Jump to content

Redningsselskapet beklager farlig hekksjø

ter-av

Recommended Posts

Dersom vi skulle tatt hensyn til alle båtene som lå der hadde vi brukt mange minutter ekstra, noe som viste seg å være helt avgjørende for om fyren vi hentet overlevde eller ikke.

Så da gjorde det ikke noe om dere satte andres liv i fare for å berge denne ene? Snodig tankegang, selv om man selvfølgelig gjerne vil gjøre det man kan for å berge liv...

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Du kan godt lese igjennom tråden, da det kan hende den kan opplyse om argumenter både og og mot.

Jeg er enig i at det kan stå om sekunder når utrykningsfartøy er på oppdrag. Oppdragets karakter er betingende og hjemlende for hvorledes utrykningen skal foregå. Det påligger fører og mannskap av utrykningsfartøy å ferdes på en slik måte at faren for 3.person blir så lav som mulig. Dette være seg ved tilpasning av fart mtp hekksjø og ved bruk av lyd- og lyssignal tilstrekkelig og på en slik måte at 3. person kan vike eller for å opprettholde egen og andres sikkerhet.

Til ettertanke: dersom en jolle med fiskere velter på grunn av hekksjø fra fartøy under utrykning, så må utrykningsfartøyet påse at disse personene berges. Om man setter ut en lettbåt og moderskipet fortsetter på gitt oppdrag, tilser og er sikker på at andre sjøfarende berger personene i sjøen eller må avbryte det opprinnelige oppdraget og berge jolla selv, avhenger fra situasjone til situasjon.

Det jeg vil frem til er at de sekundene man vil spare kan forsinke det opprinnelige oppdraget.

Jeg tror utstrakt bruk av lyd og lyssignal for utrykningsfartøy for å påkalle oppmerksomhet kan øke forståelsen for at det oppstår ulempe for 3. person der og da. Og det viktigste er at 3. person retter seg etter forholdene og sørger for å gi fri led og sikkerhet for seg selv.

De fleste her har sikkert langt mere erfaring med å opplevde RS under utrykning enn hva jeg har. Hvor flinke de er til å bruke lyd og lys vet jeg ikke. Uansett så gir nok enhver utrykning nye erfaringer for førere av utrykningsfartøy.

Kanskje Poseidon kan redgjøre for jussen og forarbeider når det gjelder utrykning til sjøs?

Redigert av Eureka (see edit history)
Og det viktigste er at 3. person retter seg etter forholdene og sørger for å gi fri led og sikkerhet for seg selv.

Gi fri led ?

I denne tråden snakker vi om en trygg gjestehavn.

Her kan folk ha potetene på kok, stå i dusjen, barn leker på badeplattform, barn henger på rekka,

fisker småfisk og krabbe på brygga inntil båtene etc etc.

Folk må pinadø ta til vettet !

Og dette gjelder ikke bare RS båter.

Så da gjorde det ikke noe om dere satte andres liv i fare for å berge denne ene? Snodig tankegang, selv om man selvfølgelig gjerne vil gjøre det man kan for å berge liv...

Synes ærlig talt at terskelen blant noen her når det gjelder begrepet "å sette andres liv i fare" er i laveste laget! Det skal virkelig mye til før det blir skade på båter og alvorlig personskade/død blant de som er ombord pga hekkbølger som er litt høyere enn normalt. Jeg har full tillit til at mannskapet på redningsskøytene gjør jobben sin etter beste evne med de beste intensjoner, men det er ingen tvil om at en i etterkant kan se at ting kunne vært gjort annerledes. Jeg har også sett uheldig atferd fra skøytene når de ikke har vært under uttrykning også.

Jeg er forøvrig enig i at bruk av sirene kan være lurt for å varsle båter rundt om at de bør være ekstra opppmerksomme..

Det skal virkelig mye til før det blir skade på båter og alvorlig personskade/død blant de som er ombord pga hekkbølger som er litt høyere enn normalt.

Jeg tror ikke vi to kan ha lest i samme tråd! Sånn som jeg oppfattet trådstarter så var det her ikke snakk om litt større hekkbølger enn normalt, men bølger så kraftige at det kun var snakk om ren flaks at folk i båtene eller på bryggene ikke kom alvorlig til skade. Mulig du tolker dette som bølger 10-20cm over normalen, men jeg oppfattet det som betydelig mer dramatisk. Men siden ingen av oss var til stede, kan det kanskje være en ide å ikke mistro de som var midt oppe i det?

