Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Karakteristikkene "idiot" og "kverulant" som her utgydes, tar jeg som et kompliment i denne trådens sammenheng!

Jeg står for essensen i mine innlegg og har en utvetydig fornemmelse at de fleste skjønner min mening!

At alle ville være enig med meg var knapt meningen med mine innlegg!

Noen vil nok aldri forstå, det kan man heller ikke forvente!

Takk til Ter-av som tok opp et viktig tema!

For å si det slik, det er ikke rom for en brannbil på vei mot en husbrann å foreta utrykning på en slik måte at det er nærstående fare for å presse andre veifarende av veien, for raskere å komme frem. Jeg kan ikke se at utrykningsfartøy har utvidede hjemler.

Gjentar på nytt: hensynsfult, aktsomt og forsvarlig.

Det forbauser meg at noen mener at det er uproblematisk at en Redningsskøyte under oppdrag føres på en sådann måte at det potensielt genereres nye/flere personskader/faresituasjoner.

Når så RS og Skipper innrømmer at farten hverken var påkrevd eller hensiktsmessigt så sier jo det sitt.

Mener de samme personer at en Ambulanse på veien kan gjøre lignende... kjøre på en sådann måte at faren for at det ligger flere trafikkoffre bak dem enn de som de er på vei til å redde er reel?

"Ting" fungerer annerledes på vannet enn på landejorden, men prinsippene er de samme!

...mistenker at noen av innleggene her er mer ment å provosere enn en personlig overbevisning. Mistenker også at kverulanter ofte er dem som lar fløyta få en annen lyd den dagen de selv står midt i en lignende situasjon med fare for eget eller sine kjæres liv og helse!

Ingen er da uenig i at en RS må peise på hva remmer og skrog kan tåle under en utrykkning... MEN de skal da for pokker ikke uvørent skade andre på sin ferd!!

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

Nå lager vel ikke RS Stormbull tsumani bølger når den kjører, tsunami bølger hadde kastet alle båter og ting rundt seg på land,

Her håper jeg du prater mot bedre viten som skipper på RS. Eller synser du bare uten så mye kontakt med virkeligheten som vanlig? Jeg har ikke selv kjørt en av Flyer båtene - men vært ombord noen ganger. Og ikke minst har jeg hatt "gleden" av å oppleve sjøen fra dem i ulike båter. De lager usedvanlig stor sjø i 10-12 knop. Og på vei opp i plan drar med med seg en hekksjhø man ellers bare får fra svært store slepebåter som går på maks fart.

Det er en god grunn til at skipperen beklaget dette. Og det er viktig lærdom for NSSR. Det er svært lite poeng om flere av skøytene blir så upopulære som den på Skjærhalden har vært. Her vet jeg om folk som har meldt seg ut av NSSR i protest mot uvettig kjøring.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

tsunami bølger hadde kastet alle båter og ting rundt seg på land, selv RS hadde blitt kastet på land om det var tilfelle.

Kommer an på skjelvet.

Et Richter 1 skjelv hadde du knapt merket.

Et Richter 9 skjelv hadde utryddet hele området.

Litt avhengig av dybde og avstand og sånt.

Fy så utrolig mye teite folk og svar, kan vi ikke heller ha Båtplassen som et hyggelig samlested for båtfolk, faen blir irritert over at folk kverulerer og diskuterer på barnehagenivå. :headbang::headbang:

Jeg håper virkelig de som ALLTID kverulerer kan gå i seg selv og kansje tenke over hva de oppnår utover og skape missnøye og uvenskap. :discuss::discuss::discuss::boxing:

www.ribtjenester.no

Veldig bra at skipperen har beklaget, og da burde saken være ute av verden, når jeg beklager for noe regner jeg saken som avsluttet..

En annen ting, jeg vet ikke hvilke båter som lå i havnen, vet ikke hvor den er en gang, men kan alle de som har båter som lager hekksjø si med hånden på hjerte at de aldri har laget bølger til irritasjon for andre? aldri dradd på litt ekstra for å rekke den beste uthavna, jeg har ikke til dags dato hørt at de har beklaget hendelsen..... noe med stein og glasshus....

Jommen glad jeg satt over litt popkorn før jeg begynte å lese denne tråden, god underholdning er det.

Men til saken, sånn nesten i hvertfall, uten å kjenne alle båtførerne til NSSR regner jeg med de har ganske mange som syntes det er jævlig tøft å kjøre fort med stor båt. Kjenner noen båtførere i NSSR og 2 av 4 av dem mistenker jeg får å få en halvfeit en når de passerer 25 knop og blålysa settes på, testosteron og adrenalinnivået er ihvertfall rimelig høyt...

