rogeri Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 (redigert) Tenker at du har fremtredende mangler også på dette området selv Rogeri. Dine spissformuleringer har ingen ting i en seriøs debatt å gjøre Jeg sliter nok litt med å oppnå respekt for den selvhøytidlighet og egoisme som avspeiles fra flere i denne tråden...så du har nok delvis rett. Om du ikke nødvendigvis liker den formen jeg har opptrådt med kan jeg forsikre at jeg er seriøs og mener hvert et ord i hovedbudskapet mitt... Redigert 1.Oktober.2010 av rogeri (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
FredrikW Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Det er ikke snakk om å fortøye for storm som en "ekte sjømann", eller fortøye som en østlending av typen "folk i båt" her. Den hekksjøen som Stormbull genererer når båten går opp i plan er enkelt og greit så høy, og har så mye energi/stor fart, at det ikke lar seg gjøre å fortøye en normalstor fritidsbåt på en slik måte at Stormbullbølga ikke er noe problem. Rett og slett er saken slik at enten må Stormbull vente med å gå opp i plan til gjetsehavna på Borgen er passert, eller så må gjestehavna flyttes. Alternativt kan Stormbull gå sørover og gjennom jeteen. Eventuelt kan det også bygges molo foran gjestehavna. Men Redningsselskapet har jo allerede innrømmet at det å dra skøyta opp i plan rett utenfor gjetsehavna ikke er noen god ide, så egentlig er denne diskusjonen uinteressant... Sitér dette innlegget Link to post
Magnefik Svart 1.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 1.Oktober.2010 Enig med FredrikW:Denne "bølgen" må nå legges "død". Mange andre temaer som er viktigere å engaskjere seg i spør du meg. Sitér dette innlegget Link to post
Tine IV Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Hehe at dere gidder ,kom dere i båten å reis på tur eller gjør noe ombord. Tine IV Sitér dette innlegget Medlem i Solviken båtforening , Redningsselskapet og KNBFVi sees på sjøen og lytter på K-77 Link to post
Mouche Svart 2.Oktober.2010 Link til dette innlegget Svart 2.Oktober.2010 Når det "tar av". En diskusjon kan "ta av", og da ser det ut som deltagerne krangler eller kverulerer. Det er ofte ikke tilfelle. De som diskuterer er ivrige og engasjerte, men det er slett ikke sikkert at de krangler, selv om det ser slik ut. Hvis du ikke selv er part i diskusjonen så la være å kommentere. Det er ingen grunn til å engasjere seg i en het debatt hvis du ikke har noe (konstruktivt) å tilføre debatten. Selv om du kan skrive innlegg, så må du ikke. Kommentarer som "Hei, kan dere la dette ligge nå?", "Dette blir for dumt", e.l. fra utenforstående hører ikke hjemme her. La dem holde på, og hvis du misliker utviklingen så la heller vær å les tråden. Blir du provosert av noen/noe så ikke kast deg over tastaturet. Forsøk å roe ned og tenk gjennom hva du vil skrive. Alt for mange slike "ta av" diskusjoner kommer av at noen poster når de er provosert. Jeg tror jeg går ut og murer litt. Sitér dette innlegget Ser frem til den dagen Corona er en øl og Donald er en and! Link to post
bambo Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Redningsselskapet bekrefter at Stormbull skal vekk fra Oscarsborg og erstattes med et mindre fartøy. Sitat "Den 15 meter redningskøyta som er vedtatt å bygge skal erstatte PCGS klassen i "indre Oslofjord". Vi har sett at behovet i dette spesielle farvannet i stor grad kan dekkes av et enklere fartøy, samt at det har vært et problem at PCGS klassen lager for mye sjø." "Formen til 13.6 m redningsskøyta for sjøredningskorpsene kan forlenges til 15 m, så vi har i utgangspunktet valgt å prosjektere et fartøy basert på dette designet." "Dette fartøyet skal i overskuelig framtid være en fast bemannet redningsskøyte med tre manns besetning og base på Oscarsborg. Vi er kjent med at det ikke opptjenes fartstid på et fartøy under 15 m lengde, men ser ikke dette som noe stort problem, da dette kan løses gjennom rullering med andre skøyter. Vi har jo også inntil nylig hatt redningsskøyter under 15 m i drift, uten at det har vært et stort problem." Med vennlig hilsen Hans Skaar Leder Redningsavdelingen Sitér dette innlegget Link to post
Lazyjack Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 bambo skrev On 24.11.2010 at 10.48: Redningsselskapet bekrefter at Stormbull skal vekk fra Oscarsborg og erstattes med et mindre fartøy. Hvor siterer du fra? Sitér dette innlegget Link to post