"First they ignore you, then they ridicule you, then they fight you, then you win." - Mahatma Gandhi

Jeg skal ikke legge meg oppi spissfindigheter og juss her, hendelsen var dum og ugrei, men: Både RS og skipsfører har beklaget saken (skulle bare mangle) og da burde vel det være greit så langt.

-Men hva med hekkbølger generelt? Hva med alle dere som ikke kjører redningsskøyte og hekkbølgen deres? Det er ikke et hypotetisk spørsmål. Jeg er på sjøen stort sett hele året, og ser i sommersesongen veldig mye høy fart og manglende respekt (eller kunnskap?) om fartsgrenser, og ikke minst båter som flytter enorme vannmasser bak seg. Og de båtene er ikke uniformerte, for å si det sånn.

Dette er ikke egentlig noen invitt til diskusjon, anse det som en oppfordring: Kast et blikk over hekken fra tid til annen, bli kjent med hvor mye hekksjø båten din lager ved forskjellige hastigheter og sett deg inn i fartsgrensene der du ferdes.

Nå har du snart en lang vinter (sukk) til å tenke over det, også kan vi kanskje få en hyggeligere båtsesong neste år med færre ulykker og mindre kjefting og mer trivsel på sjøen.

Takk for oppmerksomheten.

Sånn som jeg oppfattet trådstarter så var det her ikke snakk om litt større hekkbølger enn normalt, men bølger så kraftige at det kun var snakk om ren flaks at folk i båtene eller på bryggene ikke kom alvorlig til skade. 

farta på bølgen har etter min oppfatning mer å si for energien enn bølgehøyden.

F.eks hekkbølgene fra Hauk-klasse MTB'ene , selv på lang avstand så hadde de fortsatt en ganske heftig punch selv om bølgehøyden ikke var særlig stor.  

Lurøy / Svalbard. Båter: Gromling 15/60 Yamaha / Wesling 490 m/80 Yamaha / Yamarin 5940 m/ F115 Yamaha / Achilles LS4 (RIP) Aquaquick MS265 West Commando 270 m/ 4hk Yamaha

Flott at NSSR beklager det som skjedde sist helg, sikkert på sin plass, etter hva jeg kan lese i denne tråden.Men hva med all unødvendig hekksjø?Tenker da spesielt på små barn med store joller som leker seg INNE i gjestehavner.De skaper nok ikke livsfarlige hekkbølger, men du verden så plagsomme de er.

Trodde moderne skrogteknologi tilsa at hekksjø nesten kunne være en saga blott?

Redningsskøyta lager vel større bølger enn Bastøy-ferja, som knapt lager noen.

Hva er det med denne båten som er så spesielt slik at bølgene blir høye og krappe med kort avstand?

Mange av oss har vært et av de barna som putrer rundt i uthavner å gjestehavner i både små å store joller, noen av oss lar seg irritere av det og. Nå handler debatten om voksne mennesker med spesiell kompetanse på sikkerhet til sjøs og som representerer den organisasjonen som antagelig er fremst på forebyggende og holdningsskapende arbeid blandt oss båtfanter.Jeg vil påstå at redningsselsapet er helt i rute når de allerede før denne omtalte hendelsen skjedde hadde planlagt å gå igjenom dette tema med sine mannskaper.

Det å se igjenom å analysere slike hendelser vil gjøre mannskapene enda bedre utrustet til å vurdere sikkerheten rundt sine utrykninger, på samme måte som vi alle har godt av å prøve vår egen hekksjø fra tid til annen.

Redningsskjøyta i området her har en helt ideel stasjonering på jarlsø rett utenfor tønsberg, noen få hundre meter innenfor 5kn. sonen. Ved et tilfelle nå i sommer i gjestesesongen hadde redningselskapet utrykning fra tønsberg sentrum, noe som var svært uheldig for noen få hundre båteiere, spesielt de som befant seg ombord i båtene ved bryggene nærmest gangbroen mot kanalbroen når redningsbåten la seg i halvplan, riktig nok med blålys men uten sirener. En slik situasjon er en unødig belastning på båtføreren å kan i stor grad unngåes dersom ledelsen i selskapet gjør noen analyser å definerer på forhånd hvor skjøyta kan gi på i en skarp utrykning i forhold til stasjonering og eventuellt sesong. Det forestående seminaret til RS er en glimrende anledning til å innlede denne analysen.

Uten å være fagmann og kjenner av RS, så ser jeg for meg at de har en solid v-bunn for å takle sjøen godt. V-bunn fortrenger mere vann (energi) bort fra skroget og skaper krappere og raskere bølger i kombinasjon med farta. Mens en ferge er vel med som et badekar å regne hva gjelder bunnen.

