Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Sist lørdag var gjestehavna på Oscarsborg fylt til bristepunktet. Totalt uten forvarsel ble det fullt kaos av båter som kastet og slo inn i hverandre. Det var, for å si det enkelt, et under at ingen personer ble alvorlig skadet. Årsaken var redningsskøyta Stormbull som ga full gass rett utenfor havna i en utrykning mot en mulig båtbrann.

De rykket ut for å redde liv, men skapte dessverre en livsfarlig situasjon for hundrevis i havna. Folk var dels rasende, dels sjokkerte og dels redde.

Mange av de som var i havna er også medlemmer her på forumet, og mange har reagert direkte til fartøyets mannskap og også til Redningsselskapet. Jeg skrev en epost til NSSR i går, og fikk en beklagelse i dag der det blant annet heter;

"Vi tar denne hendelsen svært alvorlig i Redningsselskapet. Selv om det står om liv, og blålyskjøring er nødvendig, må aktsomheten til de som ligger fortøyd og andre som ferdes på sjøen også være i fokus.

Som en kuriositet kan det nevnes at vi har et kommende skipsførerseminar under oppseiling. Her har vi satt på dagsorden temaet om hurtiguttrykning og aktsomhet."

De av dere som vil lese min epost, hele svaret fra Redningsselskapet og rapporten fra skipssjefen på Stormbull kan lese det på MorMajor-bloggen: www.mormajor.com

Jeg skjønner godt dilemmaet redningsskøytene har, men det er et tema som absolutt bør drøftes, og det er fint NSSR har det på agendaen.

ter-av

(For ordens skyld; NSSR er klar over at det er lagt ut.)

Viksund St.Cruz 340. VHF: LJ6798 og MMSI: 257 979 470. Kikk gjerne innom bloggen vår MorMajor.com .

Denne historien tar opp et viktig tema til ettertanke!

Redningsselskapet som på den ene siden har som hovedoppgave å ivareta folks helse, sikkerhet og liv.

På den annen side vårt eget behov for å sikre oss mot skader og uhell fra utilsiktede hendelser, som plutselig væromslag.etc.

Kan vi forvente i forhold til trådstarters innlegg, at redningselskapet skal hensynta at en fenderlist ranger seg, en ripe i gelcoaten, en kaffekopp eller et stettglass som velter,eller at bestefar tar overhaling og får kul i hodet?

Hvordan ville vi selv reagert om vi var i den ytterste nød og fare, omgitt av røk og flammer? Hvor blir det av hjelpen...?

Tenker vi hadde satt pris på vurderingen til manskapet på redningsskøyta om de vurderte å dra trottlene i bånn for å hjelpe hurtigst mulig, dette til tross for at noen måtte bli forulempet på ett eller annet vis..

Vi har også forsikret våre båter..dette er matrielle gjenstander som kan erstattes eller repareres ..

Hva kan vi selv gjøre for å unngå/begrense de skader som plutselig og utilsiktet kan oppstå?

Skikkelig fendring med skikkelige fendere vil være til stor hjelp..litt omtanke og forutseende kan begrense slike skader

i betydelig grad..

Om ikke hele redningsselskapet, så har mannskapet på disse båtene min største respekt til tross for at mange mener de bør ta større hensyn til fordel for eget ego....!

At de i tillegg går ut med en beklagelse viser storsinn!!

Har vi det samme i slike tilfeller?

Synd det er blitt slik...

Redigert av rogeri (see edit history)

Stormbull kunne kanskje ha nådd havarist like fort ved å gå ut sjeteens østre løp. Da kunne de satt full fart fra basen umiddelbart etter avgang.