Så ser helt klart at ledelsen i NSSR ser behovet for å ta tak i en slik hendelse, båtene er store og farten høy så fokus på sikkerhet for tredjepart er viktig for omdømmet til NSSR, som tross alt har hatt litt frynser i noen kanter.

Så da er det bare håpe at beklagelsen er ekte og at personen gjør en god vurdering også neste gang meldingene kommer inn.

Er saklig ment, kjenner 4 båtførere i NSSR og 2 av de kan fint karakteriseres som cowboyer. Men for all del de har reddet flere liv en de fleste andre i samfunnet og gjør sikkert en meget god jobb. Men faren for at deres handlinger kan påføre tredjepart skade er absolutt til stede og hvis ledelsen ikke hadde hatt en fokus på slike hendelser ser jeg det som meget sannsynlig at en utbredt cowboy-kultur kunne etablert seg.

Kanskje de kan lære noe av landeveiens utryknings-opplæring, som tidligere nevnt.

Det må jeg si er realt av dem. Vitner om en organisasjon som er bevisst på faget og er reflektert. Vi får alle ta lærdom av hendelsen og ta det med vidre inn i neste sesong slik at vi blir enda flinkere til sjøs.

Fører av RS og mannskapet har nok tenkt mye på episoden i ettertid, reflektert, diskutert og trukket med seg nye erfaringer, eller fått en viktig påminner. Det er også en viktig påminner for oss om at det av og til oppstår uventede situasjoner som bryter med normal ferdsel til sjøs, fordi vi har ulike agendaer.

Redigert av Eureka (see edit history)

Jeg er Totalmedlem selvfølgelig og meget positiv til Redningsselskapets virksomhet men har også observert det, som for meg, ser ut som uvettig kjøring. I begynnelsen av Juli hadde jeg leid Arisholmen utenfor Fredrikstad til mitt 40årslag. Mange kom i båt og havna var full. Havna ligger dessverre rett ut mot leia som går forbi Kjøkøysund marina og mange bruker denne leia når de kommer til/fra Fredrikstad og tilsvarende marinaer. Det er så vidt jeg forstår 5knop fra Tenneskjær til en er forbi Tangen og sundet ved Kjøkøysund Marina. Vedlig få båter bekymret seg om dette og vi som hadde båt lå og hoppet titt og ofte. Det som var verre var at Redningsskjøyta føk forbi gang etter gang i full fart og var den båten som oftest lagde uutholdelig hekksjø.

Det er selvfølgelig sansynlig at de hadde oppdrag og måtte gå full fart utover...men det er vel ikke like sannsynlig at de hadde det like travelt på vei tilbake?

Nå har ikke jeg lest hele tråden, men jeg tror de fleste vet hvor kritisk det kan være ved en båtbrann og hvor fort den utvikler seg. På denne årstiden er det ikke akkurat behagelig temperatur i vannet heller og sekunder kan være helt avgjørende for hvordan det går. Det kan også ha vært både eldre personer og barn involvert i brannen, og ofte er informasjonen skipsførerne får om situasjonen de er på vei til svært uviss eller mangelfull. Jeg hadde ikke hatt noen problemer med om båten min fikk noen småskader eller større (forsikringssak) dersom kjøringen var helt nødvendig for å redde menneskeliv.

Jeg har selv vært med på å kjøre redningsskøyte (med blålys) gjennom et stor bukt en gang i altfor høy fart hvor det lå fullt av båter på svai. Klart det var ubehagelig for båtene som lå der og det er ikke umulig at vi påført noen av båtene mindre skader. Dersom vi skulle tatt hensyn til alle båtene som lå der hadde vi brukt mange minutter ekstra, noe som viste seg å være helt avgjørende for om fyren vi hentet overlevde eller ikke. Han hadde klart å skjære av seg hovedpulsåra, men klarte seg med et skrik takket være kort responstid fra vår side og utmerket førstehjelpsinnsats fra oss og ambulansebåten som etterhvert overtok pasienten! Tror ikke jeg trenger å nevne at innerst inne så driter jeg i hvor mange småskader, veltede kaffekopper, rødvinsglass osv som vi forårsaket den kvelden. Synes fortsatt det var en riktig avgjørelse fra skipsføreren sin side å kjøre slik han gjorde og det føles også godt at vi klarte å berge mannen. Iflg. personellet på ambulansebåten gikk det bra med et skrik, men han hadde ikke klart seg noe lengre for å si det sånn....

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...