bambo Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 Dette er sitert fra en intern e-post. Ser dog ingen fare med å gå ut med dette. Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 24.November.2010 Link til dette innlegget Svart 24.November.2010 (redigert) Intern epost - du er nyregistrert her - velkommen forresten - hva er din relasjon til NSSR? Blir interessant å se hva de kommer opp av med skøyter fremover. Den nye skøyta som skal bemannes av et redningskorps under etablering (!) i Kragerø avviker i følge NSSR også fra Simrad klassen: klippet fra denne artikkelen http://www.nssr.no/Nyheter/Nyhet?key=117899 Sitat Redningsskøyta er for tiden under bygging hos Swede Ship Marine nord for Gøteborg. Den er av nytt design med lengde 13,60 meter, spesielt tilpasset frivillig bemanning. Skrog og overbygg tilvirkes i vektoptimal karbonsandwich, blant annet for å minimalisere drivstofforbruk og avgasser. Særlig interessant synes jeg at den skal bygges i karbon. Lurer litt på hvordan operasjoner i grunt steinete farvann da skal håndteres - men det har de sikkert tenkt på. Redigert 24.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Hansi Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Bitteliten skrev On 24.11.2010 at 14.02: Lurer litt på hvordan operasjoner i grunt steinete farvann da skal håndteres - men det har de sikkert tenkt på. Har vel en minimum dybde de kan operere på. Båtene skal utstyres med vannjet, så da så. Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Bitteliten skrev On 24.11.2010 at 14.02: skal bygges i karbon. Lurer litt på hvordan operasjoner i grunt steinete farvann da skal håndteres Tja, hva er problemet kontra eksisterende fartøy? Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Jeg mener å vite at VOR-båtene tidligere i alle fall ikke hadde lov å bruke karbonfiber i skroget. Mener også å vite at dette materialet tåler slag dårlig. Er det ikke (lenger) slik? Sitér dette innlegget Link to post
Biscaya Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Det jeg tror Bitteliten tenker på er egenskapene til karbon. Tenk forskjellen å slippe en bit aluminium og en en blyant (karbon) ned på en stein. Alu biten vil kanskje få et liten skramme eller i verste fall bøye seg mens blyet i blyanten knekker i mange biter Sitér dette innlegget Gamlebåten er til salgs! van Lent Motorcruiser Link to post
Farco Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Biscaya skrev On 30.11.2010 at 9.40: mens blyet i blyanten knekker i mange biter Tror neppe blyet i blyanter er fiberarmert. Men kanskje det er verre at man får så stygge blyantmerker hvis man legger seg inntil en av de nye redningsskøytene? Sitér dette innlegget Farco AS, Kabelgata 37 C, 0580 Oslo - Tlf. 22 65 53 20 - e-post: Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 (redigert) Redningsskøter som er på søk eller oppdrag i grunt farvann kan komme i situasjon der skøyta settes mot eller på land for å enten sette i land personale eller å komme til de nødstelte. Mitt spørsmål er om et glassfiber/karbon skrog tåler dette like bra som et alu skrog. Jeg spør fordi jeg ikke kjenner matieralagenskapene. Redigert 30.November.2010 av Bitteliten (see edit history) Sitér dette innlegget Link to post
Mulligan Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Slik? Sitér dette innlegget Link to post
Eureka Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 intern e-post?!! Snakker vi WikiLeaks-lekasje her :) Likte særlig godt momentet med byantstreker oppetter skutesiden...hehe Nei, jeg tror nok de som designer båten og velger materiale er veldig klar over påkjenningene skroget kommer til å utsettes for. Men det er vel ikke alt for lenge siden at en katamaran i karbon gikk i oppløsning.. Sitér dette innlegget Link to post
OT-flyktning Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 Når det gjelder styrken i karbon-baserte materialer henvises til årets nobelpris i fysikk: http://en.wikipedia.org/wiki/Graphene Sitat As of 2009, graphene appears to be one of the strongest materials ever tested. Measurements have shown that graphene has a breaking strength 200 times greater than steel, Materialet er det samme som i blyanter, dog.... Men dersom grafén allerede skulle være tilgjengelig som matter til båtbyggingsformål, da må de har jobbet rask Men hva hadde det med hekksjø å gjøre Sitér dette innlegget Link to post
Bitteliten Svart 30.November.2010 Link til dette innlegget Svart 30.November.2010 trikola skrev On 30.11.2010 at 13.04: Men hva hadde det med hekksjø å gjøre Veldig mye. Opprinnelsen til tråden her var hekksjø fra Stormbull. Så viser det seg at den er tenkt erstattet av en lettere og mindre skøyte. En lettere og mindre skøyte lager mindre hekkbølger. Sitér dette innlegget Link to post
Recommended Posts
Delta i diskusjonen
Du kan skrive innlegget nå, det vil bli postet etter at du har registrert deg. Logg inn hvis du allerede er registrert.