Korriger meg om jeg tar feil.

...Det skal virkelig mye til før det blir skade på båter og alvorlig personskade/død blant de som er ombord pga hekkbølger som er litt høyere enn normalt....

Vel... du skriver mot bedre viten nå Kaftein ØL. Ikke for å kritisere, men det skal ikke alltid så mye til dessverre! Når store, skarpe bølger kommer uventet og brått på så skal det ikke så mye til før kaos og skader oppstår.

Ser du bølgene og kan ta dine forhåndsregler så er nå det en ting, men når du får en vegg (liten eller stor) du ikke forventer og som treffer deg før du skjønner hva som kommer, ja da stiller saken seg annerledes.

Selv var jeg nesten ute for nettopp dette i begynnelsen av denne uken... jeg sto å fisket fra båten i Frierfjorden (inn mot Herøya i Porsgrunn)... Jeg lå med baugen mot land og hekken mot Herøya.

Ved Herøya lå der en stor tanker på svai.... trodde jeg. Mens jeg sto å ante fisk og ingen fare ble denne tankeren loset ut fjorden ved hjelp fra to slepebåter... farten var vel ca. 8knop og nesten lydløst.

De "strøk" forbi med ca. 50 - 60m klaring. Etter først nesten å ha satt kaffen i halsen da dette grønne droget dukket opp i øyekroken så rakk jeg akkurat å få snudd båten med baugen mot bølgene.

Hadde jeg fått bølgene fra denne doningen skrått inn i hekken helt uforberedt så kan jeg garantere at både skipshunden og jeg måtte kjempet for ikke å bli vippet/kastet på sjøen. Hadde jeg da i tillegg slått pannebrasken i dollbordet så kunne det fort vært kvelden for meg. Disse bølgene var ikke større enn ca. 1m. Men fra å ligge på speilblank vannflate til å vippe i 1m KRAPP sjø på under 1 sec kan oppleves som dramatisk og ødeleggende på balanseevne.

Må jo for ordens skyld nevne at båten er 25fot (26 m/plattform. hehe) så normalt er det ingen problem å stå langs ripa og fiske i denne båten.

Redigert av Anjuma (see edit history)

Reparasjon av kretskort til Wallas dieselvarmere.

https://baatplassen.n...hp?product=5533

[på forhånd hvor skjøyta kan gi på i en skarp utrykning i forhold til stasjonering og eventuellt sesong.

Så når det står om nød og det kan gjelde liv, så skal den ikke kunne gi fart for den er på "feil" sted, men må vente til den kommer til ett sted som ledelsen i selskapet har bestemt (i allefall slik jeg tolker det du skriver)

Er de kallt ut på ett nødoppdrag er det en ting som gjelder, raskest mulig frem til nødstedte.

LGT - Husk lytteplikt på ch 16 - Olena LH 2064 - http://www.facebook....xklubben?ref=hl

...men raskest mulig, betyr også hensynsfult, aktsomt og varsom. Det er uansett ikke til å komme utenom.

Nå skal jeg ikke trekke så mange flere paralleller til utrykningskjøring med bil, men her kommer en siste:

Det er to §§ i veitrafikkloven et utrykningskjøretøy ikke kan fravike. Det er grunnregelen i §3 om hensynsfull, aktpågivende og varsom og §12 om hjelpeplikten.

Ellers er det svært tydelig regulert, instruksfestet i detalj, hvorledes utrykning med bil skal foregå. Jeg synes mye av dette er overførbart.

Det vil forundre meg dersom det blandt førere av utrykningsfartøy til sjøs er en holdning om at man kan gi gass uansett, såfremt det er snakk om en nødmelding. dvs, det vil forundre meg om faglitteraturen sier at man kan gi gass, uansett.

Fru Jacobsens kommentar fikk meg til å huske på en episode som skjedde fredagen etter St. Hans i år. Slinningsbålet i Ålesund ble tent denne dagen og det er den desidert største båtdagen i området. I 2-3tiden på natten kommer det melding på ch 16 om at en båt, snekke, har mistet styringsevnen og ligger og dunker mot berga en helt annen kant av byen. Dette er på et tidspunkt hvor mange er på vei hjem med båtene sine, det har begynt å bli ganske mørkt, men det er lite vind. RS melder at de setter kursen. Etter 5-6 minutter melder de på nytt at det tar litt ekstra tid, de må ta det med ro, da de skal til å passere et sund og det er mange båter på samme sted. Nå var ikke dette en kritisk meldig, slik jeg ser det, da det kom en annen båt til stede, og det var heller ikke sagt at båten hadde andre skader. Dog tror jeg uansett RS måtte tatt det med ro i det trange partiet, her snakker vi 150 meter bredt, såfremt de ikke på vi mot stedet fikk varslet andre sjøfarende tilstrekkelig slik at de viket og forberede seg på bølgene.

