Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Hei!

Var inne på google map og målte, sundet er ca 230 m bredt, det er 5 knop innenfor 150 m av land i Frogn og Hurum (tror jeg) :rolleyes: , men det som var merkelig var at i følge Google skal all fergetrafikk nå gå på vestsiden av Håøya! Nå blir det hekksjø på mange fine plasser!

Hilsen Sindre

Vi har vært vitne til dette før også. Da kom Stormbull med blålys men de ga lyd fra seg med støt i fløyta slik at vi kunne svinge opp mot bølgene.

Dette er selvsagt umulig når man ligger til kai. Men er det redningsskøyta som haster til en båtbrann eller et annet oppdrag for å redde liv, drar jeg strikken ganske langt før jeg banner....

Medlem av KNBF og Totalmedlem NSSR. Husk lytteplikten K-16.
vimpel_entusiast_signatur.gif

Gratulerer, rogeri - du tar kaka for saklig argumentasjon!

Ok da,dette var bare en flåsete spissformulering :wflag: ...endrer den til egoistiske navlebeskuende turister i båt, som har "klumpet" seg sammen i en gjestehavn i nær tilknytning til skipsleia...og som forventer at "hele verden" skal ta hensyn til dem, selv om det står om liv eller død for andre mennesker...

Regel 2. Ansvar

(a)Intet i disse reglene skal frita noe fartøy, rederiet, skipsføreren eller andre som har sitt arbeid om bord for følgene av en hvilken som helst forsømmelse fra å følge disse reglene eller i det hele tatt å iaktta slike forsiktighetsregler som alminnelig sjømannsskikk eller tilfellets særegne omstendigheter måtte tilsi.

(b)Ved tolking av disse reglene og når de følges skal det tas nøye hensyn til alle farer for navigeringen og for sammenstøt, like ens til alle særlige omstendigheter, herunder begrensningen av vedkommende fartøys manøvreringsmuligheter, som måtte gjøre det nødvendig å avvike fra disse reglene for å unngå øyeblikkelig fare.

Jeg er ikke umiddelbart enig i at RS er i sin fulle rett til å for enhver pris kjøre med høy hastighet eller akselrere i områder hvor hekksjø medfører skade eller fare på skade på 3. person eller materielle skade.

Dersom RS skal utføre ytrykning som kan medføre skade eller fare for skade, må det avveies om andre sjøfarendes sikkerhet eller ulempe skal settes til side, for å løse oppdraget. Det må da påligge RS, og her politiet, å være grundig i vurderingen av oppdragets art, alvorlighet og akutte fase. V urderingen må foregå fortløpende under løsningen av oppdraget. Dersom politiet anmoder om at RS tar seg hurtig frem til stedet, innbefatter det også, at det skal skje på en hensynsfull, aktsom og forsvarlig måte. RS kan, og burde som det erkjennes fra RS fører, redusere faren for skade på 3. person ved bruk av lydsignal for å påkalle oppmerksomhet slik at 3.person kan vike eller i størst mulig grad sikkre seg mot person eller materielle skader.

ikke for og kverulere eller fyre oppunder noe som helst,men for endel år siden så veltet kabelfergen mellom Neøya og Brønnøya og mange folk falt som naturligvis i vannet, de fleste klarte seg bra men ikke alle. Da gikk båten til norsk folkehjelp ut den lå i middags bukta dette var st.hans aften.

Den båten lagde mye sjø i bukta med det resultat at det ble noen blazere som måtte renses + at krystallet måtte feies opp.

Her sto det om liv pga at en mann lå på bunnen,det førte til at den hendelsen ble anmelt av ganske mange båt eiere pluss at de ville ha dekket inn skadene sine.Det er gutta med høy sigar føring det som alltid tenker på alle andre før seg selv. :flag_bp:

Til tross for en, etter mitt skjønn, unødvendig beklagelse fra NSSR, håper jeg de hvite skøytene fortsatt følger sin egen vurdering

i slike situasjoner. Et hylekor bestående av sarte og halvfulle sjeler må ikke påvirke hva som defineres som livsfarlig/livsviktig! :yesnod:

MAKAN!!!!!

Jeg var der selv, og det er ganske arrogant å bagatellisere denne hendelsen, særlig når du ikke var der selv.

Det kunne faktisk gått på helsa løs, hvis f.eks. et barn, eller en voksen for den saks skyld hadde befunnet seg på dollbordet når dette inntraff.

De kunne med letthet blitt klemt imellom båtene hvis de hadde ramlet. Det er til vanlig rolig farvann på Borgen, og man fortøyer ikke for tsunami der.

Jeg forstår att redningsselskapet må vurdere om man skal gå fort eller sakte i forhold til hva slags oppdrag de skal ut på, men de hadde nok ikke beklaget denne hendelsen hvis de mente at det var helt greit det de gjorde. :headbang:

Kun egoisme, irritasjon og krisemaksimering over at noen prøver å gjøre en livsviktig jobb!

Denne gangen i Bodø, joda en å annen snarsint navlebeskuende sytpeis finnes vel desverre her også.. :yesnod:

Hadde likt å høre på hylekoret fra deg, hvis du eller noen av dine hadde blitt klemt ihjel mellom etpar båter!!!!! :discuss: :discuss:

Flere som kommer med dette å fortøye for storm ser jeg, men det hadde de kanskje gjort? Ingen storm vil gjøre særlig harme i den havna, og skipsleia er den også helt beskyttet for så det eneste som får voldt skade inne der bortsett fra lokale hekksjøgeneraler er faktisk RS-skøyta og den var det kanskje ikke alle som hadde tenkt på?