Alltid en vanskelig avgjørelse når det er virkelig hast. Fin rapport fra skipperen. Godt at de også vet at båten lager ekstremt stor hekksjø. Den første av "Flyer" båtene som var stasjonert på Skjærhalden har i lang tid slitt med dårlig rykte fordi de "rusler" i trange sund i 10 knop. Helt sikkert som å åle seg frem når man sitter på brua på skøyta - men et helvete for omgivelsene

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Ter-av beskriver det som livsfarlige situasjoner, ikke kaffekopper som går i dørken, Rogeri. Det er 2 helt forskjellige ting. Og om redningsselskapet finner grunn til å beklage, ja så er det nok nettopp det.

Hvis livsfarlige situasjoner oppstår i en gjestehavn som følge av bølger fra en redningsskøyte bør man konvertere til campingvogn, da har man ikke noe på havet å gjøre...

Redigert av rogeri (see edit history)

Når du river av pullerter på en 42 foter er det ikke akkurat ufarlig å bevege seg på dollbordet, og eksempelvis havne i klem mellom båter. Nytter ikke med solide fendere da. Dette skjønner nok de aller fleste, men ikke alle dessverre. Og en kan jo spørre seg hvem som har noe på sjøen å gjøre..... :lipseal:

Case closed fra min side.

Jeg er veldig impulsiv bare jeg får tenkt meg om....

Rogeri:

"Hvis livsfarlige situasjoner oppstår i en gjestehavn som følge av bølger fra en redningsskøyte bør man konvertere til campingvogn, da har man ikke noe på havet å gjøre... "

Helt enig med deg rogeri. Ja for der er skipperen på redningsskøyta du sikter til ikke sant?

Kystskipper 1980 Fredrikstad Navigasjonsskole

Helt enig med deg rogeri. Ja for der er skipperen på redningsskøyta du sikter til ikke sant?

Som du sikkert skjønner var det ikke skipperen på redningsskøyta jeg mente, men de av dere Severin Suveren'er som er allergisk mot bølger, det være seg menneskeskapte eller værmessige og som ikke tar forbehold til annet enn et velfyllt barskap...

Har gjennom årenes løp lest utrulig mange sure innlegg og oppgulp av eder å forbannelse her på forumet av hekkbølger og annen sjøgang som har skapt "livsfarlige" situasjoner..de fleste fra området rundt Oslofjorden...Dette fra folk i båt som for en stor anndel, nettopp har konvertert fra campingvogn, noe uvant med at en båt beveger seg,kan man kanskje si. At en pullert ryker på en 42 foter endrer ikke på noe som helst i forhold til denne saken..

En Viksund kan repareres og pollerter er så vidt jeg vet i de fleste varesortiment hos maritime forhandlere..

Om redningsskøyta hadde hatt et annet mindre kritisk oppdrag, los-skyss eller lignende,hadde saken stilt seg annerledes.

Dere alle vet hva meldingen før oppdraget gikk ut på....

Jeg skal ikke klandre hverken fører av angjeldende RS eller noen andre. Men som innehaver av førerkort for utrykningskjøretøy, og noen års erfaring med utrykningskjøring, så tror jeg at erfaringer og skolering hva gjelder utrykningskjøring på landevei er overførbart til sjøen og RS sjøtjeneste og det store dilemmaet fører av RS her blir satt ovenfor. Aktsomhet, forsvarlighet og hensynsfull ferdsel gjelder uansett. Ferdselen og oppdraget skal stå proposjonalt med faren det medfører for 3. person.

Dette er forhold som utrykningsførere på vei må ta stilling til hver dag, opptil flere ganger om dagen, 365 dager i året.

RS sto nok ovenfor en vanskelig avgjørelse rundt dette. Og det kommer nok til å skje igjen.

