så lenge man ikke har ti tommeltotter og er interessert i få det til.

Det er fullt mulig å bygge en fin båt for rett over en mill. kroner i materialkostnader pluss en 3-4000 timers arbeid, så må det være opp til hver enkelt om det er en grei hobby, eller om man vil betale for en ferdig båt, alt i alt blir nok ikke prisen så forskjellig dersom man regner timeslønn for selve byggingen av båten.

Så et spørsmål til...

Hva med seilgarderoben, noen formening om når den må skiftes? Og hva ville sånt koste?

Priser på seil er jeg rimelig blank på, det er det nok andre som vet bedre enn meg om her på forumet, og så finnes det så mange typer rigger og mange forskjellige seil, og attpåtil så er det forskjellige kvaliteter å få kjøpt på stoffet seilene lages av osv. så det kan variere mye på prisen hva slikt koster.

Noen lager også riggen selv, støper mast, trekker vaiere og tau selv osv. mens andre kjøper riggen ferdig, ofte inkludert all montering og seil, så det kommer vel an på hva man er interessert i å bruke av penger og hva man mener man kan klare selv.

Her er forøvrig en video av en Gunboat 66

som seiler i 18,5 knop i 21 knops vind ? så har du sett det også! ______________og her er ett klipp til som sier litt om hvordan det er å ha katamaran, i hverfall mot slutten av videoen!

Hei

Tror generelt at du etter fem år må ha gått med overskudd for å kunne fortsette å trekke fra mva.Når du har et gammelt enkeltmannsforetak betyr det kanskje at denne tiden allerede er gått.

er det ikke bare sånn at man blir sparka ut av momsregistret da? har også et sovende enkeltmannsforetak og det skjedde meg etter fem år uten omsetning. aldri hørt noe annet enn at jeg da bare må inn igjen i momsregistret når omsetningen overstiger 30.000 eller hva det nå er som er grensa? man har vel da akkurat de samme muligheten som før?

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...