P.S jeg var ikke tilstede så jeg har ingen mening om RS-skøyta gjorde rett eller galt

Redigert av Fru Jacobsen (see edit history)

"Det hender ikke ofte, men kan dog slumpe - at nogen har til ansigt der andre har til rumpe"

D1

Jeg har forståelse for at man umiddelbart kan bli forbanna og vanntro når større bølger fra en båt skaper

uro og forstyrrelse under opphold i en gjestehavn. Klart man blir forbanna med tanken på alt det gale som KUNNE ha skjedd med barn og øvrige passasjerer som uenset ble utsatt for dette. Når det så i ettertid er kjent for de fleste HVORFOR situasjonen oppsto, det sto altså om liv, en båt var i brann..slik lød meldingen etter det jeg har forstått.

Det er her, den stadige og evigvarende krisemaksimering, manglende omtanke for de som var/kunne være i nød som etter mitt syn avslører en utrolig mangel på empati for omgivelsene og forståelse for den oppgave RS virkelig har....

Her er retorikken: Hva med meg da..hva kunne ha skjedd med lanken min og båten min..? Noe større å fetere fendere

enn de små "værpongan" som normalt blir brukt til fortøyning i gjestehavner..ett våkent blikk utover sjøen ville kunne gi god tid til å få brakt barn og andre i sikkerhet....

Slutt opp med å oppføre dere som hysteriske kjærringer!

Prøv for f...n å se saken fra en litt annen vinkling hvor dere selv er i en VIRKELIG farlig situasjon hvor dere fortvilt venter på hjelp!

rolig nå, rolig nå rogeri...

Målet helliggjør ikke alltid middelet. Jeg har skrevet en liten epistel over, ganske nøytralt igrunn, som uansette skal være grunnlaget for enhver ferdsel under utrykning. Det er uansett ikke heldig å sette noen i fare, for å redde andre. Derfor må også RS tilstrebe sikker ferdsel. Fører av RS har uansett erkjent at han ikke gjorde nok for å redusere faren for 3. person.

Her er retorikken: Hva med meg da..hva kunne ha skjedd med lanken min og båten min..? Noe større å fetere fendere

Slutt opp med å oppføre dere som hysteriske kjærringer!

Det er noe av det mest usaklige jeg har lest her. For det første så hjelper det ikke å se ut på sjøen hvis man ikke er ombord, og det er ingen her som mener at redningsselskapet ikke skal gjøre jobben sin. Jeg lurer på om du noen gang har ligget i en gjestehavn? I en gjestehavn, så er man ikke ombord til enhver tid, og følgelig kan man heller ikke holde i båten til enhver tid.

Det virker som om du tror at vi i "oslofjordområdet " ikke evner å fortøye båtene våre.

Det er heller ikke sånn at vi tenker mer på egen båt, enn på andres ve og vel, men det er vel det DU liker å tro.

Kverulant :boxing:

Jeg er svært så rolig Eureka!

At dine postulater skal danne grunnlaget for den almenne ferdsel til sjøs under utrykkning tillater jeg meg å be om en forklaring på!

At Tom Rør velger å dreie debatten over til min måte å formulere meg på, taler for seg selv.

Jeg har bevisst valgt å spissformulere meg i samme grad som hylekoret har kunnet beskrive sine "nifse" og livsfarlige opplevelser.

Til Tom Rør:

Mye tyder på at det ikke bare er "røret" som er tomt (For å svare på samme nivå)

Hvis båtens mannskap er i trygghet på land, slik du beskriver er det hele ganske uproblematisk..?

Den største faren i slike situasjoner er etter min mening koking etc. i byssa.

Kona ble engang skikkelig skoldet og fikk stygge forbrenninger på hele underkroppen i en lignende situasjon.

Står man konsentrert og jobber over komfyren i en gjestehavn er ikke tsunami bølger det første man har i hodet.

En annen dame ble stygt forslått i dusjen.

Så dette dreier seg om helt andre farer enn dårlig fortøyning og dårlig fendring.

Men dette tror jeg det er vanskelig for noen idioter å forstå.

Vel, nå har jeg kun personlig erfaring fra utrykningskjøring på landets bilveier. Jeg har ikke erfaring med pensum og utdanning for førere av utrykningsfartøy til sjøs. Så om du har erfaring vedrørende skolering innen fagfeltet til havs, så setter jeg pris på at du deler det med oss.

Jeg er av den klare oppfatning at teori og opplæring for utrykningskjøretøy har kommet langt og den er under stadig forbedring. Etter min oppfattning er det en del klare rettsregler som er overførbart fra vei til hav. Dette er regulert i lovverk for sjøfarende, slik som det har blitt klippet fra tidligere i tråden. Jeg ser at kjerneinnholdet er identisk, men ordlyden er ulik og langt bedre beskrevet i forskrifter og instrukser for utrykningskjøretøy.

Mulig du synes det er helt håpløst å sammenligne vei og sjø, men jeg ser store likhetstrekk med min bakgrunn.

Forøvrig oppfatter jeg utropstegn som at du "roper" ut det du vil si.....

Redigert av Eureka (see edit history)

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...