Redigert av Eureka (see edit history)

Er de kallt ut på ett nødoppdrag er det en ting som gjelder, raskest mulig frem til nødstedte.

Helt korrekt Benji, helt enig, å da på en slik måte at en ikke skaper flere nødstedte.

Det er skipperen som tar avgjørelsen der å da , slik vil det alltid være, alikevel tenker jeg det kan være nyttig å ha tenkt igjenom på forhånd hvordan man bør manøvrere ut i fra en gitt situasjon på et gitt sted.

Tenker at det er liten tvil om at redningsskjøyta Stormbull kommer til å få flere oppdrag som er preget av den ytterste hast å at den må gå forbi gjestehavnen i Oscarsborg igjen. Da er det greit å ha diskutert dette på forhånd, å ha ryggdekning i eget selskap.

Slutt opp med å oppføre dere som hysteriske kjærringer!

Prøv for f...n å se saken fra en litt annen vinkling hvor dere selv er i en VIRKELIG farlig situasjon hvor dere fortvilt venter på hjelp!

Bare sånn for å nevne det,så var vi der også.Dette kunne gått galt ,men takk å lov så gikk bra denne gangen.Båtbrannen var forørig et bål på land (hørte jeg da ) ,men det viste jo ikke skøyta.Men honnør til Mor Major som tok opp dette og til skøyta som også da beklager dette i ettertid ,å til dere som ikke var der trur jeg ikke det er så lett å se situvasjonen .

Men til Rogeri ,ser det er seint fredags kveld når du la inn dette innlegget .Håper du beklager slike duste innlegg når du blir edru idag,slik at vi kan ta deg på alvor i en senere diskusjon.For det kan nesten virke som du har tatt litt mye batterivann nu ,så det er lov å håpe.

Men en anna ting når det gjelder utrykkning fra Borgen ,å dem skal nordover.Kunne dem ikke kjørt rundt andre veien,da kunne dem sikkert gitt full peis rett fra brygga uten å evt volde skade i gjestehavna på Borgen ? Mulig det tar lengere tid ,men om dem skal gå rolig opp til grønn stake før dem peiser på.Da vil jeg tru dem tjener på å gå rundt ,men det er kansje en anna diskusjon .

Tine IV

Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBF
Vi sees på sjøen og lytter på K-77

Runde hele øya først og deretter gå nordover:

Har tenkt det samme, men tror det tar lengre tid.

I tillegg skal de krysse skipsleden med nyttetrafikk og alle småbåtene som seiler til og fra Vindfangerbukten.

Det tar ikke mange sekundene å gå fra basen og nordover forbi leden inn til gjestehavnen.

Jeg mener at redningsskøyta i de fleste tilfellene kan øke hastigheten før den passerer den grønne staken nordenfor fordi det ofte ikke er båter fortøyd nord for innløpet til gjestehavnen.

Mye underholdende lesning både av provoserende og saklig art.

Noen innspill til:

Redningsskøytene lager meget store bølger (Har en film jeg skal legge inn når jeg får det til).

Skrogformen med dyp V, gir en "grøft" i vannet bak båten akkurat som alle andre båter som er lagd

for å gå offshore i dårlig vær.

Spørsmålet er om disse bør brukes til utrykning innenskjærs.

Det ideelle burde vært at redningsbåter (og taxibåter for den slags skyld, ref. bråket i Kragerø)

hadde relativt normalplanende båter til bruk i normale farvann og hadde ekstrembåtene

stasjonert i havgapet. Derfra kunne de også rykke ut til oppdrag innenskjærs om været var

for elendig.

Jeg har hatt behov for hjelp èn gang, da vi mistet roret. Båten som kom fra Porsgrunn Røde Kors

var en normal ca.21fots båt som ikke hadde problemer med å komme ned til Kragerøfjorden i frisk bris

og heller ikke hadde behøvd å slakke av forbi småbåthavner om det var aktuelt.

Poenget er at redningsskøytene ofte er "overkill" for de oppdragene vi hører om.

(f.eks. en tresnekke som dunker i fjæresteinene)

Driftsutgiftene må også være såpass massive at mindre suppleringsbåter snart var betalt inn.

Og vil Redningsselskapet spare mer penger, kan de jo flytte hovedkvarteret vekk fra ett av Norges

dyreste pressområder.