Hei nå vet ikke jeg hvor uskjerma den havna er og hvor store bølger den skøyta lager, men jeg synes det blir lit feil å kritisere Redningsselskapet på denne måten.. Tror nok Redningsselskapet har reddet ganske mange flere live enn de har tatt.. Jeg har stått til rors på MTB så jeg vet i grunnen hva hekkbølger er. Dette var noe vi ofte tok hensyn til når vi passerte bryggeanlegg langs norges land, men om vi var ute etter å redde liv, betviler jeg at man hadde slakka så veldig mye av.. Om en havn ligger så åpent til at bølger kommer rett inn mot brygga enten fra vind eller andre båter, bør man jo da fortøye deretter.. Om pullerten på båtene blir revet av må det jo ha vært feil eller for stram fortøyning etter min mening.. pullertene bør jo kunne tåle storm og uvær og være dimensjonerte godt over det man kan forvente å bli belasta med....

Å bruke begrep som "livsfarlig" er jo en ganske drøy påstand etter min mening.. det ineberer jo at menneskeliov lett kan gå tapt.

I en eventuelt redningsaksjon der folk hadde blit berga fra døden, så tror jeg nok ikke pårørende hadde fått superdårlig samvittighet fordi noen lystbåter hadde rulla lit vel mye eller at en kaffekjel hadde velta.. om folk hadde blitt skada, kunne nok kansje folk reflektert over det... men etter min mening synes jeg faktisk menneskeliv er adskillig mere verd enn glassfiber.

Båtgal og Hondafan: Askeladden,Honda Civic Sport, Honda TRX400,Honda CBR 600RR, Honda Kantklipper, Subaru xv

I sundet der den går ut, er det vel så stort at det klasses som fri fart? pleier stortsett selv gå på andre siden, da jeg slipper passere havn/mange båter og ofte har god fart.

Møtte de på vei inn igjen (trolig) og de hadde godt med fart og bølgen var fin å hoppe på , men monster var den ikke, men i havna fikk dere kanskje bølgen den lagde på vei opp i plan?

Forøvrig hyggelig mannskap, og de hjalp en av gutta jeg kjørte scooter med da styret løsnet mens han hoppet på bølgen deres.

Når jeg har møtt rssr båter har de alltid vist langt over middels hensyn i trange leder, mere enn man kan si om politiet i samme farvann.

Fin rapport fra selskapet, håper de holder det di lover:)

Det var ikke pullerten på båten som gikk men feste på brygga.

Synd noen folk ikke vet hvilke konsekvenser store bølger kan ha, som nevnt i teksten over, men de er sikkert mye tøffere en oss.

Hilsen Morten

www.ribtjenester.no

Vil anta at adrenalinet på skøytemannskapet øker bra med såpass viktige meldinger, og da er det nok fort gjort å gi på litt for tidlig.

Men nå er gjestehavna på Oscarsborg snart full hele året, så det var kanskje dumt å flytte skøyta ut dit?

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg var på Oscarsborg og opplevde situasjonen denne kvelden. Og må gi ter-av honnør for et saklig, velargumentert innspill. Hans (og mitt) innspill går ikke på "riper i gelcoat", ødelagte fenderlister eller middagsservice som går i dørken. Våre innspill går på den risiko som skapes for liv og helse for mennesker som befant seg ved og i de båter som lå fortøyd i Oscarsborg gjestehavn. Våre innspill går på mannskapet på redningssköytene (det var to) sin vurdering og dømmekraft. Som rapporten fra Stormbulls skipper sier (utdrag);

RS Stormbull i dette tilfellet ga gass noe for tidlig. I alle våre oppdrag bruker vi å vente til vi er ved grønn stake nord for Oscarsborg før vi øker farten men i dette tilfellet ble dette gjort tidligere. ……… Vi pleier vanligvis og time dette veldig nøye når vi har båter rundt oss men i dette tilfellet bommet vi på timingen vår. Resultat ble at vår hekksjø nådde gjestehavn på Oscarsborg.

Vi vil beklage hendelsen på sterkeste og vi vil i framtiden gjøre alt for å unngå slike hendelser på nytt ...

Jeg er medlem av Redningsselskapet og er veldig positiv til deres eksistens, misjon og de resultater dette gir. Jeg har ingen problemer med å se (og stötte) at utrykninger til ulykkessituasjoner må skje raskest mulig. Også om dette medfører uunngåelig skade på båter i gjestehavner. Men, i denne situasjonen kunne skipsfører på redningsskøyta holdt igjen litt før han ga full gass. Hans ankomst til skadestedet hadde blitt forsinket kun sekunder, andre forhold som mobiliseringstid, kursvalg ++ hadde hatt mye større innflytelse. Og, dette bekreftes jo av skipsføreren selv i en god, ærlig tilbakemelding.

Mitt poeng er å balansere / redusere risikoen for andre ulykker ved utførelse av redningsoperasjoner

Redigert av Svenning (see edit history)

Redningsskøyta har base rett ved siden av og er godt kjent med forholdene.

Det tar bare noen sekunder å vente på å passere havnen før den gir full gass.

Bølgene den lager er digre og bratte og kan setter flere personer i fare som dette kommer helt uventet på. Den skulle i tilfellet blåst i hornet på forhånd.

Her er det ellers helt stille og skjermet og stor/rask trafikk er på den andre siden av øya.

Beklagelsen er på sin plass.

Synd noen folk ikke vet hvilke konsekvenser store bølger kan ha, som nevnt i teksten over, men de er sikkert mye tøffere en oss.

Dette har ikke noe med tøffhet eller at noen ikke vet hva bølger/hekkbølger kan gjøre!

Min agenda er at uheldige hendelser kan oppstå, spesielt på havet.

Hvis hver enkelt forholder seg til dette, fortøyer og fendrer riktig, så oppstår ikke "livsfarlige situasjoner" i en gjestehavn, om man tar sine

forholdsregler. Selv ombord på danskebåten skjer det hendelige uhell fra tid til annen, arm og benbrudd fra tid til annen...

Irritasjonsmomentet synes å være stort, når andre setter ens egen båt i bevegelse.

Krisemaksimering,intolleranse og hysteri er en passelig beskrivelse..om en ønsker å spissformulere seg!

Til tross for en, etter mitt skjønn, unødvendig beklagelse fra NSSR, håper jeg de hvite skøytene fortsatt følger sin egen vurdering

i slike situasjoner. Et hylekor bestående av sarte og halvfulle sjeler må ikke påvirke hva som defineres som livsfarlig/livsviktig! :yesnod:

Rogeri, det var såvidt jeg husker en lignende heldelse i havna i Bodø for noen år siden, hvor båter etter sigende omtrent ble slengt opp på flytebrygga idet redningsskøyta passerte.  Så det er ikke bare et oslofjord-fenomen.

http://www.an.no/nyh...icle2913084.ece

Klart, hvert sekund teller når redningsskøyta blir kalt ut, men man må jo samtidig påse at man ikke setter andre i unødig fare. En ripe i gelcoaten plager meg ikke nevneverdig - en klemt/knust hånd eller fot derimot...

Redigert av ivar (see edit history)

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Husker godt den hendelsen, Ivar.. hylekoret tok oppstilling på moloen, sang sin klagesang flerstemt!

Pressen ble kontaktet, ingen båter ble nevneverdig skadet, ingen lemmer ødelagt.

Kun egoisme, irritasjon og krisemaksimering over at noen prøver å gjøre en livsviktig jobb!

Denne gangen i Bodø, joda en å annen snarsint navlebeskuende sytpeis finnes vel desverre her også.. :yesnod:

Det kan virke som om noen av debatantene her ikke vet hvordan gjestehavnen på Oscarsborg ligger. Jeg ville betraktet dette som en skjermet havn.

Det heter seg at man skal fortøye for storm, ja det er jeg enig i. I tillegg fortøyer man for storm i den havnen man ligger i og etter forhold ellers.

Å sammenligne dette med en brygge "på havet" er noe drøyt. Man forventer ikke meterhøye bølger der inne.

Takk til ter-av for håndteringen av dette, at du fikk slik tilbakemelding viser at klagen var berettiget uansett hva andre her mener.

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...