Og vil Redningsselskapet spare mer penger, kan de jo flytte hovedkvarteret vekk fra ett av Norges

dyreste pressområder.

Den diskusjonen ble vel egentlig lagt død i 1895?, fire år etter at NSSR ble stiftet av kapitalistene Oslo Kjøbmandsforening i 1891.

Til og med trauste fiskere i nord og på vestlandet forlangte at hovedkontoret skulle flyttes tilbake fra de nye delkontorene rundt kysten.

De skjønte at pengene er lettest tilgjengelig nær landets hovedstad. I dag er problemstillingen dønn likt som i alle år.

NSSR har ALLE år vegret seg for stor innblanding av det offentlige og har i alle år kun mottatt støtte til driften. At det offentlige er gnien er velkjent, men det er en annen diskusjon. Kan jo nevnes at i fjor måtte 2 skøyter tas ut av drift for første gang i selskapets historie. I samme åndedrag kan nevnes at Staten slipper å betale ca. 30 mill. for den gratishjelpen som 7-800 frivillige i de 16 sjøredningskorpsene utgjør. Da med fartøy som også er donert av private!

En annen diskusjon er størrelsen, bruksområdene og plasseringene av fartøyene.

Redigert av Frivakten (see edit history)

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

paxo - mener du at de små korpsbåtene som også er "overkill"?

394794872.jpg

Her er RS Sundt under kanalbrua i Moss.

Disse båtene er ca 40 fot lange, topper 30-36 knop (avhengig av motorisering). Utelukkende bemannet av de frivillige Frivakten skriver over.

Det skal visstnok komme en slik båt - dog litt lenger og bredere - til Kragerø neste år. Og Sjømannsforbundet har nettopp gitt 8,5 mill til nok en skøyte (fantastisk rett og slett)

Jeg har aldri opplevd at noen RS har hatt behov for å slakke av pga småbåter - det er opp i plan hvor Stormbull og lignende båter drar for mye sjø. Det virker som om både skippere og NSSR er obs på dette.

Husk at alle skøytene er operative hele året - uansett vær. Jeg vet ikke hvilken erfaring du har med å være ute i dårlig vær og dårlig tid på vinteren i en god kuling. En 28 fots taxi båt tror jeg faktisk ikke hadde fungert i den jobben. I hvertfall ikke om helsen til de ombord også skal ivaretas over tid. Og ofte er det slik at RS har dårligst tid når været er dårlig.

De frivillige skøytene har operasjonsområde på 25nm fra basen. Simrad Færder som ligger i Tønsberg skal da feks kunne fungere som redningsbåt utenfor Færder. De som har vært der i sørlig kuling vet at det er et krevende farvann.

Redigert av Bitteliten (see edit history)

Til frivakten vil jeg svare at ting kanskje har forandret seg siden 1895?

At hovedkontoret måtte ligge sentralt til dengang man måtte banke på dørene for å kunne snakke med folk, kan jeg forstå.

Kanskje en diskusjon som ble lagt død i 1895 burde tas opp igjen.

Noen må da ha oppdaget at tidene har forandret seg....

I hvertfall har prisene på kontorer Oslo vest, gjort det.

Til bitteliten vil jeg si at jeg ikke er blant dem som kaller 40 fot for "liten korpsbåt".

Dracoen ved siden av var mer det jeg tenkte på.

Porsgrunn Røde Kors hadde vel en Beneteau Antares mener jeg å huske. Flott båt til å ta seg av mange oppdrag uten at bryggepullerter

blir revet løs.

Jeg er sikker på at i Kragerøskjærgården ville en slik båt kunne ta seg av mange oppdrag, mens en 40-foter kunne vært stasjonert i Portør med kort vei til tøffere farvann, og ikke for lang vei inn i fjorden heller om det skulle knipe.

Til frivakten vil jeg svare at ting kanskje har forandret seg siden 1895?

At hovedkontoret måtte ligge sentralt til dengang man måtte banke på dørene for å kunne snakke med folk, kan jeg forstå.

Kanskje en diskusjon som ble lagt død i 1895 burde tas opp igjen.

Den blir tatt opp hvert år. Det kommer alltid nye til.

VOR ÆRE OG VOR MAGT HAR HVIDE SEIL OS BRAGT nssr_logo.gif D5L - SRC/VHF -SAR -NLS - Livbøyefadder

Du må være innlogget for å kunne svare.

Logg inn med eksisterende, eller opprett ny, konto.

Opprett ny konto

Gratis og helt uforpliktende

Klikk her for å opprette konto.

Logg inn

Logg inn dersom du har konto

Logg inn

• Create New...